Jocke Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 Jag har aktiverat funktionen för att ladda upp en egen avatar till servern. Om du går till "Min kontrollpanel" => "Avatarinställningar", så finns där en ruta där du kan bläddra på din egna hårddisk och välja en avatar, som laddas upp till servern. Avatarbilden får vara max 110 pixlar bred och 110 pixlar hög och inte vara större än 8 Kb. Glöm inte att fylla i bredd och höjd på bilden, för annars kommer den automatiskt att få default storleken på 110x110 pixlar. Om du får upp ett felmeddelande när du försöker ladda upp din avatar, så kontrollera först så att den inte är för bred, hög eller för stor (110x110 pixlar, max 8 Kb), innan du frågar om hjälp. Denna bild kan du byta när du vill, om du byter så kommer bilden som finns på servern att skrivas över. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nina Janeway Posted January 16, 2003 Report Share Posted January 16, 2003 [Red alert! Jag har ett problem! Jag försökte ladda upp min egen avatar som är i .jpg format, men den säger att jag inte kan ladda upp den! Varför?? Filformatet är ju rätt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 16, 2003 Report Share Posted January 16, 2003 Jag vet inte vad det kan bero på, men är bilden för stor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nina Janeway Posted January 16, 2003 Report Share Posted January 16, 2003 Nej, inte alls! Felmeddelandet lyder ju trots allt "Filformatet stöds inte". Nåja, min nuvarande avatar duger fint. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted January 17, 2003 Author Report Share Posted January 17, 2003 Kolla först så att bilden verkligen inte är för bred eller för hög (110x110 pixlar) och för stor (max 8Kb). Du kan även testa att spara om filen som JPEG, så att den verkligen är i det formatet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emher Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Um... jag försökte byta från min gamla egna uppladde avatar till en ny (eftersom jag inte stod ut med att se ett så dåligt kort på mig själv ;) ), men då syns bara den gamla fortfarande. Jag försökte med att byta till en utav de färdiginlagda och sedan tillbaks till min egna nya, men det gick inte. Så till slut gav jag upp och tog en utav de färdiginlagda istället. Hur gör jag för att få upp en ny egen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 25, 2003 Author Report Share Posted February 25, 2003 Um... jag försökte byta från min gamla egna uppladde avatar till en ny (eftersom jag inte stod ut med att se ett så dåligt kort på mig själv ;) ), men då syns bara den gamla fortfarande. Jag försökte med att byta till en utav de färdiginlagda och sedan tillbaks till min egna nya, men det gick inte. Så till slut gav jag upp och tog en utav de färdiginlagda istället. Hur gör jag för att få upp en ny egen? Gå till "Avatarinställningar" i kontrollpanelen, bläddra fram till din bild, fyll i storleken, i pixlar, på bilden, se till så att den inte är för stor (max 8 Kb) och klicka på "Använd denna avatar", s?? ska din nya avatar visas (Tänk även på att markera "Din avatarbild"). Du borde få upp ett felmeddelande om det är något fel på bilden, för stor (i pixlar eller kb) eller fel filformat. Testade precis detta själv och det fungerade utan problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emher Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 (edited) Nope, funkade inte. Är bara min gamla egna bild Edited February 26, 2003 by Emher Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 26, 2003 Author Report Share Posted February 26, 2003 Nope, funkade inte. Är bara min gamla egna bild Om din bild är i filformaten .gif .jpeg .jpg .swf .png, inte över 110 pixlar bred / 110 pixlar hög och inte mer än 8 Kb stor så ska det fungera. Får du något felmeddelande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emher Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Den är i rätt filformat, är 110x96 stor, är bara 2k stor, och jag får inget felmeddelande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 26, 2003 Author Report Share Posted February 26, 2003 Den är i rätt filformat, är 110x96 stor, är bara 2k stor, och jag får inget felmeddelande. Nu visas en annan bild, har du kollat så att du inte har din gamla bild i din webbläsares cache? Testa med att trycka CTRL+F5, då ska sidan laddas om utan att använda cachen. Om du inte får något felmeddelande när du byter avatar så har antagligen den nya bilden laddats upp till servern och den skall då visas i forumet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emher Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Nu visas en annan bild, har du kollat så att du inte har din gamla bild i din webbläsares cache? Testa med att trycka CTRL+F5, då ska sidan laddas om utan att använda cachen. Om du inte får något felmeddelande när du byter avatar så har antagligen den nya bilden laddats upp till servern och den skall då visas i forumet. Nu ser även jag bilden. Tack för hjälpen, även om jag inte är säker på varför bilden valde att visa sig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts