Jump to content

NASA har upptäckt en brun dvärgstjärna som inte är varmare än ditt rum

Nyhet

Recommended Posts

BildForskare som undersökt data från NASAs Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) har upptäckt sex bruna Y-dvärgstjärnor (se Utvidgade stjärnklasser) som inte är varmare än ditt rum eller din hud. Astronomer har jagat dessa mörka himlakroppar under ett decennium, men utan framgång. I ett vanligt optiskt teleskop är de nästan omöjliga att se. WISE har nu upptäckt den svaga glöden från sex bruna Y-dvärgstjärnor på ungefär 40 ljusårs avstånd.

Y-dvärgarna är de kallaste medlemmarna i familjen av bruna dvärgstjärnor. Bruna dvärgstjärnor kan ses om "misslyckade" stjärnor. De har för låg massa för att sammansmälta atomer i kärnan och brinner inte som andra stjärnor som lyst stadigt i miljardtals år. I stället är dessa stjärnor kalla och bleknar med tiden tills det enda ljus de sänder ut ligger inom det infraröda området.

En av Y-dvärgarna, kallad WISE 1828+2650, har en yttemperatur som inte är högre än temperaturen i ditt rum, eller 25°C.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Väldigt spännande och intressant! Hur är det möjligt! Att man kan vara så påhittig och se så små detaljer, eller är teleskopet kanske inte jordbumdet?

Jag ber om ursäkt Pjotr'k! Jag lyckades med bedriften att skriva över din text för jag tryckte på fel knapp (Redigera). Har försökt återskapa ungefär vad du skrev (skäms...).

Ja, visst är det fantastikt! Jag glömde skriva att WISE är ett IR-teleskop som snurrar runt jorden.

Jag tror att alltid när man har att göra med ting som detta får man ha i bakhuvudet att det är spekulationer och teorier som forskare kommer med. sanningar är vi långt ifrån, man skulle kunna säga ljusår. :lol: Men i framtiden kommer vi, mäniskan, kanske kunna bekräfta det vi tror.

• Create New...