Gå till innehåll

Apollo 13...


Hugh

Rekommenderade inlägg

...är ju inte direkt någon SF-film. Den handlar ju om något som faktiskt hände. Och den är mycket välgjord. En film som jag kan se om många gånger.

Efter ha sett lite mer om denna händelse, dels i den dramadokumentärserie som Tom Hanks gjorde efter Apollo 13, From Earth to the Moon samt även de dokumentärer som går på Discovery Sience för stunden undrar man vad NASA gjorde för förbättringar på kapseln respektive månlandare?

Fortsatte man med att ha olika koldioxid filter i de bägge "rymdsleppen" eller insåg man fördelarna man med att ha samma storlek på filtrena. Ökade man "livsbetingelserna" i månlandaren så att den klarade tre astronauter istället för två efter Apollo 13?

Är väl mycket tekniken i Star Trek som gör att jag uppskattar serien. Man tar inte den som något självklart utan det är hela tiden något som behöver underhållas och övervakas.

/Hugh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag uppskattar denna filmen väldigt mycket: en klockren 5/5. Spännade och intressant om hur de lyckades lösa sin svåra situation.

Lustigt nog ville jag inte se den på bio trots mitt stora rymdintresse när den gick upp. Jag har för mig att jag resonerade att den verkliga historien var bättre och detta bara var en Hollywoodifiering. Men ack så fel jag hade upptäckte jag när jag såg den på dvd för ett par år sedan. Kul dock att bli överraskad positivt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är den bra!

Vill samtidigt slå ett slag för tv-serien av Tom Hanks och HBO "From the Earth to the Moon". För er som inte sett den handlar den om hela Apollo projektet. Även avsnittet om Apollo 13 är intressant då det är vinklat på ett helt annat sätt än filmen. En del av skådespelarna från flmen åerser man även i tv-serien...

En an film som också är bra och med samma tema är "Right Stuff" som handlar om Chuck Yeager när han flög genom ljudvallen men även om de första astronauterna Glenn, Cooper, Grissom mfl.

/ Hugh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog ha ett samband...

Avsnittet med Apollo 12 somnar man inte så lätt till. Handlar om allt från pott-träning i rymden och "ocensurerade instruktionsmanualer" till felriktade och sönderslagna kameror. Och man kan inte undgå att le åt propellrarna...

Avsnittet hur man tilverkade månlandaren är rätt intressant med...

/ Hugh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Postad (redigerade)

TV 4 film visade ju för ett tag sedan en film med anknytning till Apolloprojektet och Rymdfärjan, X-15. Nu visar man "Marroned", en film om Apollaprojektet som blev gjord 1969 med Gregory Peck. Filmen handlar om hur man försöker få ner tre astronauter som blivit strandsatta i rymden (därav filmens namn). Helt klart var filmen gjord med stöd av NASA och man bemötte många problem i filmen som sedan aktualliserades när problemen med Apollo 13 dök upp.

En annan kul sak med filmen är att en av Nasa's "Lifting Bodys" (en liten kusin till X-15) dyker upp som räddningskapsel samt att man får assistans av en rysk kosmonaut. Helt klart sevärd om man är intresserad av historia och kan tänka sig se lite äldre filmer...

/Hugh

Redigerad av Hugh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...