Gå till innehåll

Klingoner är hetare än någonsin


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Den senaste tiden har klingoner fått stor uppmärksammhet i media. Miljoner har sett den klingonska parodin på Gangnam Style på Youtube, det svenska paret Sonnie Gustavsson och Jossie Sockertops klingonska bröllop på Star Trek Destination London kablades ut över hela världen, klingonska är det mest talade påhittade språket i världen enligt Guiness rekordbok. Och nu släpps även en ny bok om klingonernas Bird-of-prey-skepp, skriver Reuters i Vancouver Sun.

Upphovsmannen till klingonska lingvisten Marc Okrand är förvånad över hur populära klingoner är.

-Jag trodde ärligt talat att folk skulle köpa den klingonska ordboken, och bläddra igenom den och skratta och det skulle vara det. Jag hade ingen tanke på att folk skulle studera eller lära sig det förrän efter några år.

Han har också en förklaring till varför klingonska blev populärt medan språket som vulcans talar, som han också skapade, aldrig blev det.

-Det är troligen för att vulcans inte är lika roliga som klingons. De är mycket mer seriösa. Klingoner släpper loss och vulcans är stela, säger Okrand.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intresant att Klingons och Klingoni fortfarande är så populärt med tanke på att vi inte sett något nytt med Klingon på många långa år. Kan tycka att något som inte är aktuellt i dag skulle försvinna. Kanske är det för att språket i sig är olikt andra språk i uttryck och agrisivitet.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror själv bara att det är en tillfällighet att detta dök upp inom så kort tid. Det går snart över, denna s.k. "peak".

Men, jag kan ju ha fel... Om något så håller åtminstone klingon-intresset i sig över tid på ett sätt som är riktigt härligt att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min erfarenhet (erkännerligen över bara ca. sex år som trekkie) går det vågor av intresse för klingoner. Tror att det har mycket att göra med att de är lite retro och samtidigt väl igenkända, samt att det mesta som har med klingoner och klingonska att göra ofta betraktas som väldigt "nördigt"; det räcker med minsta referens.

Star Trek Online hjälper antagligen en hel del, också.

I Nordamerika och Tyskland finns det även väldigt aktiva klingonska grupper (Khemorex Klinzhai, the Klingon Assault Group, the Klingon Language Institute...), som hjälper med att hålla kvar klingoner i allmänheten's medvetande; de deltar i parader, jobbar som säkerhetsvakter på konvent, arrar blodgivarevent, m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klingonfans har och i synnerhet de som studerar klingonska är ju inte alltid Star Trek-fans, utan har skapat sin egna nisch i vissa fall. Det var i alla fall något som stod i en svensk uppsats om just de språkintresserade vill jag minnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klingonfans har och i synnerhet de som studerar klingonska är ju inte alltid Star Trek-fans, utan har skapat sin egna nisch i vissa fall. Det var i alla fall något som stod i en svensk uppsats om just de språkintresserade vill jag minnas.

Det stämmer (och det är antagligen den här uppsaten du hänvisar till); själv var jag klingonist innan jag blev Trekkie. När jag först började se på Star Trek (TNG) tänkte jag "Okej, den där skalliga killen är alltså Captain Kirk... Men var är hans klingonska kompis, Spock?" ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kom det sig? Lärde du dig språket utan att ha sett någon Star Trek?

Jupp; jag var sedan tidigare intresserad av konstruerade språk, så jag började kolla in klingonska.

Se'n blev jag också intresserad av Star Trek Online (jag tyckte väldigt mycket om MMOGs på den tiden), vilket ökade intresset lite. Se'n började TV6 visa Star Trek: The Next Generation, och jag tittade på det mest för att se hur dåligt det var ... men efter några få avsnitt var jag fast :P

På grund av att jag sett en tidig konceptskiss trodde jag därutöver att Mr. Worf var en Tellarite ;)

Edit:

Om det förresten är någon här som är intresserad av lite klingonsk opera så kan jag rekommendera den här dokumentären: http://creative.arte...QiH_Act___2010/

Redigerad av loghaD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...