Nyhet Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 (edited) Star Trek-fans kallar sig helst för trekkies, är fans på grund av Star Treks ideal och skulle vilja involvera sig mer i fanaktiviteter. Det är några fakta som framkommer i en ny stor enkätstudie om trekkers. Bakom studien står forskaren Daryl G. Frazetti som håller på att skriva en bok om Star Trek-fans och fankulturen kring serierna som heter Anthropology of Star Trek. Några intressanta svar ur enkäten: 67% svarade att om de hade bättre ekonomi skulle de vara mer aktiva fans.Hur aktiv en Star Trek-fantast var beror på hur mycket samlarprylar man köpte, ens kostymer samt hur många konvent man deltog på per år.79% svarade att de deltog i fanaktiviteter som konvent på grund av Star Treks ideal och den sammanhållning de skapade med vänner inom och utanför och fankulturen.67% ansåg att Star Trek-fans som gjorde Star Trek till sitt hela liv var onormala.47% ansåg att Star Trek-fans som klädde ut sig till Star Trek-figurer var onormala.IDIC (infinite diversity in infinite combinations) var det primära ideologiska valet för att vara ett Star Trek-fan. 51% valde detta alternativ, men humanistisk eller kristen grundsyn var också viktiga orsaker. Trekkie var det fans helst kallade sig själva; 43% av de svarade föredrog den termen.Totalt deltog 5041 personer, varav 57% var kvinnor, 43% män. Genomsnittsrespondenten hade relativt hög utbildning, var singel och var över 40 år. En längre sammanfattning av studien finns här. Källa [ Till originalnyheten ] Edited March 13, 2011 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Oj, vad intressant! Trevlig nyhet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Ja, för dig som ska skriva om Star Trek, så fick du en utmärkt källa där Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Vilka fördomar. 47% tycker att Trekkies som klär ut sig är "onormala." Antar att det syftades på att klä ut sig till konvent eller Trek träffar osv, inte i vardagen. Den där boken låter väldigt intressant, kanske skaffar den när den väl släpps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Totalt deltog 5041 personer, varav 57% var kvinnor, 43% män. Genomsnittsrespondenten hade relativt hög utbildning, var singel och var över 40 år. Haha efter sett Trekkies 1 & 2 så är det inte konstigt att genomsnittet var singel och över 40 år. Är nog inte lätt på dejtingfronten när man är en person som har Star Trek uniform när man gör jurytjänst, speciellt när tydligen även andra trekkies anser det är konstigt när personer klädde ut sig. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Hon som är med i Trekkies och gör jurytjänst har en partner. Så det finns hopp ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Hon som är med i Trekkies och gör jurytjänst har en partner. Så det finns hopp ;) Du håller då verkligen koll på alla som har något med Star Trek att göra :P Men finns då hopp för många av dem som var med i undersökningen då ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Hehe. Jag minns inte hennes namn men hon har mycket kontakt med Trekkers i Norge samt fanfilmen Gatekeeper. Thomas som postar här då och då och är ansvarig för filmen har bjudit in henne att spela en roll eller om hon till och med skriver manus för filmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Hehe. Jag minns inte hennes namn men hon har mycket kontakt med Trekkers i Norge samt fanfilmen Gatekeeper. Thomas som postar här då och då och är ansvarig för filmen har bjudit in henne att spela en roll eller om hon till och med skriver manus för filmen. Sedär, låter som om att hon är ett lika hängivet fan som hon var i Trekkies filmerna Enda jag vet är att den unga killen, Gabriel Köerner, pysslar med special effekter nuförtiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Totalt deltog 5041 personer, varav 57% var kvinnor, 43% män. Genomsnittsrespondenten hade relativt hög utbildning, var singel och var över 40 år. Haha efter sett Trekkies 1 & 2 så är det inte konstigt att genomsnittet var singel och över 40 år. Är nog inte lätt på dejtingfronten när man är en person som har Star Trek uniform när man gör jurytjänst, speciellt när tydligen även andra trekkies anser det är konstigt när personer klädde ut sig. :P Viktigt att tänka på är att dom som var med i Trekkies 1 & 2 var extremfall. Knappast så att dom flesta Trekkies är lika hängivna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 14, 2011 Report Share Posted March 14, 2011 Totalt deltog 5041 personer, varav 57% var kvinnor, 43% män. Genomsnittsrespondenten hade relativt hög utbildning, var singel och var över 40 år. Haha efter sett Trekkies 1 & 2 så är det inte konstigt att genomsnittet var singel och över 40 år. Är nog inte lätt på dejtingfronten när man är en person som har Star Trek uniform när man gör jurytjänst, speciellt när tydligen även andra trekkies anser det är konstigt när personer klädde ut sig. :P Viktigt att tänka på är att dom som var med i Trekkies 1 & 2 var extremfall. Knappast så att dom flesta Trekkies är lika hängivna. Dock deltog ju 79 % av de som deltog i undersökningen i konvent, vilket bara en del av alla trekkies egentligen gör. Så det finns ju goda chanser att en del av de som deltog i undersökningen är väldigt hängiva fans, på gränsen till extremfall. Men sen var min kommentar menat mer som ett halvt skämt, om att efter sett de dokumentärerna borde det ju inte komma som någon överaskning att genomsnittet var singel och över 40 år. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 14, 2011 Report Share Posted March 14, 2011 Jag vet inte heller om jag skulle kalla det extremt att gå på ett Star Trek konvent. Är väl något dom allra flesta vill men som man kanske inte har råd med. Hade man tid och pengar tror jag inte många Trekkies hade bangat på chansen att gå på ett äkta Star Trek konvent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted March 14, 2011 Report Share Posted March 14, 2011 Nu går jag OT, men på tal om konvent. Någon gång i livet vill jag ordna ett Star Trek konvent på UKK i Uppsala. Byggnaden är rätt lik en borg-kub. Tänk på kvällen, med grön belysning inuti. Länk 1 Länk 2 Länk 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 14, 2011 Report Share Posted March 14, 2011 Nu går jag OT, men på tal om konvent. Någon gång i livet vill jag ordna ett Star Trek konvent på UKK i Uppsala. Byggnaden är rätt lik en borg-kub. Tänk på kvällen, med grön belysning inuti. Länk 1 Länk 2 Länk 3 Läcker byggnad! borde verkligen passa om man speciellt har lite Borg-tema på allt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 15, 2011 Report Share Posted March 15, 2011 Snyggt borgtema! Testa gärna också Kalmar konstmuseum (se även nyheten på Star Trek Databas från 2005)! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted March 15, 2011 Report Share Posted March 15, 2011 (edited) Nu går jag OT, men på tal om konvent. Någon gång i livet vill jag ordna ett Star Trek konvent på UKK i Uppsala. Byggnaden är rätt lik en borg-kub. Tänk på kvällen, med grön belysning inuti. Länk 1 Länk 2 Länk 3 Det var den mest borglika byggnad jag sett. Arkitekten måste varit ett Star Trek-fan! Finns det ingen Star Trek-förening i Uppsala som kan göra en kupp? Sätt upp några spotlights med grön belysning och en skylt med texten: "Borgernas högkvarter på jorden". Edited March 15, 2011 by Fleetadmiral Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted March 16, 2011 Report Share Posted March 16, 2011 Haha, bra att det inte bara är jag som gillar den. En vacker dag ska det bli borg-konvent där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts