Jump to content
Sign in to follow this  
qroll

Holodecks

Recommended Posts

Försöker greppa hur det där fungerar egentligen. Ett holodeck är ju ett avgränsat rum, eller hur? Men ändå kan man röra sig fritt i det. Hur skulle det fungera på riktigt? Det går ju även att vara fler i ett rum, men ha avstånd mellan varandra, så att den ene till exempel måste gå säg 100 meter i programmet för att komma fram till den andra. Är det så att personer som går in där omsluts av en holo-bubbla som kan merga med en annan persons bubbla, så att de ser varandra?

För övrigt undrar jag när det ska komma virtual reality-spel. Tänk om man kunde kliva in i spelet, vad roligt det skulle vara!

Det är uppbyggt av fotoner och kraft/gravitationsfält. Man får på grund av det känslan av att man rör sig, fast man mycket väl kan stå still. Hela ceneriet är uppbyggt av dessa fotoner (ljus), precis som färg på en målarduk. Därför luras man att man exempelvis tittar på det oändliga havet, mendan man egentligen tittar på en målning uppbygd av fotoner.

Dock så är ju tillexempel mat i holodeck på riktigt, så det fins även en replicatorisk egenskap till hollodecket. Men det kanske någon annan är mer insatt i?

Är det inte snarare så, att det man tror sig se i rummet flyttar på sig i förhållande till personen?

Edit: Unkas hann visst först.

Edited by Levir

Jajo, jag greppar att man inte är ute och knatar på riktigt så. Och att rummet verkar större, som en illusion, men just när det involverar två personers uppfattning av det. Jag förstår inte riktigt vad som menas med att man bara tror att man går dock, eller får känslan av det, om man egentligen står stilla. Skapar fotonerna ens egna kroppsrörelser då också, och hur bär de sig åt för att man ska uppleva det som att man gör det på riktigt? Eller menas att man står och trampar på ett och samma ställe? Hm, det där med maten hade jag inte tänkt på.. Hoho! Det är så roligt att jag kan fråga er som vet, istället för att det bara fastnar som en tanke i huvudet som ingen i närheten skulle vara intresserad av. :)

Försöker greppa hur det där fungerar egentligen. Ett holodeck är ju ett avgränsat rum, eller hur? Men ändå kan man röra sig fritt i det. Hur skulle det fungera på riktigt? Det går ju även att vara fler i ett rum, men ha avstånd mellan varandra, så att den ene till exempel måste gå säg 100 meter i programmet för att komma fram till den andra. Är det så att personer som går in där omsluts av en holo-bubbla som kan merga med en annan persons bubbla, så att de ser varandra?

För övrigt undrar jag när det ska komma virtual reality-spel. Tänk om man kunde kliva in i spelet, vad roligt det skulle vara!

Den senaste tekniken visar att allt kan ske på en typ av löparband, precis som Amiralen säger. Jag så ett program om detta på Discovery Channel för ett tag sen där dom tog upp detta.

Där man dom tror att det hela var på ett typ av rullband. Jag rekommenderar att titta Discovery Channel till alla här man får lära sig en massa saker där.