Gå till innehåll
RoLaren

Bio 2010

Rekommenderade inlägg

Någon mer än jag som är besviken på årets biofilmer? Nu är det så att jag går på bio rätt ofta och det har blivit besvikelse efter besvikelse. Förra året var ett rätt bra filmår med filmer som Watchmen, Star Trek, District 9, Zombieland, Hangover osv osv men detta år har jag sett mest skräp.

Toystory 3D (exklusiv föreställning enbart för SF klubbmedlemmar)

Toystory 2 3D (exklusiv föreställning enbart för SF klubbmedlemmar)

Alice in Wonderland 3D

Sherlock Holmes

**

Clash of the Titans 3D

Ironman 2

*

Percy Jackson and the olympians

The Wolfman

Jag har säkert glömt någon/några filmer. Jag lägger till dem när jag har rensat handväskorna :P

Nästa biofilm blir Robin Hood och därefter blir det nog Prince of Persia. Jag är fullt medveten om att Prince of Persia är baserad på ett TVspel och att filmer baserade på TVspel inte brukar vara så bra. Jag har tom spelet till NES (och GameCube) :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt sugen på att se Robin Hood med "mr gladiator". Men det "tråkiga" med den historien är ju att den har gjorts hur många gånger som helst och lite till, frågan är om man verkligen kan hitta något "nytt" i en sådan klassiker? hm, kanske om Robin och hans män vore katter och John... uh, glöm det. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett två filmer som hade premiär i år:

Shutter Island 4/5

Up in the air 4/5

Bra filmer, men inget fantasiskt. Sedan måste jag hålla med om att årets bioprogram är riktigt magert. 2009 undrar jag inte om det var ett oerhört gott år för sf -- kanske tom det bästa någonsin med tanke på det stora utbudet i olika genrer inom sf.

Den enda filmen jag ser fram emot i sommar Predators och möjligen Inception. I höst blir det också en tredje Narnia. Men annars är det mycket lite som verkar sevärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg programmet för "Biosommar" som dom börjat promota lite, har aldrig varit med om en sämre sommar. EN film kan jag tänka mig att se, och det är Shrek 4. Då vet man att det är ett mesigt år för bion.

I höst kommer det dock två måste-filmer: The Expendables och The Other Guys.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du inte ens se Predators? Den ser ut att kunna bli den bästa i serien sedan ettan.

Inception med Di Caprio verkar också helt ok.

Men det är dåligt i år. 2009 var som sagt ett toppår. 2012 blir dock bättre med ny Star Trek och Batman :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon mer än jag som är besviken på årets biofilmer? Nu är det så att jag går på bio rätt ofta och det har blivit besvikelse efter besvikelse. Förra året var ett rätt bra filmår med filmer som Watchmen, Star Trek, District 9, Zombieland, Hangover osv osv men detta år har jag sett mest skräp.

Alice in Wonderland 3D

The Lovely Bones (Flickan från Ovan)

Sherlock Holmes

**

Clash of the Titans 3D

Ironman 2

Robin Hood

*

The Wolfman

Jag har säkert glömt någon/några filmer. Jag lägger till dem när jag har rensat handväskorna :P

Nästa biofilm blir Robin Hood och därefter blir det nog Prince of Persia. Jag är fullt medveten om att Prince of Persia är baserad på ett TVspel och att filmer baserade på TVspel inte brukar vara så bra. Jag har tom spelet till NES (och GameCube) :P

Förra veckan var jag och såg Robin Hood. Den började fantastiskt bra och hade en intressant infallsvinkel men störtade katastrofalt på slutet. Bland den larvigaste jag sett på länge. ** får filmen av mig.

Nästa film blir nog Prince of Persia

Glömde att jag såg den fantastiska filmen Flickan från Ovan (The Lovely Bones). Väldigt annorlunda film med fantastiska skådespelarprestationer. Det enda aber är att den kan vara lite seg i vissa partier. Rekommenderas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte har funderat på att gå på bio iår men dom flesta filmer väntar jag tills dom kommer på DVD igår var jag dock på folkets bio i Västerås (Elektra) och såg dokumentären Hur kunde hon. Som handlar om en ung svensk kvinna som 19 år gammal åker till Frankrike och är bl.a. au-pair träffar där en man som smittar henne med HIV, hon kommer hem förtränger smittan skaffar familj, man och barn sen när det kommer fram att hon dolt sin HIV smitta för dom, polisanmäler maken henne tar ut skilsmässa och begär vårdnaden om barnen, jag ger filmen 3,5 av 5 i betyg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar bra men lite väl seriös. Jag såg den mörka framtidsfilmen filmen The Road och blev deppig i flera dagar efter den. Filmen var visserligen jättebra och rekommenderas starkt men inte till någon som redan har en depression.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prince of Persia var sevärd. Den var bättre än Robin Hood. Emn svag 3:a får den av mig. Inte ett måste att se på bio. Går lika bra att se hemma i TVsoffan. Har man dessutom spelat Sands of Time så känner man igen sig.

På onsdag blir det Kommissarie Späck. Ett bioklubbsjippo man blir bjuden på om man är medlem i SFs bioklubb. Trailern är rolig iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i sommar sett tre filmer på bio:

Inception 4/5

Predators, 4,5/5

Trollkarlens lärling 3/5

Predators är den bästa filmen jag har sett på bio i år och antagligen min favoritfilm bland de filmer jag har sett överhuvudtaget 2010. Riktigt bra action och spänning. Är lite förvånad att den fick så pass medelmåttiga recensioner.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antagligen för att filmen mer eller mindre sög. Manuset var patetiskt dåligt, satt mest och mådde dåligt under filmens gång. För mycket referenser, rippat soundtracket totalt från originalet, oerhört lam twist i en film som inte ska ha en och Brody som tuffing funkar inte. Ville bara skratta när han öppnade käften och skulle låta tuff. Mesen.

Väldigt synd, var den film jag såg mest fram emot i år tillsammans med The Other Guys.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ghostwriter

Toystory 3 i 3D

Alice in Wonderland 3D

The Lovely Bones (Flickan från Ovan)

KickAss

Sherlock Holmes

Shrek 4

Expendables

Kommisarie Späck

Prince of Persia

**

Clash of the Titans 3D

Ironman 2

Robin Hood

Inception

*

The Wolfman

Årets överraskning är Kickass, vilken förvånansvärt nog är en riktig höjdarrulle. Den har humor, dramatik och action i härlig blandning.

Årets besvikelse var Inception. Hade höga förväntningar men den var seg och trist. Måste alla moderna actionrullar gå i slowmotion. Jag är trött på bullet time. :( Se hellre Expendables - en härlig klassisk actionfilm i realtid med legendariska actionhjältar och bra manus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toy Story 3 är en riktig höjdarrulle. Animeringen är helt underbar. Man lyckas verkligen att få leksakerna att röra sig på ett trovärdigt och unikt sätt. Filmen innehåller mycket humor och har ett bra budskap om kamratskap och översittare utan att kännas som en seg moralkaka. Röstskådespelarna är som vanligt perfekta i sina roller. För att relatera till Star Trek, Wallace Shawn (Grand Nagus Zek) har rollen som den ängsliga dinosaurien Rex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt för mig att svara på den frågan då jag är stort fan av just Toy Story-filmerna och har sett dessa flera gånger. Dock är jag helt övertygad om att man kan ha utbyte av filmen även om man inte sett del 1 och 2. Du kan ju se filmerna i efterhand också just för att de är så bra.

Förutom Toy Story 1-3 rekommenderar jag följande Pixar-filmer: Monsters Inc och The Incredibles

Se om du har extra tid: Up och Wallee. Väldigt sockersöta och gulliga filmer.

Undvik: Hitta Nemo.

Har ej sett: Ratatouille. Såg 5-10 min i början av filmen och visste av det jag sett att filmen inte var något för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett Up och Wall-E som jag tycker är det bästa de har gjort. Har också sett Bilar, Bug och The Incredibles som är bra filmer.

Fast konstigt nog har jag inte sett Toy story eller Hitta nemo, trots att de är kanske de mest kända. (Jag har inte heller sett Shrek underligt nog på tal om kända animerade filmer. Och Ice Age har jag bara sett 20 min av tvåan innan skivan la av, och jag har liten lust att se mer av de filmerna, då de hade passat bättre som kortfilmer typ Disneys klassiker.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av Shekfilmerna rekommenderar jag 1, 2

Se 4an om du har extratid

Hoppa över 3an och Shrek the Halls

Missa för allt i världen inte Shrek 4D om du råkar befinna dig på en av Universals nöjesparker.

Ice age: 1an är bra resten är skräp

Har inte sett Madagaskarfilmerna :o

Var och såg Karate Kid. Har inte bestämt betyg än, men det blir lågt. Det som var bra de fina bilderna från Kina. Det dåliga var att man snott historien från originnalet och gjort en taskig kopia utan hjärta. Irriterande barnpop med hiphopinslag dök upp allt för ofta. Uppenbarligen var filmen gjord för barn men jag tror inte ens att de tycker om filmen. Så Kung Fu är visserligen intressant, men var det inte karate filmen skulle handla om, titeln antyder ju liksom till det.

Filmen följer precis originalet. Pojke flyttar,pojke träffar flicka, pojke blir utsatt för översittare, pojke blir räddad av mästare, mästare går och försöker tala vett med översittarnas tränare, mästare tränar pojke med knasiga metoder, pojke dejtar flicka, pojke tävlar i tournering, pojke blir skadad, pojke vinner tournering trots skada.

Jag tycker att filmen var klart mer brutal än originalet. I originalet handlade det om äldre tonåringar i remaken var de 12 år gamla. Fightingscenerna är rätt brutala speciellt i slutet av filmen under Kung Fu-tournerningen. Hur kan människor och mamman till "Karate Kid" (läs Kung Fu Kid) sitta och jubla och låta sina barn delta i något så brutalt. Mamman tillåter Karate kid fortsätta tävla trots att han har blivit rejält skadad. Jag (och hela min familj) har själv tränat och tävlat i kampsport och då var det markering som gällde. Om man träffade någon på halsen, i ansiktet eller spark under knät (svepningar är tillåtna) kunde man bli diskad. Det är strategi som gäller, inte brutalitet.

Och megaspoiler för slutet. Man försökte få till något liknande "tranan" från originalfilmen men det blev bara fel och det syntes så tydligt att karate kid hängde i wirar. Suck.

Nästa film blir grownups om vi hinner annars blir det nog resident evil i 3d.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därför de är filmer utan någon huvudperson, utan en massa figurer. Varje figur kunde lika gärna ha en 5 minuter lång kortfilm.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu