Gå till innehåll

Aike ser på Babylon 5


Aike

Rekommenderade inlägg

Jag köpte alla säsongerna av Babylon 5 och fick dem i början av förra veckan. Så jag tänkte skriva om mina intryck av serien i den här tråden.

Den gamla tråden kändes lite utdaterad och dessutom handlar den mer allmänt om serien. Sedan finns det kanske fler som har sett serien som ser om den nu i sommar (Dystopi? mfl) Nu tänker jag dock inte recensera varje avsnitt i detalj eller ens skriva om dem.

Piloten The Gathering såg jag någon gång 1993/94 när jag ville hyra en Star Trek-film, men videobutiken inte hade några, utan rekommenderade Babylon 5, eftersom "Det var det nya Star Trek" eller något i den stilen. Jag gillade den, även om den inte var fantastisk. Minns dock att jag ogillade specialeffekterna, eftersom de var så tydligt datoranimerade. Sedan följde jag aldrig serien när den gick på femman eller brittiska Sky One som sände den. Lite konstigt eftersom jag såg det mesta i sf-väg då. Men piloten var väl inte tillräckligt bra. Jag ska se om den, men har inte gjort det än. Vissa saker har väl dock förändrats mellan den och serien som att några figurer inte är med med mera.

Hittills har jag dock sett de första fyra avsnitten i serien. Och mitt intryck är positivt även om det inte når upp till Star Trek. Än i alla fall.

Om jag skulle sätta ett betyg så skulle det bli 7/10. Alltså på gränsen vad jag tycker är värt att se när det gäller tv-serier. Men eftersom det ändå är bra och den större berättelsen kommer igång mer under säsong två vad jag förstår kommer jag att fortsätta.

Det som är bra:

-Flera av karaktärerna är mycket underhållande, särskilt Lando och G´Kar.

-Commander Sinclair är både välspelad och liknar Kirk, utan att vara en kopia. Tråkigt att Michael O´Hare som spelar honom lämnade efter första säsongen.

-Manusen är fantasifulla och hade lätt platsat som Star Trek-avsnitt

-Världen som serien utspelas är lite mer realistisk än den mer idealistiska vi ser i Star Trek i de TNG-eran. Att religion, pengar och andra saker finns kvar tror jag kan öppna upp för lite mer drama.

-Make-upen på utomjordingarna håller Star Trek-klass, i vissa fall tom bättre.

Det som är mindre bra:

-Serien är inte jättespännande ännu. Ingen teaser före introt har varit wow nu måste jag se fortsättningen. Snarare liknar de mer TNG under senare år när nästan inget händer. Sedan jämfört med DS9 där hot kunde komma från Bajor, Maskhålet eller Cardassia och stationen redan från början kändes långt ute i en farlig rymd, så verkar Babylon 5 vara ointaglig så här långt. Allt detta är lite underligt eftersom en serie behöver fånga tittaren tidigt.

-Psykologiskt vet man ganska lite om figuerna så här långt. Möjligen Lando och Ivanova har fått lite introduktioner. Alla Star Trek-serierna introducerar dem bättre, eftersom det ofta finns psykologiska avsnitt och avsnitt som fokuserar på de enskilda figurerna. Här är det fokus på alla eller många i varje avsnitt. Mycket mer som en såpa.

-Effekterna, även om de har viss charm, är dåliga. Ibland undrar jag nästan om det är TOS man tittar på när de skjuter eller använder någon form av energi från händerna;=)

-Introtexten är alldeles för lång och saknar Treks styrka och fantasieggande kvalitet som lockar tittaren till följa med på ett äventyr.

-Introlåten ligger långt bakom Star Treks och många andra serier.

-Stationen känns inte riktigt så stor som man vill framställa den som.

-En del dialog är dåligt gjord, eftersom den bara finns där för att introducera tittaren i B5-världen, trots att den är helt orealistisk. Figurerna däremot känner redan till det som de samtalar om.

Nu låter jag kanske mer negativ än positiv, men jag gillar det på det stora hela hittills. Och förhoppningen är att det blir bättre som så många säger.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkomne till B5, jag kan glädja dig att nästan allt de mindre bra kommer att ändra sig desto mer du ser av serien. Men du har helt rätt att serien är trögstartad i början, innan man förstår hur allt hänger ihop, vilket man inte riktigt gör fören man sätt hela serien.

Fortsätt och skriv dina kommentarer när du ser vidare på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande tänkt att se om denna serien nu till sommaren, så det var ett bra initiativ att starta upp en tråd. Jag återkommer mer egna reflektioner när jag börjar att se avsnitten.

Jag håller med om att serien har en trög start. Jag minns när jag såg pilotavsnittet för första gången och det var med nöd och näppe som jag ens tog mig igenom den. Nu lär det inte bli samma problem som då, men det är ju inte till seriens styrka att ha en så svag start. Jag vet en á två vänner som till och med har gett upp, trots idoga påtryckningar av mig och andra om att "det blir bättre".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nu det femte avsnittet The Paraliment of Dreams där G´kar nästan blir mördad av en prisjägare, stationen firar religiösa festligheter samt Sinclair träffar en gammal flamma.

Knappast något höjdaravsnitt. Huvudstoryn där G`kar utsätts för ett mordförsök är inte särskilt spännande. Mycket beroende på att karaktären inte fått en ordentlig introduktion. Övriga delar i avsnittet är mest utfyllnad. Babylon 5:s upphovsman JMS skrev massor av tecknade avsnitt för olika serier (He-Man, Ghostbusters mfl) under 80-talet. Det känns lite som om detta var ett sådant, där han var tvungen att fylla ut med lite såpa för att fylla avsnittet. Sedan är det andra avsnittet på kort tid där en av ambassadörerna nästan strykit med. Även här var det lite fantasibrist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dystopi: ge inte upp serien blir bättre...själv slutade jag titta efter ett par avsnitt, det kändes som en dålig star trek kopia, det gick något år och en kompis övertygade mig att börja se igen kom in i sesång 3? där det är fullt ös medvetslös och blev fast. Min kompis pratade sig lyrisk om den där "Valen historien", fattade ingenting, sedan när alla bitarna föll på plats såg jag vilken genialisk historia det var problemet är att man serveras bitar och hintar hela tiden men man inser inte hur viktiga det är fören man sätt allt och har facit....

Slutsats man måste se hela B5 för att förstå dess storhet. -how will this end? (Sheridan) -In fire (Kosh) typisk B5 hint som ges tidigt men reultatet utspelar sig sesånger senare, när man hör det första gången låter det som vanligt "Vorlon pratar obegripligt" men när man väl förstår det är man förstummad... summan blir st??rre en de enskilda avsnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har sett ytterligare två avsnitt och serien som var betydligt bättre. Mycket kanske för att de hade Star Trek-kopplingar.

I Mind War dyker Walter Koenig för första gången som Bester (ja, jag vet att han förekommer mycket längre fram). Kul att se honom i en annan roll än Chekov. Avsnittet har också en del intressant sf om mänsklig potential. Det verkar också ges en del hintar om den större berättelsen.

Nu vet jag faktiskt lite vad som händer i slutet av serien eftersom jag läste om det för ett par år sedan, då jag trodde att jag aldrig skulle se serien. Men det verkar ändå spännande.

Nästa avsnitt The War Prayer är skrivet av DC Fontana och var också mycket bra. Handlingen med utomjordingshatare från jorden känner jag igen från Enterprise. Men det är förstås Enterprise som har kopierat B5, dock med ett bättre resultat.

Det som oroar mig lite är dock att JMS skriver så mycket, vilket hittills har gjort att variationen på avsnitten är lite för liten. Det har t ex i alltför många avsnitt varit kärlekshistorier på kort tid, där en person som känner någon i rollbesättningen kommer till stationen. Så lite såpavarning är det allt. Jag får se om min farhåga med att JMS var alltför ambitiös när han gjorde fem säsonger av en längre berättelse stämmer. De bästa längre berättelserna jag har sett är generellt miniserier som Nord och Syd, V och säsongsberättelser som Enterprise. DS9 är väl det enda undantaget där en längre serie hade en röd tråd, men åtminstone hittills är den serien starkare än B5 på i princip varje punkt och var det även under säsong ett, även om det var den sämsta säsongen i serien.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

dystopi: ge inte upp serien blir bättre...själv slutade jag titta efter ett par avsnitt, det kändes som en dålig star trek kopia, det gick något år och en kompis övertygade mig att börja se igen kom in i sesång 3? där det är fullt ös medvetslös och blev fast. Min kompis pratade sig lyrisk om den där "Valen historien", fattade ingenting, sedan när alla bitarna föll på plats såg jag vilken genialisk historia det var problemet är att man serveras bitar och hintar hela tiden men man inser inte hur viktiga det är fören man sätt allt och har facit....

Slutsats man måste se hela B5 för att förstå dess storhet. -how will this end? (Sheridan) -In fire (Kosh) typisk B5 hint som ges tidigt men reultatet utspelar sig sesånger senare, när man hör det första gången låter det som vanligt "Vorlon pratar obegripligt" men när man väl förstår det är man förstummad... summan blir större en de enskilda avsnitten.

Som jag förstår det, så har Dystopi sett serien redan. Det var hans vänner som gav upp.

När man ser den på dvd (eller nedladdat som antar en del har gjort), så har jag dock viss förståelse för att man skulle sluta tidigt, eftersom även om det är bra inte är suveränt, vilket nästan krävs för att jag ska följa en serie. Jag har en känsla att det är rätt många som tycker samma sak med tanke på att tv-serier generellt har mycket högre betyg på IMDB än filmer. Tvivlar starkt att de som röstade ogillade en serie från början, utan började gilla den direkt eller ganska fort. Detta för att följa hela serien.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer bra att jag redan har sett den en gång tidigare och tycker att den i sin helhet är mycket bra. Starten är något svag, men säg den tv-serie som inte är det. Några av mina vänner var dock inte lika entusiastiska utan gav upp efter ett tag, trots att jag och andra vänner sa att det bara blir bättre och bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har sett ytterligare två avsnitt.

The Sky Full Of Stars

Detta avsnittet hade lite Battlestar Galaticakänsla över sig när stridsskeppen Sinclair var ombord på under kriget visades i flashbacks. Hoppas att det var meningen att striderna skulle vara i slow-motion, för annars kan det bli lite segt längre fram <_<

Deathwalker

Bra avsnitt, även om jag tycker att inte stationen känns särskilt hotad. Nu kom det i alla fall några skepp som skulle förstöra den, men de hade knappast klarat att göra något.

Samtidigt har det hittills dykt upp en standardformel för avsnitten. Någon av huvudkaraktärerna ska dödas, en annan träffar en gammal älskare. JMS kunde åtminstone låtit andra släktningar och vänner komma på besök i stället för gamla kärlekar :lol: Även om flera av karaktärerna är intressanta som arketyper så verkar alla ha ett lite ytligt känsloliv och dölja något. Undrar om detta är en svaghet som följer genom hela serien med tanke på att JMS skriver nästan allt själv. Fler manusförfattare som i Star Trek verkar ha gett bättre variation på karaktärerna.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Believers skrivet av Star Trek-manusförfattaren David Gerrold (Trouble with tribbles) var en riktigt höjdare. Bästa avsnittet hittills i serien och ett intressant etiskt dilemma mellan olika trosuppfattningar. Babylon 5 blir lite rikare berättarmässigt än samtida Star Trek, eftersom människor också kan ha spirituella och religiösa uppfattningar.

Även avsnittet By Any Means Necessary var mycket intressant. I avsnittet strejkar en del av besättningen på Babylon 5. Något vi knappast heller skulle se i 90-tals Star Trek. Visst det kanske inte är så mycket sf, men det var ändå ett spännande avsnitt. Jag gillar Commander Sinclair och Giribaldis samspel. Därför lite trist att veta att den förstnämnda försvinner efter säsongen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Believers skrivet av Star Trek-manusförfattaren David Gerrold (Trouble with tribbles) var en riktigt höjdare. Bästa avsnittet hittills i serien och ett intressant etiskt dilemma mellan olika trosuppfattningar. Babylon 5 blir lite rikare berättarmässigt än samtida Star Trek, eftersom människor också kan ha spirituella och religiösa uppfattningar.

Även avsnittet By Any Means Necessary var mycket intressant. I avsnittet strejkar en del av besättningen på Babylon 5. Något vi knappast heller skulle se i 90-tals Star Trek. Visst det kanske inte är så mycket sf, men det var ändå ett spännande avsnitt. Jag gillar Commander Sinclair och Giribaldis samspel. Därför lite trist att veta att den förstnämnda försvinner efter säsongen.

Fast i ST finns det ju inte så mycket att strejka för/mot :P.

Sinclairs "petande" från serien kändes rätt konstigt först, men Sheridan växer väldigt fort förbi honom, så var inte orolig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i ST finns det ju inte så mycket att strejka för/mot :P.

Förutom the Maquis då, men de är iofs lite förbi strejk och mer in i väpnat motstånd. Sen finns det författarna som vill ha mer pengar också... <_<

I "Signs and Portents" börjar det stora handlingshjulet att snurra så sakliga. Samma namn som säsongen har för övrigt så det man sett innan börjar ge lite utdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg det avsnittet igår. Det var ganska spännande, men kändes lite malplacerat efter några starka avsnitt som rört etiska frågor. Jag antar att ordningen på dvd:erna är sändningsordningen, samtidigt kändes det mer som ett avsnitt att avsluta en säsong med för att bygga spänning inför nästa lite som man gjorde i Deep Space Nines första säsong där sista avsnittet inte var en cliffhanger, men följdes upp direkt i säsong två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Har nu sett ytterligare tre avnsitt TKO, Grail och Eyes, varav det första var min favorit, eftersom det dels utvecklade Ivanova, dels behandlade en nutida religion (judendomen) respektfullt. Lite känns det som om Babylon 5-världen är utvecklad att stå i kontrast till Star Trek-världen i TNG och framåt, där mänskliga trosfrågor knappt berörs och tittaren kan tolka in vad de än tror på.

Samtidigt tycker jag ånyo att avsnitten är dåligt varierade. Liknande figurer och handling återkommer i avsnitt som sändes ungefär samtidigt. I TKO och Grail figurer arreligiösa karaktärer. I TKO och Eyes får vi stifta mer bekantskap med Ivanovas familj. Om detta var för att tittaren skulle komma ihåg detta bättre kan ju vara en möjlighet, eftersom det är minst en vecka mellan tv-sändaavsnitt och kanske också ibland var repriseringar, så att det dröjde flera veckor innan ett nytt avsnitt sändes. Således ville kanske JMS och hans team återkoppla till tidigare avsnitt.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu sett färdigt säsong ett och mitt intryck är att det är bra, men som säsong betydligt sämre än någon Star Treks första säsong. 7/10 tycker jag fortfarande är ett rättvist betyg som helhet, även om det finns enstaka avsnitt som är betydligt bättre.

De avsnitten jag tyckte stod ut var:

Believers

TKO

Babylon Squared

The Quality of Mercy

Sedan fanns det en del intressanta avsnitt om PSI-core med samt de som rör jordens politik. Tyvärr tycker jag dock att de avsnitt som har fört ramberättelsen framåt har tillhört de svagare. I synnerhet sista avsnittet i säsongen Chrysalis, det var ingen höjdare och en besvikelse som säsongsavslutning. Lite trist eftersom de två föregående avsnitten var väldigt bra.

För att sammanfatta lite mer plus och minus sedan första inlägget:

+Humorn i serien fungerar ofta väldigt bra

+Sinclair hade mycket väl kunnat vara en Star Trek-kapten. Välspelad och kan slåss som Kirk ;)

+Många avsnitt avslutats med hederliga knytknävsslagsmål

+Avsnitten med doktorn som huvudrollsinnehavare har stått ut

+Bra skådespelare överlag och de är de som lyfter figurerna...

-...därför tyvärr tycker jag de flesta av dem är lite ytligt skrivna. Det är som om de flesta saknar psykologiskt djup och är lite stöpta i färdiga former i stället för riktigt levande. Ivanova och Lando är väl de stora undantagen, men det beror mycket på skådisarna.

-Saknar variationen som finns i Star Trek. Det finns en del inspirerande sf här, men Trek är mer varierat. Skeppsbaserade shower, nya världar och tidsresor och andra dimensioner förekommer ofta i Star Trek. Här är det nästan bara berättelser om Babylon 5 och närområdet. Maskhålet, Bajor och Cardassia i DS9 gav t ex mycket mer spelrum för varierad handling.

Till sist jag uppskattar mycket jag ser, men det är långt ifrån det bästa jag har sett. Alla Star Trek-serier, The Outer Limits, Space Above and Beyond och Earth 2 anser jag har bättre första säsonger. Egentligen slår Babylon 5 bara Earth Final Conflict med råge av de serier jag har sett.

Vi får se hur det blir i säsong två som jag förstår är när huvudberättelsen tar sin början på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu sett två avsnitt av säsong två. Introduktionen av den nye kommendören Sheridian var riktigt bra. Han verkar bli en fullgod ersättare för Sinclair. Det ser också ut som om det har byggts lite nya scenbyggen eller i alla fall att man har ändrat en del korridorer.

Delennes förvandling till en människa verkar dock mest vara för att locka nya tittare, eftersom hon är snyggare så <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delennes förvandling till en människa verkar dock mest vara för att locka nya tittare, eftersom hon är snyggare så <_<

Kan glädja dig att förvandlingen INTE har som primär uppgift att införa fler snyggare/sexigare huvudrollsinnehavare, utan har en stor betydelse för potten/handlingen på flera olika plan. Original iden var att "Delenne" var en Minbari man som sedan förvandlas till en hybrid människa/minbar kvinna. Men det ansågs nog vara lite väl för dramatiskt, så iden tonades ner, så att i pilot avsnittet är "Delenne" en Minbari kvinna från första början, men vissa delar av replikerna är fortfarande skrivna för den "manliga" "Delenne"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, intressant.

Du ska bara veta vilken gigantisk påverkan och vilka enorma kedjereaktioner som Triluminary/chrysalis (amuleten/kristalmaskinen som förvandlar Delenne) startar. Det bästa av allt det är inte särskilt "mäktiga" artefakter utan de gör inte mycket mer än vad du har sätt. När du väl har sätt allt och pusslet kommit på plats kommer du bara att mysa av förtjusning :)

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...