Gå till innehåll
Inter

Science fiction-litteratur

Rekommenderade inlägg

Här kan man Diskutera dom bästa Sciens fiction böckerna. Min är uppbrott från Jorden av George Johansson.

Måste säga att jag läser alldelles för lite sci-fi, dessvärre. Eler visst mycket sci-fi blir det men då oftast Star Trek, Star Wars och såna redan titlar som kommer från film och sånt.

Ska skärpa mig några hetta tips på bra scifi böcker som inte gjorts film/TV av ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste jag bara tipsa om en jättebra ungdomsbok, nämnligen "Egen rymddräkt finnes" (eller "Have spacesuit, will travel" som orginaltiteln är) av Robert A. Heinlein. Jag tror att jag läst den ungefär 7 gånger sammanlagt. Senast jag läste den var för ett par år sedan, så jag vet inte om den är bra som vuxenbok. Men som ungdomsbok är den superb!

Den handlar om en kille på typ 15 ??r gammal, och hans största dröm är att åka till månen. Men han får i alla fall fatt på en rymddräkt, och sedan får han uppleva sitt livs äventyr! Resor inom och utanför vårt solsystem avlöser varandra och spänningen får en att vilja bläddra blad fortare än det mänskliga ögat hinner läsa. Kort och gott: läs den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En riktigt bra bok är Fiasko av Stanislaw Lem. Den handlar om hur jorden ska ta kontact med en planet. De använder sig av ett svart hål för att styra tiden så att de kan ta kontact med planeten när de nått en lämpligt utvecklingsnivå. Allt går dock inte som planerat.

Annars är ju The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy en klassiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min favorit författare hetter Eugen Semitjov och har skrivit b.l.a "Mannen från framtiden". Den handlar om en man från framtide var tids farkost störtar på 1900-talet. En bra ungdos och vuxenbok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orson Scott Cards böcker om Ender är kanonbra!!

Första boken heter Ender's game, den andra heter Speaker for the dead, de andra kommer jag inte ihåg.

Jag rekommenderar verkligen dom här böckerna.

Om någon läser Speaker for the dead på svenska så har jag en liten fråga, men det tar vi då isåfall. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina bästa sci-fi-boktips  är  Isaac Asimov´s böcker . Jag nämner bara  några expemlar ; Stiftelsetrilogin,  Död Robot och Robotdrömmar. De är  enkelt underbara! :sigh:

Jag har läst nästan alla hans romaner och noveller !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mina bästa sci-fi-boktips  är  Isaac Asimov´s böcker . Jag nämner bara  några expemlar ; Stiftelsetrilogin,  Död Robot och Robotdrömmar. De är  enkelt underbara! :sigh:

Jag har läst nästan alla hans romaner och noveller !

Nu har jag bara läst Stiftelseböckerna, men jag måste hålla med om att Isaac Asimov är en bra författare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu har jag bara läst Stiftelseböckerna, men jag måste hålla med om att Isaac Asimov är en bra författare.

Bara Stiftelseböckerna? Det är en ganska stor bedrift tycker jag, jag fastnade på första. Nu har jag dessutom tappat bort den.

Däremot har jag läst en av hans ungdomsböcker; "Lucky Starr på Merkurius", men den är inget jag rekommenderar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bara Stiftelseböckerna? Det är en ganska stor bedrift tycker jag, jag fastnade på första. Nu har jag dessutom tappat bort den.

Jag läser väldigt mycket så därför är det egentligen ganska underligt att jag inte läst mer av honom. Få ta och göra det när jag har tid. Har lite annat att läsa innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom på att  jag  har läst  några böcker av Arthur C. Clark.   År 2001;en rymdodysse, 2010;andra rymdodyssen, 2061 och 3001;den sista resan.  Clark har skrivit många  sci-fi böcker. Tyvärr,  jag har inte läst många böcker  och jag har inte läst bok 2061 men jag ska leta efter denna boken i butik eller på biblioteken.  De är sådär  och ibland  bra.  Jag tror att   flesta av er kanske känner igen  titel ; 2001 och 2010 som har blivit film, men inte de övriga.

Jag har läst bok "Kontakt" av Carl Sagan men han har skrivit många sci-fi böcker också...( tror jag) Den är ganska bra tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag kom på att  jag  har läst  några böcker av Arthur C. Clark.   År 2001;en rymdodyyse, 2010;andra rymdodyssen, 2061 och 3001;den sista resan.  Clark har skrivit många  sci-fi böcker. Tyvärr,  jag har inte läst många böcker  och jag har inte läst bok 2061 men jag ska leta efter denna boken i butikeller på biblioteken.  De är sådär  och ibland  bra.  Jag tror att   flesta av er kanske känner igen  titel ; 2001 och 2010 som har blivit film, men inte de övriga.

Jag har läst bok "Kontakt" av Carl Sagan men han har skrivit många sci-fi böcker också...( tror jag) Den är ganska bra tycker jag.

2001 och 2010 är det bäst av böckerna. Jag var inte så impad av de andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor författare som skrivit mycket bra böcker är Ray Bradbury. Mest känd är kanske  Farenheit 451, men jag vill tipsa om  Invasion på Mars, skriven 1952. Den handlar om år 1999, ett för oss ganska tråkigt och 'vanligt' år, men i boken är det stora kärnvapenkriget nära och planeten Jorden överges fort, och människorna flyttar helt ovetandes till Mars..

Vad som är ganska intressant med boken är att den är skriven då det fortfarande fanns slavar i USA, och en väldigt gripande del i boken behandlar hur slavarna frigör sig från sina husbönder för att fly till Mars.

Rekommenderas, även om den är lite 'svår'.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En riktigt bra bok är Fiasko av Stanislaw Lem.

Jag tycker att alla Lem´s böcker är förfärligt bra.  :)

Särskilt Sjärndagböckerna som är otroligt rolig, och så Solaris då, och Rymdpiloten Pirx .

tja...alla är väldigt bra...  :sigh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stephenson: Snow Crash, min favvo bok, oöverträffadcyberhumor om framtida USA

Heinlein: Starship Troopers (Stjärnsoldat) rockar hårdare än boken plus har mer filosofi o humor

K Dick: Does Android Dream of Electronich Sheep? (aka Blade Runner) Djupare än filmen, inte lika actionbetonad

Weber: Honor Harrington, bra rymdaction med mkt rymdstrider

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker att alla Lem´s böcker är förfärligt bra.  :)

Särskilt Sjärndagböckerna som är otroligt rolig, och så Solaris då, och Rymdpiloten Pirx .

tja...alla är väldigt bra...  :sigh:

Håller med om att alla hans böcker är bra tyckte bara att jag inte kunde nämna alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mannen från framtiden borde bli film.

Vad är det för bok och varför skulle den bli film? Utveckla gärna - det är alltid roligt att få höra andras goda tankar om deras favoritlitteratur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg