Nyhet Posted November 17, 2009 Report Share Posted November 17, 2009 (edited) En ny dator från superdatortillverkaren Cray har slagit den gamla rekordinnehavaren Roadrunners rekord med hästlängder när det gäller beräkningshastighet, internminne och diskkapacitet. Hastighetsrekordet som Roadrunner hade var ganska exakt 1 petaflops (1000 biljoner operationer i sekunden) men nu lyder det på 1,759 petaflops. Den nya superdatorn med namnet Cray XT6 Jaguar innehåller runt 225 000 Quad-core Opteron-processorer (mot Roadrunners 122 000 Playstation 3 "cell"-processorer), internminnet ligger på 362 TB och den sammanlagda storleken på diskarna är 10 PB (det är dock fortfarande "bara" en tiondel av androiden Datas kapacitet!) . Men smakar det så kostar det. Om du vill investera i en Cray Jaguar får du punga ut med ungefär 1 miljard svenska kronor. Källa [ Till originalnyheten ] Edited November 17, 2009 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 17, 2009 Report Share Posted November 17, 2009 "Bara" en tiondel? Då borde vi börja närma oss vad Enterprises datorer (D) klarar av då? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted November 17, 2009 Report Share Posted November 17, 2009 Star trek är på riktigt!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 17, 2009 Report Share Posted November 17, 2009 (edited) Vad står "PB" för? Är det 10 000 TB? Edited November 17, 2009 by Unkas Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 17, 2009 Report Share Posted November 17, 2009 Står det inte för Peta byte? Jag ska dra förbi vår nya net on net-lagershop på torsdag och kika om dom har fått in ett par av dessa. Kanske kan spela mitt halflife 1 med denna burk då utan att det hackar :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 18, 2009 Report Share Posted November 18, 2009 Bara om du beräknar atombanorna hos kärnvapenrobatar i bakgrunden eller något annat lagom komplicerat för annars kommer datorn att begära kontroll över avaktiveringsfuntionerna eftersom den är så förbålt uttråkad. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 18, 2009 Report Share Posted November 18, 2009 Jupp jag tror nästan att min nya telefon har hårdvara nog för att spela det första halflife om övrig mjuvarukompabilitet fanns. Utveckligen går framåt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted November 18, 2009 Report Share Posted November 18, 2009 Vad står "PB" för? Är det 10 000 TB? Peta can refer to: * peta-, an SI prefix denoting a factor of 10^15 T är terra, 10^12, dvs, P/T = 1e3 = 1000. Så en petabyte är 1000 TB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 18, 2009 Report Share Posted November 18, 2009 Tackar Fmi. Då hade jag inte fel angående antalet. Visste dock inte att P var "peta". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts