joppeg Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 Tjenare! Har precis kollat igenom första säsongen av Enterprise och detta är den enda serien jag inte sett. Något jag dock undrar över är om "The Sulibans" har varit med i någon annan serie och jag helt missat det? Verkar skumt då de är en av de mest framstående raserna i kvadranten och att de sedan skulle försvinna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 Nej, vad jag vet är de en helt unik enterprise ras. Men det är ju inte helt ovanligt att raser introduceras (tex Ferengis i TNG) eller "försvinner", tex var ju inte klingonerna med så mycket i Voyager. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppeg Posted October 4, 2011 Author Report Share Posted October 4, 2011 Aah det är ju sant, Ferengi introduceras väll dock i Enterprise? Även om de inte är medvetna om att det är Ferengis ^^,. Och att klingoner knappt är med är ju pga att det är fel kvadrant men förstår hur du menar. Känns lite b dock av de som skrev Ent att introducera en såpass viktig ras som inte är med i nån av de andra serierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Levir Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 Med tanke på the temporal cold war kanske de inte ens hör hemma i ENT-eran? Det finns en hel del mystik kring Sulibanerna, och jag hade inte blivit förvånad om de faktiskt kom från en annan tid hela bunten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 Mitt minne är dåligt men jag har för mig att sulibarna genmodifierades av en ras i alfa kvadranten för att kunna bli bra krigare? Nu har inte jag sett hela ds9 men av det jag har sett så är inte Borg med särskilt mycket (om alls) där, förutom att Sisco nämner wolf 357 titt som tätt då. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted October 7, 2011 Report Share Posted October 7, 2011 Mitt minne är dåligt men jag har för mig att sulibarna genmodifierades av en ras i alfa kvadranten för att kunna bli bra krigare? Nu har inte jag sett hela ds9 men av det jag har sett så är inte Borg med särskilt mycket (om alls) där, förutom att Sisco nämner wolf 357 titt som tätt då. J. Phlox sa att de är genmodifierades utan att ändra deras DNA i Enterprise piloten. Om det var för att bli bra krigare minns jag inte men de fick osynlighetsgrejen och Mister Fantastics gummikraft iallfall. Borgerna är med lite i första DS9 avsnittet men endast för att introducera Sisko och inte för egen skull så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted October 8, 2011 Report Share Posted October 8, 2011 Det är en av huvudsakerna som folk brukar kritisera ENT för när det kommer till hur den passar in Star Trek. De andra serierna, som ju utspelar sig senare i universumet än ENT, nämner väldigt sällan något alls från ENT och absolut aldrig skeppet, Archer eller uppdragen de var ute på. Inte ens viktiga uppdrag. Som tittare så kan man ju förstå varför, ENT hade ju inte producerats än och var inte del av historien. Men för en serie som ska föregå men fortfarande "hänga ihop" med de övriga blir det väldigt konstigt, och det är ju problemet när man ska göra en prequel för ett universum bestående av flera andra, äldre serier och som redan är moget med massor av innehåll och referenser. Samtidigt vill ju alla serierna, vare sig de utspelar sig före eller efter, ha stora, viktiga och unika händelser, faror och fiender. Och då blev det ju exakt det TS frågade om... För att inte göra något med redan existerande raser och refererade händelser, och förmodligen motsäga massor med saker som de framtida serierna slår fast om dem, så tog de en genväg och introducerade nya, otroliga raser och händelser, som aldrig ses eller nämns i de andra serierna. Till det kan du räkna Sulibans, men också en del andra raser och händelser som TS fortfarande inte sett än. Visst, Federationen är ett stort område med massor av raser och vi får bara f??lja med på en väldigt liten del av allt som händer däri i serierna. Så, det är inte omöjligt att de finns utan att vi ser de. Men det är fortfarande ganska konstigt att vi aldrig ser så framstående raser, och ännu konstigare är ju att det inte är några referenser till dem eller till någonting av det som utspelade sig under de åren. Ps. Angående Ferengi; det beror på hur man ser på det. Kronologiskt i universumet introducerades de i ENT, men som sakerna producerades och sändes så introducerades de i Star Trek och för oss i TNG avsnittet "The Last Outpost". Det är dessutom en sak som inte riktigt hänger ihop, då de i TNG specifikt säger att det är första gången, men ENT har redan loggar och sensorer. Borde de inte ha förstått på de åren som fattades innan TNG-eran att de var Ferengi och att vi då faktiskt redan mött dem? :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted October 12, 2011 Report Share Posted October 12, 2011 Ps. Angående Ferengi; det beror på hur man ser på det. Kronologiskt i universumet introducerades de i ENT, men som sakerna producerades och sändes så introducerades de i Star Trek och för oss i TNG avsnittet "The Last Outpost". Det är dessutom en sak som inte riktigt hänger ihop, då de i TNG specifikt säger att det är första g??ngen, men ENT har redan loggar och sensorer. Borde de inte ha förstått på de åren som fattades innan TNG-eran att de var Ferengi och att vi då faktiskt redan mött dem? :lol: För att inte tala om Borgerna, som Phlox dessutom fixade en kur mot deras nanosonder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts