Gå till innehåll
Hugh

Star Trek, en självklarhet?

Rekommenderade inlägg

Efter det att jag sett första säsongen av TNG i sin helhet för första gången reflekterade jag lite över tillgängligheten till Star Trek serier, filmer och böcker. Ja, egentligen allting. Bara en sådan sak som att kunna bli en del av ett forum och kunna byta åsikter, erfarenheter och tips. Inget som var självklart för tjugo år sedan.

Jag växte upp med de första Star Trek avsnitten född som jag är -67. Jag såg dem både på svensk och tysk tv. Efter avsnitten med TOS skulle det dröja fram till Star Trek, The Motion Picture hade premiär innan jag såg något nytt från Star Trek. Ändå var det något "stort" för mig att se denna film på bio och den hör fortfarande till mina favoriter.

Sen skulle det åter dröja en mängd år innan jag fick se något med Star Trek igen. Först när man kunde börja hyra videofilmer kunde man börja se de andra Star Trek filmerna. Jag missade nog TNG helt och hållet. Det var först när jag hade en egen lägenhet och kabel-tv på 90-talet som jag fick se, ja nog höra talas om TNG och DS9. Sen kunde jag följa Voyagers resa mer eller mindre direkt i den mån den gick på TV...

Jag hoppade av glädje när jag upptäckte alla serier på DVD hos en av de större Video och DVD uthyrarna för tror jag en sisådär tolv, tretton år sedan. Sen såg jag att Melodyline sålde alla serierna på DVD. Man kunde börja köpa favoritavsnitten! Ungefär samtidigt så böjade väl de flesta få tillgång till internet dessutom.

SF-bokhandeln har funnits i Stockholm sedan åttiotalet. I Göteborg öppnade den först 2001 och i Malmö först 2007. Idag tar man tillgången på allt mer eller mindre självklart, För inte mycket mer än tio år sedan skrek man nästan till av glädje om man fick tag i en DVD. 2006 fick jag min första DVD-box med det bästa av Borg. Vad som sen har hänt, ja... *skratt*

Vad säger ni andra. Vad är era erfarenheter? Tänker ni på hur stor världen var för ett tiotal år sen? Eller är det tvärtom, har världen blivit mindre och det finns allt mindre att upptäcka? Det är kanske hög tid att inte göra som Obama, montera ner NASA utan verkligen skapa resurser så vi kan fara dit ut där någon aldrig varit förut...

/ Hugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är mycket enklare och billigare i dag att vara trekker än det var för tjugo år sedan. Allt finns tillgängligt till priser som är extremt mycket lägre än det var då. Samtidigt så är det inte lika mycket nytt, så mycket i trekkervärlden såsom nya releaser som TNG på blu-ray eller konventvärlden spelar mer på nostalgi än att pusha gränserna framåt. Det kommer nog dröja årtionden innan vi ser riktigt nyskapande inom nöjesvärlden eller att rymdfarten får nya resurser och mänskligheten faktiskt far vidare ut än bara till månen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ställer mig ganska tveksam till rymdfarten, visst det är spännande, men det gäller att prioritera och få ordning på vår egen planet innan vi tar oss till nästa. En hög procent av alla rymdfarkoster kraschar eller misslyckas på ett eller annat sätt och där går alltså mycket pengar bokstavligen upp i rök (har inte koll på statistiken men det rör sig otvivelaktigt om stora belopp - att reparera Hubble kostade t.ex. 1.100.000.000 dollar) - pengar som kunde ha gått till befolkningen och ett bättre samhälle för alla. Jag tycker vi ska prioritera oss själva och vår egen välfärd innan vi unnar oss sådan lyx.

Just inom området välfärd finns mycket att "upptäcka" och arbeta för och det är nog inom dylika områden vi får engagera oss om vi ska överleva; arbeta för en bättre miljö, bättre sjukvård och ett tryggare samhällssystem världen över. Men tyvärr måste nog Ferengiöronen åka av först... och frågan är om det är realistiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nasas budget var 18 miljarder dollar 2012. Detta i en total budget på 3,8 triljoner dollar. Pensioner fick 767 miljarder dollar och försvaret ungefär 30 miljarder dollar mindre. Bara att administrera pensionerna kostar 12,5 miljarder dollar. Alltså inte så fasligt mycket mindre än vad Nasa kostar. Så att skippa Nasa skulle göra en marginell skillnad. Samtidigt skulle det innebära att inspiration, vetenskapliga upptäckter samt ny teknik inte skulle utvecklas i samma höga takt. Man skulle bestraffa folk som bygger något gott för mänskligheten och ökar vårt vetande.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med 18 miljarder dollar kan ändå man göra mkt gott... (detsamma gäller försvarspengarna men sådant kan man bara ta bort i "Utopia"). Tänk om lika mycket pengar skulle satsas på miljö/energi eller medicinsk forskning - det skulle enl. mig göra mer nytta för gemene man än att se bilder från mars yta. Den frontören finns alltid kvar att utforska när jorden är "mogen" för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Michels & Aike: Jag är av samma åsikt men gör hellre jämförelsen hur mycket pengar väpnade styrkor kostar och vad man kan göra med dem istället.

Hugh: Jag håller med om lättillgängligheten. Jag minns att jag sparade länge för att köpa varje ny dvd box av TNG, de kostade ca 1100 kr då och nu är det inte alls samma kostnader inblandade, om man inte inkluderar nedladdning.

Det var väldigt stort för mig när jag fann Ashes of Eden av William Shatner på akademibokhandeln i umeå när jag pluggade där 98-99. Jag köpte den direkt. Nu är det fortfarande inte så att star trek finns överallt men man vet var man kan finna det :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela världen spenderar ungefär 300 miljarder kronor (rättelse) årligen på rymdfart. Personligen har jag inget emot att man spenderar ännu mer, eftersom jag ääääääälskar rymdfart :).

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad grundar du den summan på? Om Nasa och Esa spenderar 220 miljarder kronor tillsammans lär väl inte Ryssland, Kina, övriga länder och privata företag stå för mer än hälften?

Tillägg. Jag ser att Fleetadmiral nu har ändrat sina siffror, vilka nu verkar vara mer realistiska.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden var väl inte tänkt att handla så mycket om rymdfart eller inte. Men om vi nu talar rymdfart så skulle mycket av det vi tar som självklart här nere på jorden inte vara så självklart utan rymdfart. Det handlar om gore-tex, väderprognoser och navigationssystem.

I början på åttiotalet var det inte ovanligt att man använde radiopejl. Sedan började Decca (ett landbaserat navigationssystem) bli tillgängligt även för mindre fartyg och fritidsbåtar. -91 kunde jag navigera med en GPS för första gången. Idag används GPS´n även för övervakning och säkerhet både inom sjöfarten och flyget. Ingen självklarhet utan rymdfart.

Bara titta på sådana saker som solceller. Var vill man ha så små, så lätta och så effektiva som möjligt någonstans? Jo på sateliter. Och vem har inte tittat på Google Earth? Så nog bidrar rymdforskningen till att annan teknik förs framåt.

Ett land som Indien har ett rymdprogram. Men de har även kärnvapen, hangarfartyg och ubåtar. Det samtidigt som de tillsammans med pakistan inte direkt har den äldsta befolkningen i världen på grund av svält och fattigdom. Vilket bidrar mest för Indiens utveckling - rymdprogramet eller kärnvapnen?

Om jag får säga det så är vår framtid på det här klotet inte självklar. Precis som Columbus, Magellan, Vasco Da Gama, Marco Polo och många fler som förmodligen aldrig kommer att bli omnämnda måste vi nog ta oss ut i rymden. Först där uppe inser vi hur liten och sårbar den här planeten är. Och inser att skall vi föra släktet vidare så måste vi nog börja röra på oss. Vi måste nog komma till Mars och mycket, mycket längre. Skulle lägga ner vilket försvarprogram i världen som helst för det. Skulle ryssarna försöka ta sig till månen eller varför inte mars på allvar så nog sjutton skulle Obama vakna till.

Och därför är det nog viktigt med serier som Star Trek. Serier som väcker drömmar och visioner. Serier som ställer frågan vad som finns där aldrig någon varit förut...

/ Hugh

Redigerad av Hugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Star Trek är ju en utopi och just det är något som alla i mer eller mindre grad drömmer om - en värld utan lidande där alla kan får mat för dagen och förverkliga sina drömmar. Just rymdresor är något också är vanligt att fantisera om - alla har väl någon gång tittat upp om natten och undrat om det finns något där och, i så fall, undrat vad. Slå i och båda och "kablam" helt plötsligt har du Star Trek - en utopi och fantasi i ett - vad kunde vara bättre? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Star Trek är ju en utopi och just det är något som alla i mer eller mindre grad drömmer om - en värld utan lidande där alla kan får mat för dagen och förverkliga sina drömmar. Just rymdresor är något också är vanligt att fantisera om - alla har väl någon gång tittat upp om natten och undrat om det finns något där och, i så fall, undrat vad. Slå i och båda och "kablam" helt plötsligt har du Star Trek - en utopi och fantasi i ett - vad kunde vara bättre? ;)

Varför skulle det vara en utopi? Skulle inte det Sverige vi har idag vara en Utopi för dem som levde här på 1700-talet?

Jag känner inte att något av det som nämnts i tråden skulle vara en utopi. De som nöjer sig med att se på står inför en värld utan förändring. Förändringar skapas av aktiva människor som ifrågasätter. Människor som söker och vill ha en förändring precis som vilda fåglar lär sig flyga. Människor med ambition, vilja, kraft och visioner...

/Hugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker man kan hålla med båda här (Hugh och CM) beroende på i vilket sammanhang ordet används. I vardagsbruk kan utopi ofta användas i betydelsen orealistisk (I t.ex. politiken har ordet en negativ laddning). Men den klassiska betydelsen av utopi är ju ett ideal- eller mönstersamhälle (som vissa menar att man ska sträva mot).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samtidigt är Star Trek ingen utopi strikt sätt. Det finns massor med saker även under TNG-eran som visar att samhället inte är ett himmelrike. Jag tror mest de utopiska tankarna kommer ifrån att jorden ibland omnämns som ett paradis, i synnerhet i DS9, samt att det saknas pengar (även om detta är tvetydigt och kan diskuteras huruvida det verkligen är så).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är en utopi av följande anledningar (som alla visats i serien):

• Som du skrev Aike, inga pengar finns längre och därav ingen girighet
    • Vården är fantastisk och alla har tillgång till den, sjukdomar och andra åkommor är botade inom några sekunder
      • Replicators har löst hela matproblemet och alla kan äta sig mätta
        • Synthahol har ersatt alkoholen och missbruk (generellt) i övrigt är förmodligen svårt att finna
          • Alla får bra utbildning, gratis
            • Alla har tillgång till fantastisk teknologi

[*]Brottsstatistiken är låg

[*]Rasism och dylikt finns inte längre utan "alla kommer överens"

[*]Samhället är jämlikt mellan könen

[*]Miljön; Det är rent och snyggt överallt - någon gång har människan alltså lärt sig att inte sprida skräp omkring sig och de stora miljöproblemen är uppenbarligen lösta

[*]Krig i gammal mening finns inte längre - i så fall utkämpas de i rymden

Behöver jag fortsätta? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade denna diskussion med i en b uppsats jag gjorde inom ide och lärdomshistoria.

Jag jämförde star trek med edward bellamys utopi (minns ej namnet nu)... En viktig skillnad som man kan noter ur ett litterärt perspektiv är utopins statiska situation. Utopin strävar inte efter utveckling eftersom det är klart.

Star trek fokuserar i min mening på utveckling på olika sätt. Ofta brukar det refereras till rymdfärden som en metafor för människans resa och så vidare.

Ur ett litterärt perspektiv så kan man säga så men det är ju en fantastisk samhällsbeskrivning det råder det ju inga tvivel om (förutom alla krig då..)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu