Gå till innehåll

Udda samlarföremål


The Holy Three

Rekommenderade inlägg

Under dom 45 åren som Star Trek varit med oss har massvis med merchandise sålts, varav vissa varit väldigt udda och kanske något ologiska. Jag tyckte därför att det kunde vara kul med en tråd där några av dessa presenteras.

Bidra gärna med föremål ni hittat online eller kanske äger själva som tillhör denna kategori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om dom här två figurerna av Captain Kirk och Mr. Spock... med tillhörande fallskärmar?!

ahitrek5.jpgahitrek2.jpg

Figurerna är gjorda av ett leksaksföretag som hette Ahi. Vad dom skulle behöva fallskärmar till vet jag inte, kanske om transportören var ur funktion medan Scotty var på semester? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det härifrån man fick idéen till fallskärmsscenen i senaste filmen måhända?! :lol:

En kul tråd, men den kommer också att ge mig för många tips på nya önskade inköp. Men jag har nog redan några saker hemma som kan platsa här. Skall se vad jag kan rota fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i nya filmen hoppade ju Kirk och Sulu fallskärm.

Ja, lite ironiskt att det faktiskt hände alla dessa år senare. Dock hade dom ju vett nog att ha på sig spacesuits så att dom inte dog strax efter att dom begav sig neråt, vilket Kirk och Spock skulle gjort om dom haft på sig kläderna actionfigurerna är beklädda i.

Leksakerna är dock helt fantastiska. Kommer de från TH3 samling månntro?

Oh, I wish! Är däremot helt klart något jag lagt på önskelistan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockat fram några pryttlar som kan tänkas platsa i denna tråd. Det har ju t.ex. gjorts en hel del olika walkie-talkies i form av communicators som faktiskt fungerar (de mest kända är väl de blå från Mego). Nedanstående är dock en lite enklare modell av typen två burkar med ett snöre emellan.

inter-space_communicator_tn.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite telefoner, radio och TV-apparater, fjärrkontroller och andra elektroniska Star Trek-prylar, men det här var första gången jag sett en tidig föregångare till tricordern (även om den nu bara kan en sak och något otympligare). :visslar:

Undrar var man hittar en sådan?! Får ta en tur till närmsta Kjell och Co. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Häromveckan vann jag något på Ebay som jag varit ute efter väldigt länge. Faktum är att den legat nästan högst upp på listan över Star Trek föremål jag bara måste ha i samlingen. Prylen passar definitivt in i kategorin "udda samlarföremål." Innan jag presenterar föremålet ska ni få en liten ledtråd först:

Marshmelon.jpg

Ni som har Star Trek V: The Final Frontier färskt i minnet kanske kan gissa er fram till vad det är redan nu?

StarTrekMarshmallow4.jpg

Det är givetvis en marshmallow dispenser, formad efter den Spock drar fram under campingscenen i början under den femte filmen!

Marshmallow_dispenser.jpg

StarTrekMarshmallow1.jpg

Dessa såldes inte i affärer, utan man fick den endast genom att skicka in fem stycken tomma marshmallow påsar av företaget Kraft Foods. Då fick man marshmallow behållaren med tillhörande sked & gaffel. Man fick till och med intruktioner över hur man "laddar" behållaren, signerat av James T. Kirk :lol:

StarTrekMarshmallow5.jpg

Jag fick den väldigt billigt, helt ny och inplastad som ni kan se, även originalboxen medföljde. Vann den för 4.70 dollar och den värderas till 35 i det här skicket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett par bilder på några av de nytillverkade elektroniska sakerna som finns i samlingen. Två telefoner som har lite ljud och ljuseffekter när det ringer.

På den andra bilden finns 3 universalfjärrkontroller (förprogrammerade för att fungera med ett antal olika märken och apparater): två phasers (TOS och TNG), samt en tricorder (TNG). En garagefjärr i form av en TOS communicator (måste skaffa en automatisk portöppnare nu :D ), en handhållen TV (svåranvänd nu med de digitala sändningarna) och en radio (ENT) som mest liknar en avancerad äggklocka.

telefoner_tn.jpg elektroniska_prylar_tn.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt snygga och coola saker, speciellt fjärrisarna. Den där garageportöppnaren såg jag på Tradera för någon månad sen och tänkte bjuda, något hindrade mig dock, kommer inte ihåg vad det var. Men en sån vill jag helt klart ha! Har du haft den sedan tidigare eller knyckte du den på Tradera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt snygga och coola saker, speciellt fjärrisarna. Den där garageportöppnaren såg jag på Tradera för någon månad sen och tänkte bjuda, något hindrade mig dock, kommer inte ihåg vad det var. Men en sån vill jag helt klart ha! Har du haft den sedan tidigare eller knyckte du den på Tradera?

Köpte den p?? eBay för några år sedan har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

00106460-20090710155408-65086597.jpg

Jag har en viss förståelse för Tiberius Cologne. Men inte visste jag att "Red Shirts" var så eftertraktade...

Put yourself in the line of fire. RED SHIRT Cologne is made for the young, modern man of the galaxy who doesn’t hesitate; who revels in being alive today. RED SHIRT Cologne instills confidence, showing the universe your strength, your valor, your devotion to living each day as though it could be your last.

Bright, clean and Direct with Top notes of green mandarin, bergamot and a hint of lavender, RED SHIRT Finish Strong with base notes of leather and grey musk. It’s a daring men’s fragrance for those brave enough to place no trust in tomorrow.

Red Shirt Cologne: Because Tomorrow May Never Come.

:)

Redigerad av Kahless
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

http://store.space.c...e-pizza-cutter/

Ett måste när man skall sätta sig i soffan med den stora familjepizzan framför sig och den bästa Star Trek filmen laddad i Dvd'n...

/Hugh

Sorry, upptäckte att den varit med sen länge på en annan tråd. Men säkert inget fel i att upptäcka på nytt...



Redigerad av Hugh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...