Jump to content

Den allmänna tråden om Star Trek 12 (2013)

Aike

Recommended Posts

Allmänt om filmen

Den tolfte januari startade inspelningen för nästa Star Trek-film. Filmen har varit planerad sedan Star Trek (2009) släpptes i maj det året. Men premiären har blivit uppskjuten flera gånger. Först från 2011 till sommaren 2012, och sedan till den 17 maj 2013. Orsaken till förseningen är att teamet bakom den förra filmen har varit upptagna med andra projekt. Regissören JJ Abrams med sitt drömprojekt Super 8, manusförfattarna Alex Kurtzman och Roberto Orci med flera filmer och tv-serier samt nye manusförfattaren och Lostmedskaparen Damon Lindelof med att skriva manus till den nya Alienfilmen.

I filmen återvänder med andra ord JJ Abrams (Lost, Super 8, Armageddon, Mission Impossible 3 och 4) som regissör. Liksom Roberto Orci och Alex Kurtzman (Transformers, Mission Impossible 3). De får dock denna gången mer hjälp av Lostmedskaparen-Damon Lindelof med manuset. Förra gången var han bara så kallad script doctor, det vill säga var med och skrev om manuset, men nu ska han ha haft en mer aktiv roll.

Filmen har ingen officiell titel ännu, utan omnämns ofta som Star Trek 2 eller Star Trek 12 på nätet. För er som inte är helt bekanta med Star Trek-världen så ligger det till så här. Det är den andra filmen som bygger på omstarten med de klassiska karaktärerna Kirk, Spock, McCoy, som blev legender i tv-serien Star Trek som producerades 1966-69. Samt i sex långfilmer som släpptes mellan 1979-1991. Omstarten kom 2009 och hade som sagt bara titeln Star Trek.

Att den också kallas för den tolfte filmen beror på att det finns elva tidigare filmer som har haft Star Trek-namnet i titeln. De sex första var baserade, som nämnt, på 60-talsserien, medan fyra filmer är baserade på den andra Star Trek-serien: The Next Generation. Dessa fyra släpptes mellan 1994-2002.

Så det är alltså inte fel att kalla den för någotdera eller för Star Trek (2013).

Klart är dock att den inte kommer heta något av ovanstående utan troligen Star Trek och sedan ha en undertitel. Att man väljer att inte kalla den för Star Trek 2 beror på att det redan finns en tvåa: Star Trek II: Khans vrede, som många anser är den bästa Trekfilmen. Således vill man nog inte stöta sig med trekkers samt skapa alltför stora förväntningar på för hand.

Handling

Den nya filmens handling är okänd i dag. Samtidigt har det spekulerats om att fienden i filmen ska vara just Khan, som är Kirks ärkenemesis och kanske den enda stora skurken i Star Trek-världen som är känd utanför trekkerkretsar. Andra rykten säger att de klassiska Star Trek-fienderna klingonerna återvänder.

Skådespelare

Det enda vi vet klart är att alla skådespelarna från den förra filmen återvänder. Med andra ord får vi bland annat se Chris Pine som Kirk, Zachary Quinto som Spock, Zoe Saldana som Uhura, Simon Pegg som Scotty samt Karl Urban som McCoy. Även Bruce Greenwood som Pike är med denna gången.

Under hösten 2011 och tidigt under 2012 har även flera andra skådespelare presenterats. Mest kända bland dessa är Benedict Cumberbatch (Sherlock, The Hobbit), som förmodas spela filmens skurk, Peter Weller (Robocop), som ryktas spela en vd, samt Alice Eve som har en okänd roll som aldrig ska ha varit med i Star Trek-sammanhang. En del andra birollsinnehavare som Noel Clarke, Joesph Gyatt samt Nazneen Contractor har också kontrakterats.

Släpps i 3d

Känt är också att filmen kommer att släppas i 3d. Men inte att filmas i det. Så vi talar alltså om en 2d-konvertering. Detta blir första gången vi får se Star Trek i 3d, vilket kan bli något att se fram emot. Den förra filmen hade många spektakulära scener som hade varit strålande i 3d.

Premiärdatum i Sverige är idag, enligt Imdb, den 17 maj 2013.

Så vad tror du om nästa Star Trek-film?

Jag skrev följande inlägg på Flashback, och tänkte att detta kunde passa som introduktion i en diskussionstråd inför nästa film här med. Det sammanfattar bra det vi vet om filmen hittills och man behöver inte läsa alla nyheter som finns i ämnet fram tills 2012. Jag kan dock inte slå ihop den med den tråden som redan handlar om filmen (). Om någon moderator kan vara vänlig att göra det vore juste. Med ovanstående inlägg som första förstås!

• 3 weeks later...

Jag är mycket nöjd med att Benedict Cumberbatch ska vara med i Star Trek 12. Han är inte bara en fantastisk skådespelare utan även har det där lilla extra, den där glimten i ögat. Han är en skådespelare som jag är övertygad om att han kommer gå långt. Senast såg jag honom i Tinker, Taylor, Soldier, Spy och man kan se honom i den komande Steven Spielbergfilmen War Horse.

Peter Weller vet man vad han går för. Hoppas att han tar rollen på allvar för då kan han verkligen göra ett bra jobb. För mig kommer han alltid vara Buckaroo Banzai först och främst :)

Alice Eve är ingen som jag lagt märke till. Har tydligen set henne i ett par filmer men hon verkar ha försvunnit i periforin.

Nazneen Contractor har jag aldrig hört talas om.

Noel Clark känner jag igen från Doctor Who, en av mina favoritserier. Där spelar han Mickey, som är Rose pojkvän.

• 3 weeks later...
  • 2 months later...

Varför väljer man att spela in filmen i 2D och sedan konvertera till 3D i stället för att spela in direkt i 3D? Att konvertera till 3D i efterhand brukar ju sällan bli lika bra som att filma 3D från början så undrar vad anledningen är att dom väljer denna metod?