Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhet

Svenska Dagbladet hävdar att "Greetings earthlings" är känd Star Trek-fras

Recommended Posts

"Greetings earthlings" är en känd sf-fras, men används nästan aldrig i Star Trek. Ändå skriver Svenska Dagbladet följande om den nyss bortgångne nordkoreanska diktatorn Kim Jong-Il:

"The Economist gjorde för flera år sedan ett fint omslag [med Jong-Il] med rubriken ”Greetings earthlings”, vilket ju annars var en hälsningsfras utomjordingar i Star Trek ofta använde."

Är det någon som vet varifrån frasen kommer från början (undertecknad har ingen aning)?

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Jag har inget minne av den repliken från V. Mitt intryck är att det är en replik som har blivit en sf-kliché och används i skämtsammanhang numera. Har svagt minne att den kan vara med i The Simpsons och Mars Attacks. Och kanske i det avsnittet när Quark och company åker tillbaka till Area 51.

Tror att det är betydligt äldre än Stargate och V. Googlade och hittade en sida där de nämnde att Marvin the Martian ofta sa just "Greetings Earthlings" och han har varit med sedan 1948. Men om det är ursprunget, eller om det redan då var en sf-kliché lyckades jag inte hitta något om.

Också enligt google ska uttrycket förekomma i Nightmares från 1983, har inte sett den så jag kan varken bekräfta eller förneka...

Edited by O´Brien

Sign in to follow this  

• Create New...