Gå till innehåll
The Holy Three

Mina möten med Nichelle Nichols & Michael Dorn

Rekommenderade inlägg

Första dagen var bland det jobbigaste jag varit med om när det kommer till resan. Dagen såg ungefär ut så här:

Upp kl 02:00, göra sig iordning. Ta spårvagn till tåget, tåget till bussen, bussen till flyget, flyget till expressbussen, expressbussen till taxin, taxin till mässan. När vi äntligen nått mässan, någon minut efter klockan slagit 16, beger vi oss direkt i jakt på Nichelle Nichols bås där hon ska sitta och skriva autografer. En minut senare möts vi av hennes poster, där det är en lapp uppsatt där det står att hon bara kommer signera fram till kl 16 denna dag. Det var väl själva...

KHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!!!

Hon hade tydligen inte mått bra och var trött, därav det tidiga uttåget. Jag frågade hur upptagen hon varit och fick svaret att hon varit ganska upptagen, men att det inte är något mot vad hon kommer vara imorgon (lördag.) Michael Dorn hade också gått för dagen. Något som vägde upp för detta var dock att jag mirakulöst nog inte var sen nog till att köpa en Star Trek talk biljett, det fanns flera kvar så jag skulle inte behöva missa det.

Brandon Routh var kvar när vi anlände, så honom tog jag en autograf av, samt gjorde några mindre köp av merchandise/film, sen var den dagen över.

Dag 2:

Jag anlände till kön runt en timma innan öppningstid. Det regnade, självklart. Till skillnad från senast hade dom dock öppnat yttre porten så vi som var tidiga nog fick stå inomhus innan mässan öppnades. Timman gick ganska fort och när dörrarna öppnades blev alla som galna för att få en autograf biljett till Karen Gillan och John Barrowman, så när jag nådde Nichelle Nichols bås så fick jag min biljett med nummer 25 på. Hon var dock inte där än och skulle inte komma förrän en timma och 45 minuter senare ungefär.

post-943-0-92216700-1338824643_thumb.jpg

Kön började bildas när ordet spreds att hon var på väg, jag var inte sen att ansluta mig. Jag hade hennes bok och två foton i handen som skulle signeras. Till slut kom hon och väntan var över. När det var min tur räckte jag fram mina saker och tackade henne för att hon kom, hon tackade mig och började signera mina foton. När jag sa att jag kommit ända från Sverige för att träffa henne blev hon väldigt rörd, tackade mig så mycket och räckte fram sin hand för att krama om min. Då fick hon syn på min Uhura t-shirt och beundrade den. Jag sa att jag egentligen anlänt dagen innan och att jag missade henne med någon minut bara, hon sa då att hon inte mått bra. Jag frågade om hon mådde bättre idag och det sa hon att hon gjorde.

Sen flög Captain Kirk in i mig och tog över för några sekunder, tillräckligt länge för att jag skulle få modet att säga till henne att jag sett mycket Star Trek på blu-ray den senaste tiden och att hon var ännu mer ”stunning” i high definition. Hon log/småskrattade lite generat och tackade mig. Därefter sa jag att om det här låter inövat så är det för att fallet är så eftersom jag var väldigt nervös. Det fick henne att skratta och sa att det inte var någon fara. När hon var klar sa jag att det varit jättetrevligt att äntligen fått träffa henne, hon tackade mig och vi skakade hand innan jag begav mig därifrån.

post-943-0-09474700-1338824884_thumb.jpg

post-943-0-26481600-1338824898_thumb.jpg

post-943-0-56455700-1338824867_thumb.jpg

Några timmar senare var det Star Trek talk på schemat och direkt efter det skulle vi ta kort tillsammans. Snacket med Star Trek skådisarna varade lite längre än en halvtimma och dom flesta frågorna var riktade mot Nichelle, men även Michael Dorn, som var väldigt rolig. Hon fick frågan om hon trodde att Star Trek hade någon långvarande effekt på samhället/branschen och det sa hon att serien absolut haft och började berätta om hur det var för färgade på den tiden. När hon var klar med att besvara frågan, sisådär fem minuter senare, tillade Michael Dorn att det heller inte skadade att hon var het när det begav sig, vilket fick hela rummet att skratta högt.

post-943-0-14274800-1338824961_thumb.jpg

Hon drog även den ökända historian om hur skådespelarna i originalserien gömde Nimoys cykel för att *****s lite med honom eftersom han alltid hade ett straight face under inspelningarna och inte brast ut i skratt för något. Hon härmade dessutom både Shatner och Takei väldigt bra och fick oss alla att skratta.

Michael Dorn berättade i sin tur att dom sju åren med The Next Generation bara var fyllt med skratt, dag ut och dag in, medan det var aningen mer seriöst på Deep Space Nine. Det var inte lika avspänt, lite trodde han det hade att göra med att serien var så mycket mörkare än The Next Generation. Han sa dock att efter ungefär ett halvår så började alla slappna av och det blev lite roligare att spela in serien.

post-943-0-47777800-1338824979_thumb.jpg

När det var dags för photoshoot var kön otroligt lång. Den var nämligen försenad eftersom gästerna varit lite försenade till frågestunden. Men kön gick relativt snabbt ändå, eftersom det bara tar några sekunder för varje person att få sitt kort taget. När det var min tur lös hon upp, frågade hur jag mådde och beundrade min Uhura t-shirt för andra gången. Så mycket att hon valde att posera genom att tänja ut t-shirten på fotot, så att den sågs så tydligt som möjligt. När det fotot var taget ville kameramannen ta ett foto till utan hennes fokus på t-shirten. För andra gången i rad skulle jag alltså få med mig två foton hem. Det andra fotot togs, vi tackade varann och jag gick därifrån.

post-943-0-92400500-1338825004_thumb.jpg

Jag hämtade fotona drygt två timmar senare och la in dom i boken jag tagit med för att ha mina autografer och foton i. Jag trodde att jag gjort mitt på mässan vid den här tidpunkten, men när jag valde att beundra mina autografer för säkert den fjärde gången såg jag något jag missat totalt tidigare – Nichelle hade av misstag lagt några fingrar på henne signatur på det ena kortet, vilket både ”raderat” lite av signaturen men även skapat några små fingeravtryck. Jag visste inte vad jag skulle göra åt eländet. Skulle jag låta det vara och alltid vara smått missnöjd med autografen? Skulle jag gå dit och köpa en ny och förklara varför? Skulle jag ta upp problemet med någon som jobbar där och se vad dom kan göra åt saken? Det slutade med att jag valde det tredje alternativet.

Jag förklarade läget för han som delade ut autograf biljetterna, som tog upp det med sin chef, som i sin tur ville se fotot. När jag visade fotot höll hon med och gick iväg till bordet med bilder. Den bilden jag valt var självklart slut, men det fanns en annan snygg bild jag kunde ta istället. Hon sa att hon skulle gå upp och fråga Nichelle och om det gick bra skulle jag få ställa mig i kön för att få det signerat. Hon gick iväg och var borta en stund. Sen kom hon tillbaka med fotot som redan var signerat och sa att det gick bra för Nichelle. Hon tog sedan fotot jag först fick signerat och rev itu det. Katastrofen var avvärjad och jag kunde andas ut.

Michael Dorn träffade jag mot slutet av dagen, då kön inte var så stor. Tyvärr var det självklart en intervjuare som stod framför mig i kön, så man fick stå och inte kunna höra intervjun i cirka fem minuter innan det var över. Jag var inte lika nervös över att träffa honom och jag hade dessutom bara ett foto för honom att signera, så vårat möte blev väldigt händelselöst. Han frågade vad jag hette och signerade fotot med mitt namn tack vare lite hjälp av mig med stavningen. Tackade honom efter det och skakade hans hand innan jag gick därifrån.

post-943-0-91434900-1338825197_thumb.jpg

Det blev tyvärr inte ett enda köp av Star Trek merchandise på mässan, fanns vissa saker jag var sugen på, som en Kirk & Spock 2-pack figur set från The Enterprise Incident samt Star Trek Scene It spelet, men det kändes inte som att dessa skulle få plats i väskan. Det fanns även några Star Trek coasters, men dessa var hemmagjorda och inte vidare snygga, så jag struntade i dom med. Fanns en del figurer från Playmates, men det mesta var från TNG, dom som var av TOS var dock ganska dyra så jag köpte inga såna.

Det enda med Star Trek anknytning jag köpte var inte en, utan två plaketter jag alltid köper med mig hem till mina Star Trek autografer. En till Nichelle Nichols, men även en till George Takei som jag hoppas få träffa inom en snar framtid. Kändes skönt att få den köpt redan nu ifall försäljarna inte är närvarande vid mitt (förhoppningsvis) framtida möte med honom.

post-943-0-42063200-1338825865_thumb.jpg

Det var allt för denna gång :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul berättelse. Det var intressant att läsa igen trots att det ändå är nästan samma sak bortsett från personerna som medverkar på varje mässa som du besöker.

Sedan skriver du att Star Trek-talket inte var välbesökt. Lite trist med tanke på att det väl är samma företag som arrangerar Destination London i höst.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för redogörelsen. Visst är hon rar, Nichelle Nichols :) Jag måste bara säga att det övre fotot på Nichelle Nichols är fantastiskt bra. Eftersom du valde ett annat från början så undrar jag hur mycket bättre var det fotot? Tog du några andra autografer från t ex Suzy Plakson?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för redogörelsen. Visst är hon rar, Nichelle Nichols :) Jag måste bara säga att det övre fotot på Nichelle Nichols är fantastiskt bra. Eftersom du valde ett annat från början så undrar jag hur mycket bättre var det fotot? Tog du några andra autografer från t ex Suzy Plakson?

Jo, jag gillade det med. Det fotot jag tog först var en av de vanligare fotona på henne, samma som framsidan på hennes bok Beyond Uhura som jag tycker är väldigt snyggt.

nichelle-nichols-autograph.jpg

Det blev tyvärr ingen mer Star Trek autograf, lite sugen var jag på John Schucks autograf, men hans roller i Star Trek filmerna kändes lite väl korta för att berättiga en autograf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu