Gå till innehåll

De rödgröna: "Alliansens jobbpolitik bygger på Star Trek-metaforer"


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Inte helt oväntat har de rödgröna attackerat alliansens jobbpolitik för unga i den pågående valrörelsen.

Men mer oväntat är att de refererar till Star Trek för att framhäva sin ståndpunkt.

- Vi kommer inte att bekämpa ungdomsarbetslösheten med vare sig djurhealing eller Star Trek-metaforer, skriver Sven-Erik Österberg, arbetsmarknadspolitisk talesperson för socialdemokraterna, i en debattartikel i Aftonbladet.

Han skriver vidare:

När Aftonbladet för en tid sedan granskade jobbcoacherna valde tidningen rubriken "DÅ: Vd för sekt, NU: Jobbcoach". Det säger en del. Metoderna jobbcoacherna använder sig av är minst sagt kreativa. En metod är djurhealing. En annan är hypnos. En coach använder ’frigörande måleri’ i sin coachning av de arbetslösa."

Hur ger detta egentligen jobb? Utom för jobbcoacherna förstås.

Ytterligare en annan metod är NLP, neurolingvistisk programmering. Vad är NLP? På Wikipedia kan man läsa: "Enligt NLP-författaren Wyatt Woodsmall kan de sätt som NLP lärs ut och utövas delas upp i tre olika skolor som lättast förklaras genom Star Trek-metaforer".

En fråga till de som läser sidan: ses Star Trek som ett skällsord eller flum bland de ni känner med tanke på hur Östergren (eller hans spökskrivare) använder det i artikeln?

Fotnot. NLP är en form av mental träning.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får söka på NLP på svenska Wikipedia så finns kontexten för citatet där. Kortfattat är att det finns olika skolor av det som kallas NLP och en utövare/lärare har delat in dessa genom att kalla en skola för Kirkskolan, en för Spockskolan och en för McCoyskolan. Eller något sådant (kollar det inte nu.)

Det har således inget med själva systemet NLP att göra.

Men debattexten använder ju "Star Trek" som något flummigt och opraktiskt. Således måste de ju tro att man vinner väljare på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mest att han menar att dom vill bedriva en politik som är realistisk (i dagsläget). Många använder ju Star Trek-metaforer för att beskriva saker och ting som kan jämföras med företeelser i Star Trek (här får väl Star Trek ses som en representant för science fiction i stort).

I Star Trek (Federationen) finns visserligen varken fattigdom eller arbetslöshet men hur man har nått dit vet vi väl egentligen inte. Jag tror faktiskt inte att Star Trek används i betydelsen att vara någonting flummigt eller negativt, bara att det inte är tillämpligt för oss.

Här menas väl närmast att alliansens politik mot arbetslöshet bygger på floskler.

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här menas väl närmast att alliansens politik mot arbetslöshet bygger på floskler.

Ja jag tror inte man ska lägga någon större vikt i det där citatet. Personligen så tror ju jag att en rödgrön omställning skulle ta oss närmare det välfärdssamhället som vi ser i Star Trek. Så det var ett klumpigt uttalande av han eftersom han inte har någon som helst koll enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de har ju kommunister med sig de rödgröna, och ST är ju en lyckad kommunism, så det var väldigt klumpigt. Tobleronekvalité.

Jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att Star Trek är kommunistiskt, om man nu kan dra alla civilisationer i ST över en kam, eller om du syftar på ngn övergripande ideologi för serien/filmerna. Enligt Federationens konstitution är iaf Federationen en federal demokrati, med viss utgångspunkt i den amerikanska samhällsordningen. Dessutom är/var mig veterligen ingen av manusförfattarna kommunister.

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de har ju kommunister med sig de rödgröna, och ST är ju en lyckad kommunism, så det var väldigt klumpigt. Tobleronekvalité.

Jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att Star Trek är kommunistiskt, om man nu kan dra alla civilisationer i ST över en kam, eller om du syftar på ngn övergripande ideologi för serien/filmerna. Enligt Federationens konstitution är iaf Federationen en federal demokrati, med viss utgångspunkt i den amerikanska samhällsordningen. Dessutom är/var mig veterligen ingen av manusförfattarna kommunister.

Jag skulle säga att jorden är ganska kommunistisk i Star Trek. De har avskaffat kapitalismen och alla ska få vad de behöver. Federationen är bara delvis en kommunism eftersom de ändå har en valuta.

Kommunismen är inte enligt mig en dålig grundidé, men den har alltid blivit dåligt genomförd. I Star Trek har de lyckats med det på jorden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med att diskutera kapitalism vs kommunism rörde vi ju vid i en annan tråd om ST-samhället.

Det svåra är ju att de flesta ideologier i grund och botten handlar om ekonomiska frågot. Ekonomi definieras populärt som "hushållning med knappa resurser", men någon sådan brist finns ej i ST-världen. Åtminstone när det gäller sådant som de flesta människor skulle vara intresserade av.

ST-samhället skulle förstås inte kunna beskrivas som kapitalistiskt, men väl genom så pass skilda ideologier som kommunism, socialliberalism etc. Men ingen av beskrivningarna känns rätt i mitt tycke eftersom ST-samhället är så radikalt skilt frå de samhällen där dessa ideologier har utvecklats.

Inte helt oväntat har de rödgröna sågat alliansens jobbpolitik för unga i den pågående valrörelsen.

Nu antar jag att det inte var så det var tänkt att låta, men så som det är formulerat i citatet verkar det spegla en officiell STDB-ståndpunkt för de rödgröna. "Attackerat" hade nog varit lämpligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...