Gå till innehåll
Aike

Han ville Roddenberry skulle ha spelat Picard

Rekommenderade inlägg

Patrick Stewart var inte Gene Roddenberrys försthandsval för rollen som Picard. I stället var det den amerikanska skådespelaren Stephen Macht. För mig är han okänd, men är det någon känner till honom? Han har varit med i både Babylon 5 och DS9.

http://www.imdb.com/name/nm0532685/

Och angående varför Macht inte fick rollen som Picard. Producenterna Rick Berman och Bob Justman övertygade Roddenberry efter en flera veckors lång övertalningskampanj att Stewart var rätt val. Justman hade sett Stewart på en Shakespearefestival i Kalifornien och ville direkt ha honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej honom har jag ingen koll på. Jag kan inte se någon annan som Picard, som man kan göra i andra roller (dock inte i Star Trek, men jag hade gärna bytt ut Orlando Bloom mot han som spelar Halldir i LOTR). P. Stewart är lika oersättlig i sin roll för mig som "Shatten" ;). Vet inte hur det hade blivit med herr Macht men jag har svårt att tänka mig att de gjorde fel när de valde Stewart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och angående varför Macht inte fick rollen som Picard. Producenterna Rick Berman och Bob Justman övertygade Roddenberry efter en flera veckors lång övertalningskampanj att Stewart var rätt val. Justman hade sett Stewart på en Shakespearefestival i Kalifornien och ville direkt ha honom.

Hmm...P. Stewart berättade en annan version på 2011 års Chicago Comic Con. Se nedan.

Vilken version stämmer egentligen? Vilken var först? :P

Redigerad av Lord Di Lego

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad berättade han där? Orkar inte se klippet. Berättelsen jag återgav kom från Wikisidan från om Picard.

Som AlmostHuman sa, länken leder direkt till rätt tidpunkt i klippet. Det är där han nämner det.

Men jag kan försöka sammanfatta det (ni får rätta mig om jag missförstått någonting).

När P.Stewart försökte starta sin film/TV-karriär erbjöds han av en vän, som var professor i engelska på ett universitet, att för $100 spela det man pratade om i hans lektion, vilket P.Stewart accepterade. Vad P.Stewart inte visste var att Bob Justman och hans fru tydligen var inskrivna på kursen och ungefär halvvägs igenom lektionen, ska Bob Justman sen ha berättat, var han säker på att P.Stewart var rätt person för rollen som Picard. Redan nästa morgon fick P.Stewart möta bl.a. Gene Roddenberry, som var allt annat än övertygad. Men efter någon tids tjatande av bl.a. Bob Justman så gav Gene med sig och anställde P.Stewart som Picard.

Om det var sant eller inte, och om detta verkligen var första gången de sågs/träffades, det vet jag inte. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu