Jump to content
Sign in to follow this  
Anhedoni

Annat yrkesval för person med lärarutbildning?

Recommended Posts

Tjabba.

Jag sitter på en lärarexamen (svenska/historia för gymnasiet), och har just börjat jobba lite smått. Visst är det roligt, men emellanåt fruktansvärt stressigt och krävande.

Så småningom vill man nog testa någonting annat.

Vilka andra yrken skulle man kunna få på en lärarexamen, tror ni?

Har vi kanske till och med någon lärare här som har bytt bana?

Forska inom dina områden. Skriva historiska romaner ;) Skriva kurslitteratur på heltid. Journalist liknar i viss mån läraryrket, men inte helt. Politiker om man bygger upp sin kunskap och kontaktnät (vilket själva läraryrket bör vara ett av de bästa för. I alla fall på kommunal nivå). Utbildare inom andra områden, såsom för olika företag eller myndigheter. Guide på historiska resor. Försäljare går väl i prinicp med vilken utbildning som helst. Läraryrket har vissa likheter som att tala inför folk, förklara tydligt med mera.

Sedan som alltid starta eget företag. Visst, det finns väl saker som man inte kan med ovannämnda utbildning. Men samtidigt kan man nog göra mer med den än man tror. Många företagare saknar utbildning och det finns en del exempel på personer som har en helt annan utbildning än vad för företag de driver. I Sverige tänker man väldigt fyrkantigt kring detta jämfört med t ex Storbritannien.

Det finns väl även andra områden inom själva läraryrket än bara gymnasieundervisning. Jag vet en del av mina gamla lärare som har vidareutbildats till olika typer av speciallärare och fått en nytändning. Sedan finns väl alltid möjligheten att sikta på att bli rektor.

Tråkigt att du inte trivs med ditt yrkesval. Själv håller jag precis på att utbilda mig till matte/engeskalärare på gymnasial nivå, har visserligen bara varit ute på praktik periodvis, men jag vet hur stressigt det kan vara. Jag jobbar vid sidan av på en firma som har en rättsdatabas, bland annat skollagen och rättsfall relaterat till den, det kanske är ett uppslag? Skollagen och dylika dokument har man ju koll på som lärare.

Annars kan det vara så enkelt som att byta arbetsplats (de kan ju skilja rejält från skola till skola), eller vara lärare på högstadiet i stället. Jag har hört av många att det är mindre stress där (om det är där skon klämmer).

Får man fråga vad det är för moment som leder till stress?

Tyvärr är det ju så med rätt många yrkesval numera. Själv kom jag till lite insikt förra veckan över att jag tagit alldeles för lätt på min stressituation när jag började få ont i magen och svårt att sova. Som tur är (för mig) var mycket av det p.g.a. att jag villigt tog på mig mer uppgifter än jag borde samt höll mig uppkopplad mot jobbet hemifrån, så jag kom aldrig riktigt ifrån det. Nu försöker jag vara mer noga med att hålla bort jobbet efter kontorstid.

Tack Aike, JAF, Michels och Fmi för genomtänkta och hjälpsamma svar!

Fmi: Det är nog just det som du beskriver; att så mycket av arbetet spiller över på hemmavaron (vilket är kännetecknande för läraryrket). Dessutom är det en hektisk arbetssituation just nu (utan att gå in på avslöjande detaljer), och om man ska tolka jargongen rätt på arbetsplatsen och på diverse internetforum lär det inte ljusna inom en snar framtid. Besparingar, låga löner och fullproppade scheman med enorma klasser är nog tyvärr framtidens melodi, liksom nutidens.

Varför blir klasserna större nu? Vad jag vet så har ju babyboomen som föddes sent 80-tal och tidigt 90-tal (i samband med slutet på det Kalla Kriget) nästan passerat ut ur skolan nu eller är på väg att göra det. Sedan finns det ju också gott om friskolor numera, så antalet skolor är fler (även om även dessa hade väl problem i höstas pga lägre elevantal). Snarare borde det väl bli färre i varje i klass några år framåt.

Varför blir klasserna större nu? Vad jag vet så har ju babyboomen som föddes sent 80-tal och tidigt 90-tal (i samband med slutet på det Kalla Kriget) nästan passerat ut ur skolan nu eller är på väg att göra det. Sedan finns det ju också gott om friskolor numera, så antalet skolor är fler (även om även dessa hade väl problem i höstas pga lägre elevantal). Snarare borde det väl bli färre i varje i klass några år framåt.

En poäng med den nya gymnasieskolans färre inriktningar är att man man ska kunna skapa större klasser och därmed spara in på antalet anställda lärare. Tusentals tjänster kommer att gå om intet under de kommande åren.

Tillägg: http://www.skoljobb.se/skolnyheter/gymnasie/-farre-larare--2011-10-18-101721.htm

Edited by Anhedoni

Ok, jag visste inte det. Men räknar man inte med att det ska täckas av pensioneringar? Sena 40- resp. tidiga 50-talister är ganska stora grupper.

Det är möjligt, men utan nyrekryteringar blir fällan densamma :)

Är du själv i skrået?

... å jag som funderar på att blir lärare inom data eller bild området ... går just nu sista året på gymnasiet :P ... aj vad jag känner mig ung på detta forum XD ....

... å jag som funderar på att blir lärare inom data eller bild området ... går just nu sista året på gymnasiet :P ... aj vad jag känner mig ung på detta forum XD ....

Jag läser just nu till matte/engelskalärare på gymnasial nivå. Läraryrket är enormt givande även om det involverar en del stress och du inte precis blir rik på det. Varje dag går man hem och ler åt något som hänt under dagen. Dagarna blir vad man gör dem till (en lärare med rätt inställning "smittar av sig" på eleverna) och min erfarenhet är att eleverna inte alls är så "hemska" som media m.m. får det till. Läraryrket är riktigt roligt och data & bild är två tacksamma ämnen att undervisa i (eleverna är generellt positivt inställda till dem). Utbildningen är lång och stundtals riktigt träig men förhoppningsvis* värd mödan om du brinner för yrket

* Jag är ju inte färdigutbildad än :P.