Gå till innehåll

Vilket block röstar du på i valet 2010?  

28 medlemmar har röstat

1. 1.

• De rödgröna
      11
    • Alliansen
      8
    • Jag röstar på något annat
      6
    • Jag får inte rösta, men hade om jag fått röstat på de rödgröna.
      0
    • Jag får inte rösta, men hade om jag fått röstat på alliansen.
      2
    • Jag vill inte säga men känner att jag måste kryssa i något alternativ ändå.
      1

Rekommenderade inlägg

Postad

Alliansen i jobb frågan tycker jag har varit j***t duktiga de senaste 4 åren. dom har lättat på arbetsgivaravgiften för unga som har varit arbetslösa, dom har utformat ett program som gör att du måste "aktivera" dig om du skall ha fortsatt stöd och inte bara sitta hemma och gråta för att du inte har nått jobb samt hur mycket som helst till.

sossarna däremot har ju gått ut med att dom skall höja arbetsgivaravgiften för unga om dom blir regerande parti, undrar hur det går med unga arbetslösa då?

Det hjälper inte att bara sätta större press på arbetslösa ungdomar. Man måste också se till att det finns jobb att söka. Det har alliansen varit extremt dåliga på. Till skillnad från S som har format hela sin politik på att bygga upp samhället och satsa för att skapa fler jobb. Det är något som inte har kommit fram så bra i valrörelsen tyvärr. Men som bland annat upprustandet av infrastrukturen är ju en del av det. Jag ser inte sänkandet av arbetsgivaravgiften och uppluckringen av LAS som en aktiv satsning att skapa mer jobb. För det är inte bara ungdomar som lider av arbetslöshet.

En intressant grej för övrigt... När det var val 2006 så skrek alliansen att det var massarbetslöshet med 4% arbetslöshet. Nu ligger den istället på 8,5% sist jag kollade och man pratar inte något om den. Istället pratar Reinfeldt om ungdomsarbetslösheten som en "synvilla".

Postad

Alliansen i jobb frågan tycker jag har varit j***t duktiga de senaste 4 åren. dom har lättat på arbetsgivaravgiften för unga som har varit arbetslösa, dom har utformat ett program som gör att du måste "aktivera" dig om du skall ha fortsatt stöd och inte bara sitta hemma och gråta för att du inte har nått jobb samt hur mycket som helst till.

sossarna däremot har ju gått ut med att dom skall höja arbetsgivaravgiften för unga om dom blir regerande parti, undrar hur det går med unga arbetslösa då?

Det hjälper inte att bara sätta större press på arbetslösa ungdomar. Man måste också se till att det finns jobb att söka. Det har alliansen varit extremt dåliga på. Till skillnad från S som har format hela sin politik på att bygga upp samhället och satsa för att skapa fler jobb. Det är något som inte har kommit fram så bra i valrörelsen tyvärr. Men som bland annat upprustandet av infrastrukturen är ju en del av det. Jag ser inte sänkandet av arbetsgivaravgiften och uppluckringen av LAS som en aktiv satsning att skapa mer jobb. För det är inte bara ungdomar som lider av arbetslöshet.

En intressant grej för övrigt... När det var val 2006 så skrek alliansen att det var massarbetslöshet med 4% arbetslöshet. Nu ligger den istället på 8,5% sist jag kollade och man pratar inte något om den. Istället pratar Reinfeldt om ungdomsarbetslösheten som en "synvilla".

Måste bara påpeka att jag inte längre är så insatt som jag var förr i tiden, Men en sak är säkert att efter ha läst igenom de rödgrönas budget förslag så ser jag verkligen inte vart jobben skall komma ifrån. Sänkningen av arbetsgivaravgiften är ett steg på vägen, det som skulle behövas är att ta bort den helt och hållet. Blir det lättare och billigare för småföretagare att anställa så kommer dom ju givetvis att göra det och enligt statistiken så är de flesta småföretagen ute på landsbygden och det är där nästa regering måste satsa på jobbfronten för det är på landsbygden det fattas i störstomfattning.

Man måste ha i åtanke att det var nyligen en börskrasch som lamslog så gott som hela världen. Grekland gick bankrutt, Spanien, Irland och Portugal vara nära dom också. USA och England ligger inte heller bra till efter krisen så jag tycker att Alliansen har skött sig exemplariskt för att ha hållit Sverige på den höga nivån dom har gjort.

Nog pratat politik, jag reggade mig här för ett ST intresse och inte politiskt :rolleyes: men det är alltid kul att veta vad folk tycker.

Postad

I båda frågorna bortser du helt ifrån det faktum att landet (och världen) har genomgått den svåraste ekonomiska krisen sedan 30-talet under mandatperioden. Lägg till det att det är 100 000 fler personer sysselsatta nu än i början av mandatperioden så inser man förhoppningsvis att de har gjort ett bra jobb. Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg; Visst är det så att arbetslösheten har ökat, trots att det är fler människor sysselsatta. Det beror på att befolkningsökningen har varit större än jobbtillväxten. Man kan givetvis ha synpunkter på det också, men att klandra regeringen för situationen utan att åtminstone nämna den ekonomiska krisen känns rätt orättvist.

Måste bara påpeka att jag inte längre är så insatt som jag var förr i tiden, Men en sak är säkert att efter ha l??st igenom de rödgrönas budget förslag så ser jag verkligen inte vart jobben skall komma ifrån.

Höghastighetståg: 3 miljoner nya jobb.

Höja bensinskatten och lägga ned kärnkraft: 7 miljoner nya jobb i grön teknik.

Höja skatterna: 18 miljoner nya jobb i offentlig sektor.

Any questions? ;)

Postad
Höghastighetståg: 3 miljoner nya jobb.

Höja bensinskatten och lägga ned kärnkraft: 7 miljoner nya jobb i grön teknik.

Höja skatterna: 18 miljoner nya jobb i offentlig sektor.

Any questions? ;)

Ja det är väl rätt roligt att det ska bli 18 miljoner nya jobb i den offentliga sektorn när vi är knappt 10 miljoner invånare B) sen det där med att höja skatterna för att skaffa jobb tillfällen i den offentliga sektorn är ungefär lika med att ta jobben från den privata sektorn. Typiskt svenskt om jag får påpeka.

PS det är svårt att dra sig ur den här tråden :D

Postad

Men att säga att man borde veta bättre anspelar ju just på att du anser att dessa personer helt enkelt har fel p.g.a. att de inte vet vad de borde veta.

Som jag skrev i mitt ovanstående inlägg och som även Aike skriver så är det i sin tur rätt extremt att genast hoppa till nazijämförelser när man talar om SD. Integrationspolitiken är en legitim fråga och borde hanteras som en sådan. Idag är det dock tabu att ens prata om det.

Det finns lika många sanningar som individer. Jag uttryckte min åsikt och därmed tycker jag givetvis att de som inte tycker som jag har fel. Därmed säger jag inte att rasfientlighet är objektivt fel, det är fel enligt mig. Oftast bottnar rasfientlighet i rädsla och rädsla bottnar i brist på kunskap.

Postad (redigerade)

Men att säga att man borde veta bättre anspelar ju just på att du anser att dessa personer helt enkelt har fel p.g.a. att de inte vet vad de borde veta.

Som jag skrev i mitt ovanstående inlägg och som även Aike skriver så är det i sin tur rätt extremt att genast hoppa till nazijämförelser när man talar om SD. Integrationspolitiken är en legitim fråga och borde hanteras som en sådan. Idag är det dock tabu att ens prata om det.

Det finns lika många sanningar som individer. Jag uttryckte min åsikt och därmed tycker jag givetvis att de som inte tycker som jag har fel. Därmed säger jag inte att rasfientlighet är objektivt fel, det är fel enligt mig. Oftast bottnar rasfientlighet i rädsla och rädsla bottnar i brist på kunskap.

Rasfientlig (och därmed rasism) är lite fel ord här. Vad du nog syftar på är nog snarare ett slags kulturfientlighet, särskilt mot muslimer. Jag håller absolut med, det finns många inom partier som SD som är fånigt rädda för allt som har med islam och muslimer att göra - och det bygger till stor del på ren och skär okunskap om religionen och dess utövare.

Men, och det är ett stort men, integrationspolitik handlar inte bara om islamifiering etc. Det är en ekonomisk fråga såväl som en säkerhetsfråga. Jag anser t.ex. att det är fullt legitimt att ha en "invandringsfientlig" åsikt om den bygger på reella politiska argument.

Numera kan man inte diskutera det sistnämnda eftersom det är politiskt självmord då folk tenderar att tolka det som en form av det förstnämnda. Jag tycker det är fånigt och skadligt för den politiska debatten när det är så. Det är av den anledningen jag i viss mån försvarar SD även om jag inte sympatiserar med dem.

Redigerad av Fmi
Postad

Rasfientlig (och därmed rasism) är lite fel ord här. Vad du nog syftar på är nog snarare ett slags kulturfientlighet, särskilt mot muslimer. Jag håller absolut med, det finns många inom partier som SD som är fånigt rädda för allt som har med islam och muslimer att göra - och det bygger till stor del på ren och skär okunskap om religionen och dess utövare.

Men, och det är ett stort men, integrationspolitik handlar inte bara om islamifiering etc. Det är en ekonomisk fråga såväl som en säkerhetsfråga. Jag anser t.ex. att det är fullt legitimt att ha en "invandringsfientlig" åsikt om den bygger på reella politiska argument.

Numera kan man inte diskutera det sistnämnda eftersom det är politiskt självmord då folk tenderar att tolka det som en form av det förstnämnda. Jag tycker det är fånigt och skadligt för den politiska debatten när det är så. Det är av den anledningen jag i viss mån försvarar SD även om jag inte sympatiserar med dem.

SD skiljer på invandrare och invandrare. Man väljer ut några få grupper och skyller allt som gått fel på att just dessa grupper inte integrerats. Det här är inget nytt. På 70-talet var det italienarna, spanjorerna och chilenarna som skulle "integreras" eller rättare sagt många ogillade dessa invandrargrupper för att de var annorlunda. Tyska invandrare blev fortfarande kallade för nazist*****r. Finnar ansågs våldsamma och hade rykte om sig att bära kviv. Det verkar inte som om vi utveckats alls sedan 70-talet :(

• 2 veckor senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...