The Holy Three Posted February 19, 2010 Report Share Posted February 19, 2010 Nu har jag äntligen skaffat mig säsong 3 av denna utmärkta serie, en säsong jag ännu inte sett. För att fira det lite extra mycket har jag bestämt mig för att skapa den här tråden där jag kommer att skriva ner lite tankar kring de avsnitt jag precis kollat klart på. Det blir inte en recensionstråd där jag ger betyg på varje avsnitt, som de jag skrivit tidigare: Säsong 1 recenserad: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=3231 Säsong 2 recenserad: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=4084 En sådan tråd till säsong 3 kommer lite senare, efter att jag sett säsongen en andra gång. Om det inte blir några längre avbrott i tittandet (några små avbrott lyckas alltid uppstå) gissar jag på att jag kommer ha sett klart säsongen inom en månad. Det här är ju trots allt den sista säsongen av mitt älskade TOS, så den karamellen vill jag suga på extra länge genom att hejda mig från att sträckkolla hela serien på några dagar. Då jag är väldigt fäst vid traditioner har jag laddat upp med exakta samma tilltugg jag hade vid min sida den första gången jag såg både säsong 1 och säsong 2; Pistagenötter och en platta energidryck att skölja ner det med! Ikväll börjar den för mig något känslosamma genomgången av säsong 3. Håll i er... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 19, 2010 Report Share Posted February 19, 2010 Vad spännande. Det är så jag känner för att plocka fram säs 3 och samkolla med dig Vilken utgåva köpte du förresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 19, 2010 Report Share Posted February 19, 2010 Inspirerat av min och Fmis DS9 tråd tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 19, 2010 Author Report Share Posted February 19, 2010 (edited) Vad spännande. Det är så jag känner för att plocka fram säs 3 och samkolla med dig Vilken utgåva köpte du förresten? Jag köpte originalutgåvan på DVD i hårdplast. Hade de första två i samma utgåva och är inte intresserad av den remastrade versionen, så valet var enkelt Skulle vara kul om du ville vara med och kolla du med! Inspirerat av min och Fmis DS9 tråd tro? Om du kommer ihåg rätt så skrev jag i en av era trådar och skämtade om att ni "snott" min idé för att jag planerat att göra samma sak när jag väl fått tag i säsong 3: Du har lyckats sno min idé tros att jag aldrig yttrat den förut här på forumet Planerar att göra något liknande dagen jag införskaffat mig TOS säsong 3 och ser dess avsnitt för första gången. Så nej, inte inspirerat alls, men jag diggar det ni gör, helt klart! ;) Edited February 19, 2010 by The Holy Three Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 19, 2010 Report Share Posted February 19, 2010 Nu är det tyvärr hockey OS på TV och min bättre hälft har bokat plasman. Då blir jag hänvisad till lilla 32" tjockTV om jag vill kolla ikväll. <_< Nåja, det ska kanske vara en sådan tv man ska kolla på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 19, 2010 Author Report Share Posted February 19, 2010 Tjejen kollar på hockey hon med just nu, men sekunden matchen är slut sliter jag bort plasten från boxen och ploppar in disc 1 för att börja kolla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 19, 2010 Report Share Posted February 19, 2010 Spock's Brain på plasman nu =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 20, 2010 Author Report Share Posted February 20, 2010 Avsnitt #61: Spock's Brain Handling: Enterprise får oväntat besök av en vacker utomjording som med blott ett knapptryck göra samtliga på skeppet medvetslösa. När alla ligger avtuppade letar hon efter den perfekta hjärnan att använda som "kontrollant" på hennes planet, något nödvändigt för att deras ras ska överleva. Spock blir utvald och Kirk m.fl måste inom 24 timmar få tag på Spocks hjärna innan Spocks kropp dör. Tankar: Säsong två av Star Trek började med Amok Time, ett av de mest älskade och hyllade Star Trek avsnitten någonsin. Säsong tre av Star Trek började däremot med Spock’s Brain, som är vida känt som det sämsta avsnittet i Star Trek någonsin. En åsikt som bl. a William Shatner delar. Var avsnittet så bedrövligt då? Jag vet inte. Ett av de sämsta hittills? Absolut. Men om det här är det sämsta Star Trek har att erbjuda så är det fortfarande bättre än så mycket annat. Any Trek is better than no Trek, som man brukar säga. Jag måste nog hålla med. Avsnittet är absolut inte bra, men heller inte så dåligt att det inte tål att ses flera gånger. Jag fick personligen inga starka känslor av avsnittet i form av tankar såsom ”Åh va löjligt” eller ”Åh så uselt”, avsnittet kändes som ett enda stort ”meh” bara. Absolut inte bra men absolut inte uruselt. Det enda i avsnittet jag starkt kritiserar är Spocks beteende i den sista scenen, där han på ett ytterst upprymt sätt börjar svamla direkt efter operationen, ett väldigt out-of-character moment för honom att bete sig på det viset då han aldrig uppvisat en så barnlik entusiasm förut. Man kan kanske skylla på faktumet att han precis haft en hjärntransplantation, men det köper jag inte. Intressant fakta är att ingen annan än Gene Coon skrev det här manuset under ett annat namn. Man förstår varför, samtidigt som man undrar över hur i helskotta en så briljant man som skrivit flera av de allra bästa avsnitten i Star Trek lyckades skriva detta? En tveksam start på säsong tre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 20, 2010 Report Share Posted February 20, 2010 Manus kanske fick ändringar i sista sekund. Med tanke på Brannon Braga's Voyageravsnitt "Threshold" som blev utskällt av majoriteten av trekkies. Han hade inte tänkt sig riktigt det som avsnittet blev utan hade haft en helt annan idé. Även jag har sett avsnittet och tycker nog att det finns sämre avsnitt. Jag gillar humorn i avsnittet och givetvis morgs frisyrer. Man kommer att tänka på dalmasar. McCoy: Call Chekov and tell him to send my stomach down! Scott: Pain and delight he said up above. McCoy: I'm sure you noticed the delight aspects of this place. Kirk: Yes, I certainly did notice those delightful aspects. McCoy: I never should have attached his mouth. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 20, 2010 Author Report Share Posted February 20, 2010 Ja, det ska ha skett några ändringar på nya producenten Freibergers begäran, så allt kan inte skyllas på Coon, absolut inte. Jag har däremot svårt att se hur det här avsnittet skulle kunnat varit i klass med andra avsnitt skrivna av Coon om dessa ändringar inte gjorts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 20, 2010 Report Share Posted February 20, 2010 Inspirerat av min och Fmis DS9 tråd tro? Om du kommer ihåg rätt så skrev jag i en av era trådar och skämtade om att ni "snott" min idé för att jag planerat att göra samma sak när jag väl fått tag i säsong 3: Du har lyckats sno min idé tros att jag aldrig yttrat den förut här på forumet Planerar att göra något liknande dagen jag införskaffat mig TOS säsong 3 och ser dess avsnitt för första gången. Så nej, inte inspirerat alls, men jag diggar det ni gör, helt klart! ;) Just det Kom ihåg det nu, det är helt klart en rolig idé!!! Men varning!!! Det är lätt att sluta om avsnitten är lite sämre en period, men det är ännu lättare att komma av sig i skrivandet om avsnitten är riktigt bra, för då vill man bara se mer och tycker att man inte har tid att skriva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 20, 2010 Author Report Share Posted February 20, 2010 Så dåligt kan TOS aldrig vara att man inte kan kolla på mer, så jag sitter nog säkert ;) Men tack för omtanken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 20, 2010 Report Share Posted February 20, 2010 (edited) Jag menar att sluta med skrivandet :P ^ DS9 kan inte heller bli så dålig utan är helt fantastisk! Edited February 20, 2010 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 20, 2010 Author Report Share Posted February 20, 2010 #59: The Enterprise Incident Handling: Kirk beordrar Enterprise att gå in mot Romulanskt territorium, till synes utan någon anledning. Det dyker snabbt upp tre stycken romulanska skepp som omringar Enterprise. Kirk & Spock beordras att strålas till ett av de romulanska skeppen för att förklara varför de gick in på det romulanska territoriumet. Tankar: Vilket uppsving efter föregående avsnittet Spock’s Brain! Om Spock’s Brain räknas som ett av de sämsta hör detta avsnitt till ett av de absolut bättre i serien. På många sätt är det ett historiskt sådant, vi får se mycket av romulans, mycket mer än den enda gången vi fått se dom tidigare i TOS; avsnittet Balance of Terror från säsong 1. Vi fick även en mycket bättre titt på deras skepp & teknik som vi får veta anammats från klingonerna. Är det dessutom drycken Romulan Ale som Spock blir bjuden på av den romulanska kaptenen? Ännu en bit historisk Star Trek trivia i såna fall, ett kul sådant! Avsnittet håller oss på spänn från början till slut, vi vet inte vad som står på förrän mot slutet av avsnittet. Det är gott om spänning, intriger, humor och action. Mycket bra skrivet manus, denna gång av D.C. Fontana som är en annan jätte när det gäller involvering i TOS. Kirk utklädd till en Romulan är verkligen en minnesvärd bild, vilket även resulterar i ett humoristisk påpekande av Spock som avslutar avsnittet perfekt, precis som det ska vara! Back on track. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 20, 2010 Report Share Posted February 20, 2010 Och för en gång skull blir den gästspelande kvinnan helt betuttad i den verkliga hotta snubben på Enterprise. :vulcan: synd bara att han bara är tillgänglig vart 7:e år Underbart avsnitt. Jag såg det inatt eftersom jag inte kunde hejda mig. Bones är så paraniod misstänksam mot Spock och tror alltid det värsta, trots att Spock aldrig gjort något förrädiskt. Någonting som slår mig också är hur mycket jag gillar kulisserna och kläderna i TOS. Materialvalet är genialiskt. Jag skulle vilja bygga upp en egen liten brygga lagom till mego-dockorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 20, 2010 Report Share Posted February 20, 2010 Intressant fakta är att ingen annan än Gene Coon skrev det här manuset under ett annat namn. Man förstår varför, samtidigt som man undrar över hur i helskotta en så briljant man som skrivit flera av de allra bästa avsnitten i Star Trek lyckades skriva detta? Jag har hört att han skrev det som parodi på folks besatthet av Spock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 20, 2010 Author Report Share Posted February 20, 2010 Och för en gång skull blir den gästspelande kvinnan helt betuttad i den verkliga hotta snubben på Enterprise. :vulcan: synd bara att han bara är tillgänglig vart 7:e år Underbart avsnitt. Jag såg det inatt eftersom jag inte kunde hejda mig. Bones är så paraniod misstänksam mot Spock och tror alltid det värsta, trots att Spock aldrig gjort något förrädiskt. Någonting som slår mig också är hur mycket jag gillar kulisserna och kläderna i TOS. Materialvalet är genialiskt. Jag skulle vilja bygga upp en egen liten brygga lagom till mego-dockorna. Dessa ska finnas att köpa, en brygga som passar perfekt till MEGO figurerna. Sa inte Bones att han fick reda på planerna så fort han blev strålad till romulanska skeppet? Kanske var när dom var tillbaka på Enterprise då, men Kirk var ju inte vid "liv" då precis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 20, 2010 Report Share Posted February 20, 2010 (edited) Dessa ska finnas att köpa, en brygga som passar perfekt till MEGO figurerna. Sa inte Bones att han fick reda på planerna så fort han blev strålad till romulanska skeppet? Kanske var när dom var tillbaka på Enterprise då, men Kirk var ju inte vid "liv" då precis. Jo leksettet finns, en av de leksakerna jag helst ville ha som liten. Men det är ju inte en kopia på bryggan, tyvärr. Trots det är settet supercoolt. Det finns dessutom i nyutförannde av tillverkare diamond, men då är det "fel färg" på vissa detaljer. Jo, han säger det, men när fick han reda på det? På en gång eller klurade han ut det när Spock utförde "Vulkan death grip". När hade McCoy chans att snacka öga mot öga med Kirk eller Spock? Måste nog se om den delen av avsnittet (efter OS-sändningarna). Det är ju inte direkt enda gången McCoy är paranoid misstänksam mot Spock. Kolla bara på avsnittet som kommer - "The Paradise Syndrome". Edited February 20, 2010 by RoLaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 20, 2010 Author Report Share Posted February 20, 2010 Jo, precis, det verkar inte riktigt stämma. Bones är väldigt orättvis mot Spock ibland, blir väl så av gammal vana bara, "for all the arguments he's lost" :lol: Nu till kvällens avsnitt: #58: The Paradise Syndrome Handling: En asteroid är bara månader från att utrota en hel planet bebodd av Indian-liknande humanoider. När Kirk, Spock & McCoy undersöker planeten blir Kirk av misstag instängd i en obelisk där han tappar minnet. När han väl kommer ut, efter att Spock & McCoy återvänt till skeppet, misstas han av indianfolket för en Gud som ska rädda planeten från undergång. Tankar: Intressant idé som kanske hade kunnats göra bättre. Avsnittet startade bra men kvalitén h??ll inte i sig tillräckligt länge för att göra avsnittet riktigt bra. När scenariot lyder att en asteroid hotar att utplåna en hel planet, som dessutom Kirk befinner sig på för tillfället, och man inte känner en viss spänning eller oro under avsnittet så har berättandet inte satt sin prägel i tonen genom avsnittet tillräckligt bra. Avsnittet är inte dåligt, men det är verkligen medelmåttigt, dess enda styrka är att det ger karaktären Kirk en intressant & önskvärd karaktärsutveckling. Kirk har äntligen hittat lugn och ro, han kan äntligen bara vara lycklig utan något som hänger över honom och han har någon att dela detta med. En känsla han säger sig inte haft förut. På så sätt är det ett bra karaktärsavsnitt, men inte överdrivet bra på de andra planen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 20, 2010 Report Share Posted February 20, 2010 Tankarna vandrar mot talesättet "Ignorance is bliss" i avsnittet. Jag har sett avsnittet några gånger och visst är det lite långsamt, men vi får se en dropkick, Kirks polisonger i närbild och förälskad Kirk, mycket annorlunda agerat av the Shat. Jag ska fixa filmklipp och lägga upp på youtube, tror jag. Bones är som vanligt grinig mot Spock. Avsnittet är lite likt TNGavsnitten "Who watches the watcher" och "thine own self". Blir ansedd som gud och minnesförlust på en planet som står på randen till en katastrof. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 20, 2010 Author Report Share Posted February 20, 2010 Ja det var en annan sida av Kirk man fick se, ett stort plus till avsnittet. På tal om ingenting: Har märkt att dom ändrat på themet en tredje gång. Föredrar nog themet som spelas från mitten av säsong 1 fram till slutet av säsong 2 framför det här, men det är ju inga drastiska ändringar dom gjort så det är inget jag stör mig på. En sak jag stör mig något på dock är... Vad har dom gjort med stackars Scotty's frilla?! Han ser ju ut som Christopher Lees Dracula! Tycker han såg mycket bättre ut i föregående säsonger. Bring it back Scotty, if ya have the powerr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 21, 2010 Author Report Share Posted February 21, 2010 #60: And the Children Shall Lead Handling: Enterprise skickas till en tidigare obebodd planet där de blivit kallade av ett gäng utforskare. När dom anländer på plats är alla vuxna döda medan barnen lever, till synes oberörda över det faktum att deras föräldrar dött. Något står inte rätt till. Tankar: Ännu ett avsnitt som är ett av de minst gillade bland Star Trek fansen. Jag måste ansluta mig till den skaran, jag tycker bestämt att det är avsnittet var sämre än Spock’s Brain som ändå hade vissa delar man gillade något under avsnittets gång. Det kanske har att göra med att jag oftast inte tål barnskådespelare, eller så var det helt enkelt ett dåligt avsnitt med en lite fånig och till viss mån oförklarad handling. Jag tror att resterande avsnitt kommer ha svårt att vara sämre än detta, och det är jag glad över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 21, 2010 Report Share Posted February 21, 2010 Lite skrattretande är det nog när ungarna ska kontrollera de vuxna. Sten-sax-påse fast utan sax och påse då. Jag har aldrig gillat ungar i Star Trek då de inte beter sig som vanliga ungar. Ring around the roses är en lek ingen över 3 år kan roas av. <_< Det jag gillar i avsnittet är att det trots allt är välregisserat och kulisserna från planeten är så studiofina; platt mark, glittriga sten/berg-formationer. Håll ut, nästa avsnitt är riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 21, 2010 Author Report Share Posted February 21, 2010 #62: Is There In Truth No Beauty? Handling: En ambassadör från planeten Medusa vid namn Kollos kommer ombord på Enterprise med Miranda Jones som sällskap, där de ska försöka anpassa Medusas överlägsna teknologi med federationens. Befolkningen från Medusa är så fula att endast en blick på en medusan driver en människa till vansinne, vilket kan och kommer skapa problem under avsnittets gång. Tankar: Storyn kanske inte får en att hoppas mycket över avsnittets kvalité, men jag blev positivt överraskad och tyckte att avsnittet var mer än OK, med bra dialog rakt genom avsnittet och händelser som håller ens intresse intakt. Minnesbara händelser är bl. a att se Scotty i skotsk mundering, Spock och hans Idic* medalj samt att Kirk m.fl får nobben av den vackre Miranda Jones. Mot slutet får vi även en liten twist man inte hade väntat sig. Annat noterbart i avsnittet är att vi än en gång får se Spock visa känslor, dock är det tack vare att han och Kollos ”gått ihop”, så att säga. Två personer i en kropp. Det är alltid kul att se Nimoy spela annat än Spock i några minuter, lika underhållande varje gång eftersom man är så van vid hur Spock beter sig i andra fall. Roligt att anteckna är att gästskådespelerskan Diana Muldaur tidigare varit med i ett annat TOS-avsnitt, avsnittet ”Return To Tomorrow” från säsong 2, ett avsnitt där Spocks kropp även den gången tas över av en annan varelse och vi får se Nimoy spela utanför normen i det avsnitt också. Ett klart godkänt avsnitt! *Under inspelningen av avsnittet var det en liten kontrovers angående Idic medaljongen. Kirk skulle först ha på sig den på Gene Roddenberrys begäran, i hopp om att kunna sälja dessa medaljer vidare senare efter att de setts i ett Star Trek avsnitt. Shatner ifrågasatte beslutet eftersom scenen och dialogen där Idic medaljongen skulle presenteras/förklaras inte hade något med avsnittet att göra. Det slutade med att Nimoy motvilligt fick bära medaljongen, något han gick med på att göra efter att han krävt ändringar i manuset för att göra medaljongen något relevant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 22, 2010 Report Share Posted February 22, 2010 Jones kläder är jättefina. Hennes sensorklänning är kanske den tidens VISOR, fast snyggare. Lägg även märke till Jones äckliga stalker. Tänk att vissa personer inte kan förstå att ett nej är ett nej. Bones var för en gång skull trevlig gentemot Spock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts