Jump to content

The Hobbit blir trilogi

Nyhet

Recommended Posts

JRR Tolkiens roman The Hobbit var som film tänkt att släppas i två delar. Men nu blir det i stället en trilogi, skriver Aftonbladet.se.

Den första delen har premiär i december i år, medan del två släpps hösten 2013 och den sista filmen sommaren 2014. Producenten Peter Jacksson förklarar varför det blir en trilogi så här:

"Berättelsens rikedom gav oss frågan "behöver vi berätta mer om den här historien?" och svaret ur vårt perspektiv som filmmakare blev "ja""

Källa

[ Till originalnyheten ]

Som jag har förstått det så kör de the hobbit plus fyller i vissa luckor. Delvis mellan the hobbit och Lotr men även saker som bara nämns kort av Tolkien. Ett säkert kort är väl att vi kommer att få se det vita rådet driva ut Sauron från Dol Guldur. Det var ju trots allt därför Gandalf inte kunde följa med dvärgarna och Bilbo hela vägen.

Ja, det är mycket möjligt att de har med det, jag hoppas bara att de håller sig på mattan och inte överdriver. Som Tolkien-nörd :rodna: blir man ytterst irriterad på överdrivna/påhittade (felaktiga) saker; som när Faramir vill ha ringen, när de tar bort Tom Bombadill eller när de har med en vargattack som inte ägde rum... Man ska nog inte ha höga förväntningar; då kan man bara bli glatt överraskad ;)

Är det någon som vet var de kommer klippa av storyn? Rent logiskt borde det vara film 1 fram till Beorn, Film 2 fram till Sjöstad och Film tre resten, eller vad tror ni?

Jag har själv funderat på det. Men om man tittar på Lotr filmerna så avslutar Jackson filmerna efter en strid. Så jag skulle gissa på att första filmen avslutas efter att örnarna har räddat sällskapet från vättarna och ulvarna och andra filmen avslutas efter flykten från alverna. Så jag tror de klipper lite innan än vad commander Michels tror. Men var de klipper av storyn kommer att bero på hur mycket "annat" de tar med utanför The Hobbit, or There and Back Again.

Själv så stördes jag inte så mycket av att man inte tog med Tom, trist, men förståeligt.

Jag ser Peter Jackson som en av mina favoriter bland regissörer. Har gillat honom ända sedan jag såg Braindead och Bad Taste som nattbio för en herrans massa år sedan. Har inte blivit besviken på någon av hans filmer tidigare. MEN.

Jag måste säga att jag är skeptisk till hela det här projektet. Jag tycker att det har kantats av så många bakslag att jag undrar om det inte kommer att återspeglas i slutreslutatet. Allt från problem med att få ihop finansieringen, till att PJ själv sade att han inte ville regissera. Då anlitade man del Toro som förvisso har gjort flera bra filmer, men som inte kändes som rätt man till att regissera filmerna. Och så kastade han in handduken när allt drog ut på tiden och PJ fick själv kliva in i rollen som regissör igen. Mer för att rädda hela skutan från att sjunka, än för att han verkligen såg ut att vilja regissera filmerna.

Sedan kom nyheterna om vilka skådespelare som skulle medverka och man fick återigen anledning att rynka på ögonbrynen. En del var bra, andra bara konstiga. Dessutom att det blir i 3D. Fullständigt ointressant för mig, men med lite tur så kan man se filmerna på vanligt sätt på bio, annars lär jag vänta till dom finns för hemmabruk. När så den första trailern dök upp så fick man det hela bekräftat. Det var långt ifrån så intressant och bra som jag hade hoppats på. Och så detta, att inte nöja sig med två filmer, utan göra tre filmer. Jag menar, The Hobbit hade man kunnat göra som en film på runt 3 timmar om man hade velat. Kanske förlängt den sedan när det är dags för släpp på DVD/Blu-ray. Visst, jag förstår att man vill skapa en helhet så att allt hänger ihop. En brygga mellan dessa filmer och LotR-trilogin. Men för mig räcker det gott med att just The Hobbit blir filmatiserad, allt annat känns inte nödvändigt. Som fan av Peter Jacksons filmer och som ett fan till Tolkiens underbara verk, så vill man ju att allt ska bli bra. Men, det finns flera varningssignaler som blinkar för mig. Jag hoppas fortfarande att man lyckas ro det här projektet i hamn, men jag är fortsatt skaptisk till det hela tills motsatsen har bevisats.

Jag har själv funderat på det. Men om man tittar på Lotr filmerna så avslutar Jackson filmerna efter en strid. Så jag skulle gissa på att första filmen avslutas efter att örnarna har räddat sällskapet från vättarna och ulvarna och andra filmen avslutas efter flykten från alverna. Så jag tror de klipper lite innan än vad commander Michels tror. Men var de klipper av storyn kommer att bero på hur mycket "annat" de tar med utanför The Hobbit, or There and Back Again.

Det var precis så jag menade (skrev inte t o m utan fram till) men jag kanske inte var jättetydlig :)

Jag måste säga att jag är skeptisk till hela det här projektet. Jag tycker att det har kantats av så många bakslag att jag undrar om det inte kommer att återspeglas i slutreslutatet.

Håller med till fullo, även jag känner att risken för besvikelse är överhängande. Jag är speciellt tveksam inför Persbrandt som Beorn (Ryser vid tanken, brrrrrrrr!). Persbrant har, i mina ögon, inte riktigt det register som krävs för att klara den rollen. Jag tycker han spelar lika dant i alla filmer, vem han än ska vara - han spelar "Gunvald" i allt han gör.

Trevligt att det inte bara jag som är en "gnällspik" när det gäller detta projekt, utan att det finns andra som delar min skepsism. Jag håller med dig kring Micke Persbrandt. Har sett en del filmer med honom och aldrig fastnat eller insett vad det är som så många andra verkar gillar med honom. Enformig är ordet. Och även om det kan tyckas lite kul med en svensk skådespelare i en sådan här stor produktion så känns det inte som att han på långa vägar kan göra Beorn rättvisa. Ett Över huvud taget udda val av skådespelare till den rollen.

Troligen så är det av samma anledning som vanligt - i syfte att bredda publiken; få fler Svenskar att titta eftersom "det är ju med en Svensk i filmen". Jag tror t.ex. inte Nomi Rapace har fått så många roller för att hon är best lämpad (jag tycker hon är ungefär lika begåvad som Tobey Maguire). Och så är det ju billigt förstås. Men men, nu får jag skärpa mig och inte gnälla så mycket, hoppet är det sista som dör heter det :P ;). Allt är inte dåligt - jag tror att Martin Freeman kan bli en bra Bilbo. Tyckte om honom i Office och tror han har vad som krävs - han har en sorts energi som jag gillar (låter flummigt, jag vet :P)