Kellin Postad 1 November, 2012 Rapport Postad 1 November, 2012 Det är nog som du säger Aike - att det inte är så vanligt med religiösa krig som man kan tro. Däremot tror jag att religion har fått bli ursäkten för många krig... och att religion ibland som orville säger är så knutet till ett samhälle eller land att det är svårt att särskilja vad som är religion och vad som är sed och kultur. Sen beror det väl på vad man räknar som religion också. Ibland blir det så strikt och totalt att politik ibland för mig verkar vara som en slags religion. Det är ju något att tro på, en ideologi är ju nästan som en religion. Båda ger ju den enskilda människan ett högre ideal att sträva efter, och något som dikterar hur man bör leva och agera. Men jag ska inte krångla in mig mer i de filosofiska funderingarna kring teologi och politik som skulle kunna utvecklas i min skalle här.. Sen tror jag inte det är någon här som hävdar att krig och våld enbart beror på religion. Religion fyller ju ett viktigt syfte för många. Det kan ge ramar, riktlinjer och struktur till många. Och inte minst ge en mening till varför vi finns här och vad som händer när vi dör. Ovisshet är ju något de flesta människor verkar tycka är jobbigt. Då är det bra att få en förklaring till hur saker och ting hänger ihop och ett högre syfte för rätt och fel. I omgångar har ju också olika religioner var olika benägna att slåss för sin sak, eller använda våld och vilja omvända andra. Förstår vad orville menar med att alla soldater har gud på sin sida. För så har det ju uttryckts i vissa krig, när båda sidor hävdar att Gud ska vara med dem.. men hur funkar det i sådana fall när de tror på samma gud, bara på olika sätt? Citera
orville Postad 1 November, 2012 Rapport Postad 1 November, 2012 (redigerade) Gud på sin sida... Jag tror det jag är ute efter är så att säga idén om gud på sin sida. Man får sina trupper att gå mot fienden för något större än de själva. I den Nazistiska ideologin hade ju fuhrern ersatt kyrkan men var egentligen en guddom eller det rena blodet liksom. I Aikes exempel kring proletariatets diktatur har vi en annan idé där en diktator satt sig på "guddomens" plats Men men nu undrar jag mer vad som enar än vad som delar. Det verkar vara enkelt att finna vad som skiljer människor åt och liknande men vad enar. På något sätt tycker jag att det måste finnas annat som enar än en yttre fiende. Såg just avsnittet Terra Prime. Det är väl ett exempel på rasism och sådant som folk kan enas under. Är det bara ekonomisk välfärd som kan få folk att enas under samma "flagga"? Redigerad 1 November, 2012 av orville Citera
Kellin Postad 1 November, 2012 Rapport Postad 1 November, 2012 Vad som enar mänskligheten.... Hmm.. ja, att någon "högre än oss själva" (Gud? Kung? Härskare?) talar om för oss att vi ska enas, och är stark nog att hålla ihop oss är kanske en möjlighet. Vad gäller Gud så var det väl kanske lite väl länge sen han pratade genom brinnande buskar eller gav oss budord eller på något sätt lät en profet veta vad som gällde. Eller så händer det hela tiden, bara att profeter döms ut som sinnessjuka för att de hör eller ser sådant ingen annan hör eller ser. Eller att det händer en katastrof. Det är ju faktiskt något som kan få människor att ställa upp för varandra oavsett religion, etnicitet och andra övriga tillhörigheter. Naturkatastrof eller olycka... Men det kanske är svårt att få det globalt, och få det att hålla i längden? Eller då ett yttre hot....? Hmm.. jag är visst inte så optimistisk om mänsklighetens förmåga till samarbete och tänkande över gränserna. Det som behövs är ju som sagt att vi lär oss titta på likheterna och inte skillnaderna. Utifrån sett så gör vi ju alla konstiga saker i våra seder och bruk. Tänkte på det när jag såg utställningen Livets steg (någons som sett den??). Där visas olika riter och seder från olika kulturer från jordens alla hörn. Vi har ju alla egentligen samma övergångsriter för att gå från ett skede i livet till ett annat. Bara att vi gör på lite olika sätt och tänker lite olika kring det. Så varför skulle vi inte kunna närma oss varandra genom ett samförstånd i hur det är att leva istället för att leta skillnader i hur vi ser ut eller tror..? Citera
orville Postad 1 November, 2012 Rapport Postad 1 November, 2012 Enda sättet är att "have faith"... Jag undrar om vi kanske kommit en bit off topic men ändå inte. hur som helst försöker jag med ett Kirk citat för att få in lite mer Trek i diskussionen. Kirk: "Everybody´s human" Det är något inkluderande över detta. Alla får samma egenskap liksom. Hur går detta igen i de olika porträtterade enhetliga kulturerna? Går det överhuvud taget att finna något? Jag är inte säker men utsagan säger något om den inkluderande naturen hos federationen (jfr. exkluderande tendens hos nationalister etc.) Citera
Kellin Postad 1 November, 2012 Rapport Postad 1 November, 2012 Ja, vi har nog glidit av ämnet en bit... Bra att du håller ordning orville! Kan väl vara så man får tänka. Inkluderande. Men det är ju faktiskt ganska aktuellt nu. Att alla ska vara så inkluderande det bara går. Institutioner och organisationer. Så vi kanske har börjat jobba åt r??tt håll. Men om kulturer både nu på jorden och i ST, så är det ju faktiskt en del av det roliga, spännande och stimulerande att det är så olika! Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.