Gå till innehåll

Science fiction-litteratur


Inter

Rekommenderade inlägg

"Måndag börjar på lördag" är en rolig bok som jag helst skulle vilja beteckna som en blandning av sf och fantasy. Det handlar om ett forsknings institut i öst europa där det händer allt möjligt. Jag kommer inte ihåg vad de som skrivit den heter, men det är ett par ryska bröder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

En mycket bra bok är Bertil Mårtenssons "Det gyllene språnget" Som handlar om några människor som skickas för att utforska en planet för att se om den duger som koloni och om det finns något intelligent liv där. Det visar sig att det finns en livsform där som liknar katter som har utvecklat intelligens, men de använder ingen teknik. Många av människorna på planeten tror inte att de är intelligenta och så vidare.

Det är en spännande bok som jag satt klistrad vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Orson Scott Cards böcker om Ender är kanonbra!!

Första boken heter Ender's game, den andra heter Speaker for the dead, de andra kommer jag inte ihåg.

Jag rekommenderar verkligen dom här böckerna.

Om någon läser Speaker for the dead på svenska så har jag en liten fråga, men det tar vi då isåfall. :)

Det håller jag med om. Har nyligen läst Enders spel. Det är ganska duktigt av Card att förutspå internet så som han gör.

Någon som vet om någon av de andra Ender-böckerna finns på svenska och vad de i så fall heter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

jag tycker dom flästa böker av Arthur C. Clark är bra. hittils har jag läst följande böker av Arthur: År 2001;en rymdodyyse, 2010;andra rymdodyssen, 2061 och 3001;den sista resan, Möte med rama, Rama II, Ramas lustgård och en bok som jag tror hette expidition till Mars. :borg1:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker dom flästa böker av Arthur C. Clark är bra. hittils har jag läst följande böker av Arthur:  År 2001;en rymdodyyse, 2010;andra rymdodyssen, 2061 och 3001;den sista resan, Möte med rama, Rama II, Ramas lustgård och en bok som jag tror hette expidition till Mars. :borg1:

År 2001 en rymdodyssé har jag läst. Det var en riktigt bra bok. Skall börja läsa de andra böckerna med då jag är klar med min Stephen King bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
  • 1 år senare...

Issac Asimov började jag läsa tidigt och då var det "I Robot" och "Stiftelsen och Imperiet", detta är böcker som jag älskar.

George Orwells "1984" har jag läst många gånger och den tillhör mina favissar.

Frank Herberts "DUNE-saga" är en läsning som verkligen ställer frågan om inte sci-fi författare borde få Nobelpris.

Arthur C Clarkes "2001" och "Möte med Rama-sagan" har en framskjuten plats i min bokhylla.

Robert A Heinlein har många höjdare, men en som jag återkommer till är "Starship Troppers".

Ray Bradbury har skrivit så mycket bra och är kanske den främste i gänget. Han är en poet och en konstnär. LÄS "Fahrenheit 451"!!!

Aldous Huxley har kanske skrivit The SCI-FI Novel med "Brave New World". En skrämmande historia men huu så underhållande.

Anthony Burgess "A Clockwork Orange" en klassiker.

Stanislaw Lem också en poet som skrivit "Solaris".

Greg Bear har skrivit en bok som jag sträckläste för att den var så "för mycket" och det var "EON". Mycket underhållande.

Philip K Dick har skrivit den bok som blev manus till kanske den bästa sci-ci film som någonsin har gjorts, BLADERUNNER. Boken heter "Do Androids Dream of Electric Sheep?".

Dan Simmons är författaren till de böcker som jag just nu håller som The Best ( förutom DS9 böckerna), med sagan om "Hyperion".

Redigerad av EoNeel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar de böcker som står i hyllen bredvid mig....och som mestadels är bra i mitt tycke...

Isaac Asimov (Guden)

NEMESIS (En grupp utvandrare från Jorden som skall kolonisera en planet)

DESTINATION HJÄRNAN (Ny gestaltning av Den Fantastiska Resan. Man förminskas och skicas in i en människas blodomlopp)

STJÄRNMÖRKER (Skriven tillsammans med Robert Silverberg. En planet som har sex solar och inte upplevt mörker på 2000 år. När mörkret kommer uppstår kaos!)

LUCKY STARR PÅ MERKURIUS (Äventyr på Merkurius tillsammans med marsianen Långman!!)

PRELUDIUM TILL STIFTELSEN (Stiftelseböckerna är kult och jag rekommenderar att den som inte kollat upp dem gör det snarast!)

HARI SELDON OCH STIFTELSEN

STIFTELSEN

STIFTELSEN OCH IMPERIET

DEN SEGRANDE STIFTELSEN

STIFTELSEN OCH TIDEN

STIFTELSEN OCH JORDEN

DÖD ROBOT (Robotroman. Mycket om de tre robotlagarna...och positronhjärnor!)

DEN OKÄNDA LAGEN (Mer robotar)

ROBOTDRÖMMAR 1 (Ännu mer robotar!)

Arthur C Clarke (ANDREGUDEN)

ÅR 2001 (Behöver ingen presentation)

ÅR 3001 (Monoliter....)

MÖTE MED RAMA (Fantastisk bok där man utforskar en jättelik cylinder som plötsligt dykt upp i solsystemet)

RAMA II (Fortsättning...)

RAMAS LUSTGÅRD (Mer fortsättning..)

GUDS HAMMARE (Klassiska asteroid-på-väg-mot-Jorden-temat)

Frank Herbert

ARRAKIS-ÖKENPLANETEN (DUNE) (Ganska tungrodda, men fantastiska sagan om Atreides. Boken är mycket mer djupgående än filmen/serien)

ÖKENPLANETENS MESSIAS (Fortsättning..)

Detta är de viktigast SciFi-böckerna i min hylla...jo...Carl Sagans Contact också, naturligtvis!

Tack för ordet...

:)

Ps. Glömde....ang EoNeels "Fahrenheit 451"...har ni inte sett filmen...gör det...garanterat bizarrt! Ds

Redigerad av holodoc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst några av de där, och Carl Sagan's Contact var ju riktigt bra (fast jag läste den för en gångs skull på svenska). Filmen verkade inte så intressant så jag såg den aldrig, men boken blev en positiv överraskning. Jag har inte mina andra böcker tillgängliga just nu, så jag kan inte säga något om dem, men jag hoppas kunna återkomma med lite mer senare.

Tonica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst några av de där, och Carl Sagan's Contact var ju riktigt bra (fast jag läste den för en gångs skull på svenska). Filmen verkade inte så intressant så jag såg den aldrig, men boken blev en positiv överraskning. Jag har inte mina andra böcker tillgängliga just nu, så jag kan inte säga något om dem, men jag hoppas kunna återkomma med lite mer senare.

Tonica

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker definitivt du ska ge filmen en chans!

Kolla omdömmen/betyg...och dessutom en "stor" skådis som Jodie Foster!

Contact

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orson Scott Cards böcker om Ender är kanonbra!!

Första boken heter Ender's game, den andra heter Speaker for the dead, de andra kommer jag inte ihåg.

Jag rekommenderar verkligen dom här böckerna.

Om någon läser Speaker for the dead på svenska så har jag en liten fråga, men det tar vi då isåfall. :)

Det håller jag med om. Har nyligen läst Enders spel. Det är ganska duktigt av Card att förutspå internet så som han gör.

Någon som vet om någon av de andra Ender-böckerna finns på svenska och vad de i så fall heter?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är usch och fy att läsa Endersagan på svenska, jag rekommenderar starkt att du läser den på engelska istället, på så sätt får du ut mest av den. De andra böckerna heter (på engelska)

Speaker for the dead

Xenocide

Children of the mind

Sen finns det tre? "fristående" fortsättningar

Enders Shadow

Shadow of the Hegemon

Shadow Puppets

Det rekommenderas dock att man läser böckerna i ordning i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...