Jump to content

Science fiction-litteratur

Inter

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Jag har börjat läsa på egen rymddräkt finnes och jag håller med Quiet att dne är väldigt bra....

vad är handlingen???

Det handlar om en kille som drömmer om att åka till månen. I en tävling så vinner han en begangnad rymddräkt som han gör i ordning. En kväll när han går runt på en äng med rymddräkten på sig blir han kidnappad av utomjordingar.

Jag har börjat läsa på egen rymddräkt finnes och jag håller med Quiet att dne är väldigt bra....

vad är handlingen???

Det handlar om en kille som drömmer om att åka till månen. I en tävling så vinner han en begangnad rymddräkt som han gör i ordning. En kväll när han går runt på en äng med rymddräkten på sig blir han kidnappad av utomjordingar.

Det var väll av andra rymmdskeppet som han blev kidnapad av och inte det första med den där flickan på.. ???

Boken Resa på en okänd planet av Sven Wernström är en trevlig bok. Den skrev 1967 vilket märks. Den tar upp orättvisor och ologiskt tänkande genom två utomjordingar som landar i Tyresta. Att boken är skriven av en svensk är trevligt då det inte finns så mycket Science Fiction-böcker av svenskar

• 2 weeks later...

Får väl tipsa om några bra sf-böcker jag har läst:

"Projekt Nyaga" av Peter Nilson (svensk författare), modern sf bok skriven på 90-talet. Den bästa bok jag någonsin har (och kommer att ha) läst.

"Bit inte solen" och "Safirvin" av Tanith Lee

Stiftelse serien och robotroman serien av Asimov

Böcker av Harry Harrisson

Boken Resa på en okänd planet av Sven Wernström är en trevlig bok.

Jag har den liggandes i hyllan, men jag tycker att framsidan är så trist, så jag har inte orkat läsa den. Men den är värd det, eller?

Jag håller på att läsa en väldigt bra sf-bok, "Kvinnoplaneten" heter den. Författaren heter Anders Eskil Block.

Boken handlar om en grupp kvinnor som tagit över ett rymdskepp och dödat alla män (för att hämnas på all diskriminering).

Tusen år senare kommer skeppet till en planet där dom bosätter sig. Man får läsa om allas syn på samhället och situationen. Väldigt bra.   :)  :)

• 1 month later...

Jag läser The Return av William Shatner! Den är ganbska bra och utan att avslöja för mycket så kan man säga att det finns plats för romulaner, borger och...! Läs den, så får ni reda på allt! Lite svår om man inte gillar kloning och likanande, så som jag gör. Men den är ganska bra iaf.

Jag läser The Return av William Shatner! Den är ganbska bra och utan att avslöja för mycket så kan man säga att det finns plats för romulaner, borger och...! Läs den, så får ni reda på allt! Lite svår om man inte gillar kloning och likanande, så som jag gör. Men den är ganska bra iaf.

var kan man köpa den boken??

• 2 weeks later...

Ja är inte 100 men jag tror att inlägg ska handla om sci-fi böcker som inte är trek (rätta mig om jag har fel)

Men sen så tycker jag att Mikael Dorns bok Time Blender är väligt bra.

ps Dorn spelar Worf i DS9 och i TNG

Jag håller med Morn: Det här ämnet är om Sci-Fi-litteratur i allmänhet. Vill ni diskutera Star Trek-litteratur görs det med företräde i "Allmänt om Star Trek", där diskussionen för övrigt är i gång redan. Inga dubbla diskussioner, tack!

• 11 months later...

Jag skulle vilja påstå att ALLT Heinlein skrivit är BRA! Dock har vissa åldrats bättre än andra ;)

Men favoriterna är:

Starship Troopers - Underbar, "djupt" samhällsfilosofisk och intressant läsning

Dörren till sommaren - Med "tidsresor" och paradoxar :rolleyes:

Egen rymddräkt finnes - redan komenterad

Tunnel in the Sky - Intressant och mycket bra, bland dom bästa....

Sedan finns tre jag inte kommer ihåg vad dom heter:

den första handlar om en kille som blir, efter många om och men, personal på ett rymdskepp, som hamnar fel.

Den andra om ett uppror på Mars, där männsikorna som bor på amrs och Marsianerna försöker befria sig från jorden regering

Den tredje är om två tvillingar, som har mental kontakt, där den ena blir ivägskickade i nära ljusfart, medan den andre är kvar på jorde...

Skulle var abra om någon kunnde berätta vad dessa heter.

• 3 weeks later...
Den andra om ett uppror på Mars, där människorna som bor på Mars och Marsianerna försöker befria sig från jordens regering.

Jag har läst en bok av Heinlein som heter Den röda planeten. Den stämmer ganska väl in på den boken du skriver om. Sen så säger farsgubben att det kan vara boken Flickan från Mars också. Du får säga till om du vill veta vad de handlar om. :)

Den andra om ett uppror på Mars, där människorna som bor på Mars och Marsianerna försöker befria sig från jordens regering.

Jag har läst en bok av Heinlein som heter Den röda planeten. Den stämmer ganska väl in på den boken du skriver om. Sen så säger farsgubben att det kan vara boken Flickan från Mars också. Du får säga till om du vill veta vad de handlar om. :)

Tänkte på den röda planeten...

Flickan från Mars är också bra...

Läste nyss: "Job - en elak komedi" av heinlein, vilken kanske inte är så Mycket Sci-fi, men den är väldigt bra med olika dimensioner ,existensialism och lite teologi... Everyhing the body needs... :D

Edited by Dahlberg

• Create New...