Jump to content
Sign in to follow this  
Apulse

STO - Den svenska klanen

Recommended Posts

Dött är det inte! Jag tror att varför det finns spelare kvar är pga att det finns en hel del nya spelare sedan STO blev free to play samt att det fortfarande finns en del kvar som älskar star trek och vill åtnjuta den känslan..även om att den senare nämnda kategorin kommer att minska allteftersom. Rod Roddenberry pratar väldigt mycket om Star trek arvets kvalitet. Och just denna har kvaddats totalt. Jag har torrt på fötterna så fråga mej om ni tvivlar om spelets kvalitet! Men om man bara vill spela lite på kul för att testa eller så, så är det ett helt okej och kul spel!

Men inte om man ser den bakomliggande politiken och inriktningen...och den horribla kundservicen.

Man har gått längre och längre ifrån orginalkänslar/tanken med star trek (jo star trek utvecklas jag vet men genom lite för mycket motsägelser i story, karaktärer, skepp, raser så börjar det enlígt mitt tycke utvecklas till något som är "trekkigt" mer är att vara star trek)

Inriktingen har mer och mer blivit den eviga "grinding" alltså att göra samma uppdra dag efter dag för att kunna få tillräckligt med medel för att kunna skaffa sej dom där "braiga" grejerna som man måste ha för att hänga med i PvP och även i viss mån PvE. Grindingen blev enormt mycket större och tyngre sedan perfect world tog över. Sedan så har dom så kallade micro transactions skenat iväg något enormt. Alltså du måste betala för så otroligt mycket saker med riktiga pengar. (Visst eftersom att det är free to play nu så måste man ju dra in pengar på något sätt men detta har skenat iväg)

Kundservicen är fruktansvärd- Exempel: Man måste skapa ett nytt konto på perfekt worlds hemsida om du bara hade ett konto på Cryptics hemsida(dom som utvecklade spelet) och länka ihop dom två kontona för att då kunna köpa grejer i deras numera kallade Z-store. Det lilla manövern gick inte att göra för mej och jag kunde inte komma åt mitt perfect world-konto. Jag försökte få användarnamn och lösenord skickat då till min email men får då svaret att den emailen finns inte registrerad hos perfect world..hänger ni med så långt? :)

Jag försöker då skapa ett nytt konto och använder mig då av den tidigare nämnda emailen men då får jag upp ett meddelande som säger att den emailadressen är i bruk redan!

Moment 22 eller?? Jag vänder mej till kundservice som skickar ett automatiserat svar om hur man får tillbaka sina lösenord- alltså inget som hjälper eller relaterar till mitt problem. Jag påtalar detta men får ytterliga i princip samma automatiserade svar. Jag påtalar detta och säger att jag lägger ner STO nu. Som svar får jag då bara att dom är ledsna för att dom inte kunde lösa mitt problem och jag är välkommen tillbaka- Tack o hej, leverpastej alltså! :)Jag har fler exempel på hur dom och cryptics kundservice har agerat!

Sedan så har vi ju som sagt alla underbara buggar! Att man blir de-cloked när det kommer en pop-up har varit trasigt i ca 1.5 år och vid ett tillfälle så ljög dom om att det var fixat. Att man tappade sitt mål i space PvE har varit trasigt i mer än ett halvt år. Den vandrande pekaren (mouse cursor) har kommit och gått i över ett år....finns otroligt mycket mer.Dom struntar i/kan inte fixa stora gamla buggar!

Summa sumarum- den usla kvaliten på spelet och kundservicen samt den tveksamma storyn gör att det spel inte är annat än en tillfällig förströelse för någon som lite kort vill kolla in och testa ett lite star trekkigt spel.