Jump to content
Sign in to follow this  
Fmi

Val 2010 - Vilket block röstar du på?

Vilket block röstar du på i valet 2010?  

28 members have voted

1. 1.

• De rödgröna
      11
    • Alliansen
      8
    • Jag röstar på något annat
      6
    • Jag får inte rösta, men hade om jag fått röstat på de rödgröna.
      0
    • Jag får inte rösta, men hade om jag fått röstat på alliansen.
      2
    • Jag vill inte säga men känner att jag måste kryssa i något alternativ ändå.
      1

Recommended Posts

Bara av intresse för att se åt vilket håll vinden blåser här på forumet.

Om man tänker på det ur ST-politisk synvinkel är det inte helt klart vilken sida som borde få flest röster här ... tror åtminstone jag. Eller är någon sida mer ST:ig? (Nu menar jag dock givetvis inte att man ska rösta efter ST-ideologi :P).

Edited by Fmi

Jag får inte rösta, men jag tycker det känns som att alliansen har bra åsikter om skolan :P Och sen tycker jag att de gjort ett bra jobb under finanskrisen, Sverige har ju klarat sig relativt bra!

Och Mona Sahlin känns inte precis som den man vill ha som statsminister...

Edited by Mr Trek

Pest eller kolera är min åsikt om detta val... Å ena sidan har vi de rödgröna och Mona :arg: - som vore rena rama katastrofen (sök efter videon "Mona fifflar" på youtube) - och å andra sidan har vi de blå; Björklund och co som har en helt vansinnig skolpolitik m.m. Huvaligen... Alla partier har några ståndpunkter som är bra men å andra sidan har de även andra åsikter som är helt uppåt väggarna fel. Så därav pest eller kolera enligt mitt tycke. Den som lever får se. Jag tillhör nog snarare soffblocket; ett block som ogillar för mkt trams och tomma löften till de som skriket högt - vilket alla gör. Då lägger man sig på soffan och blundar... <_< Sen får vi väl se om soffblocket pallrar sig iväg eller ej när det är dags...

Jag röstar på alliansen p.g.a. jobbfrågan. Jag tycker att de har gjort ett fantastiskt arbete med tanke på den kris vi faktiskt genomgått. Att få 100 000 människor mer i sysselsättning så här efter krisen än före krisen är imponerande. (Japp, arbetslösheten har ökat, men det är p.g.a. att befolkningsökningen har ökat mer än jobbökningen.)

Trots att jag inte röstar M så har jag förbaskat stort förtroende för Reinfeldt, Borg och Bildt. Även om jag inte är helt överens med dem i alla frågor känns det ändå rätt tryggt när de står vid rodret.

Nu är det allvar! Alla måste mobilisera sig! Sverigedemokraterna får inte gå framåt i detta val. De skrämmer mig - de skrämmer mig riktigt ordentligt! Om ni får rösta men inte har tänkt göra det - rösta på något annat parti, för att minska möjligheten för SD. De har en hemsk politik - invandrarkritiska, pytt heller - de är nazister, rätt och slätt. Obehagliga typer som för en hemlig agenda, en agenda som ändå borde framstå som rätt så uppenbar. Rösta - rösta på vad som helst, bara inte SD!

Kunde inte låta bli, jag är bara så rädd för Sverigedemokraternas samhälle!

Själv röstar jag rödgrönt, men kommer inte att gråta om ni röstar på alliansen - bara det inte är Sverigedemokraterna. För då gråter jag.

Jag är inne på alliansen även om S har många bra idéer men deras sällskap gör att jag blir orolig inför tanken på en röd grön röra, plus att byggstarten av förbistart stockholm blir uppskjuten i två tre (eller mer troligt fyra) år om dessa vinner.

Det lustiga är att för ett tiotal år sedan tyckte jag alltid att S var det regeringsdugliga partiet och att det alltid var ordning när de var vid makten. Men nu är det snarare så att den äran tillfaller aliansen, lustigt som sagt.

Och nej, SD hör inte hemma i sveriges riksdag och jag hoppas verkligen inte att de får en vågmästar roll. Däremot kan jag tycka att mycket behöver ändras i den svenska invandringspolitiken. J.

Det blir nog alliansen för min del. Jag har gjort tester online och där står jag närmast alliansen. Jag kan inte rösta på Mona Sahlin för att hon kan inte ens hålla reda på sitt eget, hur ska hon då kunna ta hand om Sverige? VP kommer inte på frågan, då de faktiskt är kommunister och min släkt är flyktingar från Sovjet. Miljöpartiet är några som ligger varmt om hjärtat, men de är i samarbete med VP och Mona Sahlin så det går inte att rösta på dem nu. PP är ett annat parti som kan få min röst.

I kommunalvalet blir det ett helt annat val. Här har moderaterna styrt ohotat med majoritet i flera decennium, vilket inte är bra för en kommun, tror jag. Vi kan behöva lite friska vindar och andra idéer.

Jag vill veta mer om landstingspolitiken innan jag bestämmer mig. Hittills har enbart Centern skickat ut material om sin politik till oss.

Tja, eftersom att jag själv kandiderar för ett parti så är det nog inte ett så svårt val =)

Men jag håller helt och hållet med Pjotr'k. Alla ni som har tänkt att inte rösta, RÖSTA! Det spelar ingen roll vad ni röstar på (även om jag skulle bli extra glad om Piratpartiet fick er röst), bara ni röstar och använder rösten mot SD.

Tja, eftersom att jag själv kandiderar för ett parti så är det nog inte ett så svårt val =)

Men jag håller helt och hållet med Pjotr'k. Alla ni som har tänkt att inte rösta, RÖSTA! Det spelar ingen roll vad ni röstar på (även om jag skulle bli extra glad om Piratpartiet fick er röst), bara ni röstar och använder rösten mot SD.

Det vore väldigt otrekkigt att rösta på SD.

I riksdagsvalet blir det helt klart Vänsterpartiet, som tyvärr allierat sig med socialliberaler och gröna små muppar. Men allt är bättre än Alliansens skolpolitik; snart lägger de säkert ner Komvux fullständigt.

Är jag den enda som inte är rädd för SD rent politiskt? Visst kan där dölja sig en och annan som skulle gå under benämningen "nazist", men det är absolut inte majoriteten av varken partiet eller de som röstar på dem. För sjutton, det partiet jag traditionellt röstat på i tidigare val har gjort mer för att föra Sverige mot det fascistiska hållet än vad ett SD i riksdagen med 5% någonsin skulle kunna göra.

Det finns många problem med invandringspolitiken som den är idag och av den anledningen kan det vara bra att SD i viss mån kan bidra till att av-tabu:isera (det där lät inte riktigt korrekt) frågan. Det finns många som ser dessa problem och det gör dem varken till rasister, nationalister eller nazister. Idag är det dock ett enormt tabu att ens nämna dessa problem och många av er kokar nog redan inombords efter att ha läst så här långt i det här inlägget.

Det som dock oroar mig med SD är den rent parlamentariska biten. Inget parti vill samarbeta med dem, så om inget block får egen majoritet utan SD så riskerar det att bli en svag regering och en icke-fungerande riksdag. Det är väldigt farligt när vi fortfarande återhämtar oss från den kris som varit.

Och snälla, innan ni lynchar mig, låt mig få förklara att jag varken delar åsikter om moské-byggen, slöjförbud eller dylika åsikter. Dock är jag inte på långa vägar nöjd med integrationspolitiken som den ser ut idag. Det gör inte mig till xenofob, rasist, nazist eller något annat. Jag är nog tvärtom en av de här som har ett stort aktivt intresse för andra kulturer. Hur många kan t.ex. säga att de läser/läst Koranen bara för att öka sitt förstående om muslimernas sida av många av dagens konflikter?

Vad jag vill säga är, dra inte alla över en kam bara för att det finns en del mer extrema åsikter inom SD. Majoriteten av de som röstar på dem gör det inte för dessa åsikter utan för de mer moderata åsikterna inom partiet. Det är med den basen SD skulle utöva det lilla mandat de skulle få om de kom in.

Och nej, jag röstar inte på SD. Som jag skrev ovan befinner jag mig i "centristlägret".

Edited by Fmi

Jag skulle skämmas över Sverige och svenskarna om SD kom med i riksdan. Vi i Sverige borde veta bättre, med vår utbildning och inpräntad solidaritet. De flesta sverigedemokrater är tyvärr nog med all sannolikhet rasister.

Är jag den enda som inte är rädd för SD rent politiskt? Visst kan där dölja sig en och annan som skulle gå under benämningen "nazist", men det är absolut inte majoriteten av varken partiet eller de som röstar på dem. För sjutton, det partiet jag traditionellt röstat på i tidigare val har gjort mer för att föra Sverige mot det fascistiska hållet än vad ett SD i riksdagen med 5% någonsin skulle kunna göra.

Vilket parti är det? Centern <_<

Vi i Sverige borde veta bättre, med vår utbildning och inpräntad solidaritet.

Men vad är det som du t.ex. vet bättre än folk i Malmö eller Landskrona där många upplever stora problem med integrationen? Att inse att en missad integration leder till segregerade samhällen med stor arbetslöshet och med t.ex. brottslighet som konsekvens har inget med rasism att göra (vilket jag antar att du syftar på genom att nämna utbildning).

Integrationsproblematik är inte samma sak som "rasproblematik".

Vilket parti är det? Centern <_<

FP, centern ... Ja egentligen är det ju i stort sett hela alliansen samt S som bidragit till FRA/Ipred.

Nej, så sa jag aldrig. Jag tyckte att svenskar borde veta bättre än att rösta fram ett främlingsfientligt parti. Nazistera i Tyskland kom till makten pga folkets brist att kritiskt granska informationen och situationen. Då min bakgrund inte är speciellt svensk och jag dessutom bor i Sthlms-trakten kan jag inte ta ställning till integrationsproblemen i Skåne. Jag har inga svar på hur man ska lösa integrationsfrågan heller, men jag är helt övertygad om att SD inte kan ge någon lösning utan en förvärring av problemen.

Nazisterna kom nog mest till makten därför att de spelade på tyskarna egentligen tyckte: Vilja till hämnd för första världskriget, krigsskadestånden, att de ville ha en stark ledare i stället för demokrati, eftersom nästan alla var uppvuxna under kejsardömet och skjuta bort egna misslyckanden på judarna och andra. Samt att ta tillbaka de delar av Östeuropa som landet förlorade under första världskriget.

Dagens läge med Sverigedemokraterna är knappast särskilt likt. Mer än bägge partierna idealiserar en svunnen tid. Men SD:s drömsamhälle är ju 1950-talet, vilket knappast var odemokratiskt. Inte ens Jan Guillou kallar ju heller Sd för rasistiskt. Partiet är nog dock fientligt mot muslimska invandrare och många som dras att rösta till dem kanske är främlingsfientliga.

Nej, så sa jag aldrig. Jag tyckte att svenskar borde veta bättre än att rösta fram ett främlingsfientligt parti. Nazistera i Tyskland kom till makten pga folkets brist att kritiskt granska informationen och situationen. Då min bakgrund inte är speciellt svensk och jag dessutom bor i Sthlms-trakten kan jag inte ta ställning till integrationsproblemen i Skåne. Jag har inga svar på hur man ska lösa integrationsfrågan heller, men jag är helt övertygad om att SD inte kan ge någon lösning utan en förvärring av problemen.

Men att säga att man borde veta bättre anspelar ju just på att du anser att dessa personer helt enkelt har fel p.g.a. att de inte vet vad de borde veta.

Som jag skrev i mitt ovanstående inlägg och som även Aike skriver så är det i sin tur rätt extremt att genast hoppa till nazijämförelser när man talar om SD. Integrationspolitiken är en legitim fråga och borde hanteras som en sådan. Idag är det dock tabu att ens prata om det.

Edited by Fmi

Jag hade helt klart röstat på S. Alltid tyckt att dom har haft den vettigaste och mest humana politiken. Mycket också i jobbfrågan som jag tycker Reinfeldt och company har varit väldigt dåliga. Känner inte att dom har kommit med egentligen något som helst vettigt förslag för att minska ungdomsarbetslösheten eller arbetslösheten som stort. Deras senaste utspel om att arbetsförmedlingen ska kunna tvinga arbetslösa in i försvarsmakten tycker jag är förjäv**gt! Jag skulle hellre dö än att skickas ner till Afghanistan eller ens hålla i ett vapen som är byggt för att döda.

När vi ändå är inne på samtalsämnet SD så kan jag berätta en intressant historia. Min kompis Anton var nere vid valstugorna här i Borås och tjötade med dom. Dom var några stycken som var där med samhällskunskapsläraren för att fråga ut dom nu inför valet. Men det verkar som frågorna blev lite för mycket... Tillslut kunde han inte svara på all dom frågor och den kritik som Anton och hans kamrater lade fram som t.ex. "Vad är svenskhet?" "Vem ska bestämma vem som är invandrare?" och sånt. Så den här mannen som stod där blev så trött på dom att han ringde in en stor man med rakad skalle, skinnväst och solglasögon för att stå där och vakta. (Dom stod där ett bra tag vad jag förstått.) När det då inte skrämde dom så hämtade han snuten och började dra en rövarhistoria om att Anton och hans kamrater mordhotat honom och liknande. Ett jävligt fegt knep om ni frågar mig...

Alliansen i jobb frågan tycker jag har varit j***t duktiga de senaste 4 åren. dom har lättat på arbetsgivaravgiften för unga som har varit arbetslösa, dom har utformat ett program som gör att du måste "aktivera" dig om du skall ha fortsatt stöd och inte bara sitta hemma och gråta för att du inte har nått jobb samt hur mycket som helst till.

sossarna däremot har ju gått ut med att dom skall höja arbetsgivaravgiften för unga om dom blir regerande parti, undrar hur det går med unga arbetslösa då?

Edited by Commander Michels
Censurering

Robin, har du sett deras budget förslag? där står ingenstans om att ta bort arbetsgivar avgiften för unga, det står att det skall utökas med 9(?) miljarder

och LAS det är ju bara idiotiskt,sist in först ut. I min mening borde avskedningar gå på kompetens inte tidpunkt för anställning.

och tro mig kära du, ingenting och då menar jag verkligen INGENTING bra kommer med dem rödgröna. till och med Boström förstod det och drog till usa.

Edited by Sixx85