Nyhet Posted October 25, 2010 Report Share Posted October 25, 2010 (edited) NASA och DARPA planerar att bygga något man kallar Hundred-Year Starship, som ska ta människor till andra världar och lämna dem där för alltid. NASA och DARPA har hittills investerat över 1 miljon dollar i projektet som förordar en typ av interplanetariskt rymdskepp som, i Star Trek-anda, ska ta astronauter till bl.a. Mars och sedan lämna kvar dem där resten av sina liv, dock inte helt åt sitt öde. Man planerar att sända obemannade skepp med materiel och livsmedel löpande efter att kolonin har etablerats. Man förväntar sig att astronauterna skapar en industri på planeten som kan utvinna vatten, livsmedel, mineraler och andra kemikalier. Astronauterna skall uppföra sina egna byggnader och själva forma sina liv. Att lämna astonauterna strandsatta på en annan planet, innebär förstås inte att man aldrig kommer att hälsa på dem. Genom att resan bara går i en riktning kan man göra väldiga ekonomiska besparingar. Den stora frågan är förstås: Vilka är villiga att för alltid lämna jorden? På detta verkar svaret vara: Åtskilliga. Fysikprofessorn Schulze-Makuch vid Washingtons universitet säger t.ex. för sin del att han skulle göra det - om han fick chansen - men bara efter att hans barn vuxit upp. Källa [ Till originalnyheten ] Edited October 25, 2010 by Fleetadmiral Link to comment Share on other sites More sharing options...
drakryttare Posted October 26, 2010 Report Share Posted October 26, 2010 ge mig en biljett please. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 26, 2010 Report Share Posted October 26, 2010 Under förhållanden som man talar om här, skulle jag inte vilja lämna Jorden. Det är en alltför för stor risk. Och med äkerhet kommer livet på Mars att blir mycket slitigt. Troligen inget privatliv i alla fall de första 10 åren. Känner inte för att leva i ett kolektiv. Dessutom har jag sett för många filmer och serier där kolonier blir långt från en trevlig plats att visstas på. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 26, 2010 Report Share Posted October 26, 2010 Det äventyret är för yngre förmågor tyvärr. Om jag inte är absolut tvungen att flytta stannar jag nog hellre kvar på denna fantastiska planet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 27, 2010 Report Share Posted October 27, 2010 Vi kanske ska lära oss att ta hand om den planet vi har, innan vi tar över en ny, känner jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted October 27, 2010 Report Share Posted October 27, 2010 Jag skulle nog kunna tänka mig att bosätta mig på Mars efter pensionen, då har man ändå sett tillräckligt av den här planeten. Det kommer säkert gå att fortsätta ha kontakt med jorden via det planerade planetariska Internet. Om man dessutom kan se TV från jorden och beställa film, musik, ladda ned bilder (över t.ex. det planetariska nätverket) och få sig tillsänt saker via de obemannade farkosterna, skulle jag nog inte sakna jorden alltför mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soval Posted November 3, 2010 Report Share Posted November 3, 2010 Låter spännande men jag står nog över. Tror som Unkas att det kommer vara ett hårt liv med få nöjen. Skulle kanske kunnat överväga det om man kunnat åka hem efter ett par år men jag hade nog avböjt hur som helst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 18, 2010 Report Share Posted December 18, 2010 Det hade varit ett riktigt äventyr att vara bland de första som kolonosierade Mars, så jag säger ja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts