Gå till innehåll

Aike ser på Babylon 5


Aike

Rekommenderade inlägg

Okej. Trevligt att du ämnar att se mer framöver.

Själv så började jag faktiskt att se om Babylon 5 för några dagar sedan. Det ska bli intressant att se vad jag tycker om den nu eftersom jag inte har sett om den på rätt många år. Jag har sett pilotavsnittet samt dom 4 första avsnitten i säsong 1 och det har väl varit godkänt. Men så visste jag redan om att serien börjar svagt och blir bättre ju längre den håller på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Länge sedan jag skrev i den här tråden. Jag har inte sett något sedan jag skrev sist i tråden. En viktig orsak var att dvd:n med skivan där jag hade sett några avsnitt av andra säsongens början var borta. Men jag hittade den så snart kommer jag börja igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Postad (redigerade)

Ja, det tog tills igår innan jag började titta igen. Såg det sjätte avsnittet, "Spider in the Web", av säsong två. Spännande om Mars som vill bli självständigt. Samtidigt påvisar avsnittet typiska svagheter med Babylon 5. För det första smyger en mördare omkring på en station med 250 000 invånare , men aldrig syns mer än två till tre personer till i korridorerna. Det blir lite löjligt överlag med tanke på att invånarantalet alltid nämns i inledningsmonologen. I DS9 berättade man aldrig hur många som finns på stationen, vilket gör att detta problemet aldrig uppstod.

För det andra så är Marskonflikten något som bara berättas i ord, eftersom nästan hela serien är stationsbunden. Trist även detta jämfört med Star Trek där man oftast får se planeten i som avsnittet berör.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns att jag älskade Babylon 5 när jag tittade på den för många år sedan. En av de intelligentare science fiction-serier som visats på TV/DVD. Nu tänker jag mest på dialogen och handlingen, inte på missar i scenerier o.dyl.

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid mitt senaste försök att se om serien så kom jag inte ens genom den första säsongen. Tror att intresset ebbade ut runt avsnitt 17 eller något liknande. Har för avsikt att göra ett nytt försök, men är nu mer sugen på att se om någon av Star Trek-serierna istället. Upplevde dock avsnitten av B5 som jag såg, som helt OK och/eller bra. Vet inte vad det var den här gången som fick mig att tappa intresset från att fortsätta se B5 till slutet.

Trevligt att du har återfått intresset Aike. Jag ser fram emot vad du tycker och tänker om avsnitten du ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu sett fram till det nionde avsnittet av säsong två: Coming of the shadows.

Det har varit mycket psi-corp i de senaste avsnitten och Talia Winters har haft en stor roll. Något som har varit ovanligt tidigare. Jag tycker dock dessa avsnitten har varit ganska medelmåttiga. De fångar inte hela min uppmärksamhet och jag märker att jag gärna kombinerar tittande med att surfa. Det är helt enkelt inte särskilt spännande ofta. Snarare småputtrigt. Dock är det kul att se att Walter Koenig är en mycket bättre skådespelare än jag trodde. Hans semiskurkroll som Lester är lysande.

Sedan så googlade jag under min session som innefattade tre avsnitt totalt kanske dem mest klassiska B5-frågan: "När blir serien bra?". Detta med tanke på att de flesta tycks hävda att den tar fart nu en bit in i säsong två och Coming of the shadows. Så jag beslöt att även titta på detta avsnittet. Men det var ingen höjdare. Mycket för att de fokuserar på Centauri och Narn-konflikten som jag knappt minns något av mer än att den var med i inledningen av säsong ett. Detta ser jag som en av seriens stora svagheter att den är komplex, men att det egentligen bara är ett gott minne som krävs för att uppskatta den -- således att B5 tappade tittare medan den sändes tror jag mig har hittat en förklaring till. Vem minns vad som hände för flera månader sedan? I synnerhet när serien fokuserar på andra konflikter och karaktärer under flera avsnitt innan dess.

Sedan är tyvärr effekterna ett sänke för mig. Shadowskeppen ser varken mäktiga eller häftiga ut. Bara töntiga och utdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid mitt senaste försök att se om serien så kom jag inte ens genom den första säsongen. Tror att intresset ebbade ut runt avsnitt 17 eller något liknande. Har för avsikt att göra ett nytt försök, men är nu mer sugen på att se om någon av Star Trek-serierna istället. Upplevde dock avsnitten av B5 som jag såg, som helt OK och/eller bra. Vet inte vad det var den här gången som fick mig att tappa intresset från att fortsätta se B5 till slutet.

Jag kan hålla med om att intresset att se serien kan lätt ebba ut. Även om det är bra. I mitt tycke är det dock sällan tillräckligt bra. Nu har jag dock hela serien samt har sagt upp min prenumeration på Lovefilm på grund av att jag sällan hade tid sista månaderna att titta på filmerna på grund av utlandsresor och annat. Så nu blir det förmodligen ändå mer B5.

Trevligt att du har återfått intresset Aike. Jag ser fram emot vad du tycker och tänker om avsnitten du ser.

Tackar alltid kul när någon följer tråden ivrigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att intresset att se serien kan lätt ebba ut. Även om det är bra. I mitt tycke är det dock sällan tillräckligt bra. Nu har jag dock hela serien samt har sagt upp min prenumeration på Lovefilm på grund av att jag sällan hade tid sista månaderna att titta på filmerna på grund av utlandsresor och annat. Så nu blir det förmodligen ändå mer B5.

Jag har ett enormt filmintresse som väcktes till liv redan som barn. Så mitt intresse kan gå i vågor. Ibland ser jag uteslutande bara på film och då blir det svårt att kombinera det med att se tv-serier, även om intresset finns där. Och sedan kan det vara precis omvänt. En annan sak jag har märkt med åren är att jag har blivit rätt svårflirtad när det gäller specifikt tv-serier. Griper den inte tag i mig rätt snabbt så sjunker intresset. Kanske inte så konstigt egentligen, men det är både bra och mindre bra. Bra på så sätt att man lätt kan sålla bland dem mindre bra tv-serierna och slippa ödsla tid på dessa. Men mindre bra eftersom man kan missa sådant som blir bra en bit in i serien. En tredje sak som kan påverka mitt tittande på tv-serier är dagens. Oftas yxas dom redan efter en säsong vilket gör att man drar sig från att börja se något innan man vet att den får en eller ett par säsonger till.

Jag tror det var så att förra gången jag skulle se B5 så kom det i samma veva när jag förmodligen var mer intresserad av att se film eller någon annan tv-serie. Hade samma problem när jag skulle se om VOY och bara kom en bit in i säsong 3 innan jag tappade intresset. Så för egen del tror jag att jag bör planera in en omtitt på B5, eller vad det nu än må vara och ta det när man är, mer eller mindre, 100%-igt sugen på det. Annars blir det bara halvdant och man tappar fokus.

Jag hoppas att ditt intresse hålls upp nu när du har mer tid att fokusera på serien. :)

Dock är det kul att se att Walter Koenig är en mycket bättre skådespelare än jag trodde. Hans semiskurkroll som Lester är lysande.

Jag håller med dig helt där. En klart intressant karaktär som WK gör på ett bra sätt. Jag minns att jag också blev positivt överraskad av att han var så bra.

Jag tycker dock dessa avsnitten har varit ganska medelmåttiga. De fångar inte hela min uppmärksamhet och jag märker att jag gärna kombinerar tittande med att surfa. Det är helt enkelt inte särskilt spännande ofta. Snarare småputtrigt.

Där sätter du huvudet på spiken. Dem flesta som jag har pratat med, inklusive mig själv, har alltid upplevt början av serien på det sättet. Kanske det på sätt och vis återspeglar hur det var att göra tv-serier förr. Man hade mycket som stod på spel, men samtidigt hade man ju mer svängrum än vad man har i dag. Det kunde ta lite tid på sig förr, medans det är fullt ös från start nu, annars verkar tv-serierna dödsdömda.

Sedan så googlade jag under min session som innefattade tre avsnitt totalt kanske dem mest klassiska B5-frågan: "När blir serien bra?". Detta med tanke på att de flesta tycks hävda att den tar fart nu en bit in i säsong två och Coming of the shadows.

Var merparten av svaren, att den blev bra runt det avsnittet? Intressant. Har aldrig haft någon vidare koll på det. Själv minns jag ej exakt när jag började gilla B5, mer än att det tog ett tag.

Jag kan nog personligen tacka att mitt intresse hölls upp för att jag såg B5 när den visades på tv. Då hade man något fast en gång i veckan att se fram emot. Det var på den tiden när man inte tyckte att det gjorde något att man fick vänta på att se ett avsnitt och inte heller att den visades i en reklamkanal. Nu vill jag helst följa något när den finns tillgänglig på DVD, så att man kan se det i eget tempo och när man vill.

Vet inte om jag skulle följa en serie som B5 om den visats i dagsläget. Troligtvis inte, eftersom det jag tittar på bör fånga mig rätt omgående innan jag tappar intresset och börjar se mig om efter annat.

Detta ser jag som en av seriens stora svagheter att den är komplex, men att det egentligen bara är ett gott minne som krävs för att uppskatta den -- således att B5 tappade tittare medan den sändes tror jag mig har hittat en förklaring till. Vem minns vad som hände för flera månader sedan? I synnerhet när serien fokuserar på andra konflikter och karaktärer under flera avsnitt innan dess.

Jag kan hålla med dig där. Det är både en styrka och svaghet hos B5.

Sedan är tyvärr effekterna ett sänke för mig. Shadowskeppen ser varken mäktiga eller häftiga ut. Bara töntiga och utdaterade.

Jag både håller med dig, och inte. Jag gillar effekter från den äldre skolan och kan tycka att dom många gånger slår dagens effektstinna filmer och tv-serier. Samtidigt har man ju blivit mer kräsen med åren och kan tycka att effekterna i B5 skaver en del, här och där.

Redigerad av AlmostHuman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 år senare...

Någon som har Babylon 5 boxen som kan svara på om plioten "The Gathering" finns med i boxen?

Har läst att man bör se piloten innan man hoppar på säsong 1.

Hittar ingen information hos någon svensk återförsäljare om boxen innehåller piloten eller inte.

Redigerad av joakim95
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...