Nyhet Posted February 13, 2013 Report Share Posted February 13, 2013 En dag efter att man frågat Internetanvändarna om namnförslag på Plutos fjärde och femte måne, antogs ett av Shatners förslag. Namnförslaget ingår nu i en lista på 12 namn. De två små månarna, som bara är 25 respektive 35 km tvärsöver, upptäcktes 2011 och 2012 och har getts beteckningarna P4 och P5. Shatner hade två förslag, Vulcan och Romulus. Chefen för gruppen som upptäckte månarna, Mark Showalter, älskade speciellt namnet Vulcan eftersom det har en mytologisk koppling till Pluto: Vulcan (sv. Vulcanus) var romarnas eldgud och brorson till underjordens gud Pluto. Namnet Romulus, och även Remus, var redan upptagna av de två månarna till asteroiden 87 Silvia. Du kan rösta på Shatners förslag här (Vulcan). Källa [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Douglas Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Häftigt! Klart den ska heta Vulcan. Ser inget annat sett att lösa det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Douglas Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 iallafall den ena! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 (edited) Har redan röstat på Vulcan 2 gånger Edited February 14, 2013 by RoLaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Jag är ännu värre, jag har röstat hela tre gånger! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emil9898 Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Låter bra det! Själv så har man röstat 2 gånger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Douglas Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Jag rösta nog en 5 gånger. Sen om alla räknas, det vet jag ju inte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Vulcan it is! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 15, 2013 Report Share Posted February 15, 2013 Vulcan drar ifrån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted February 15, 2013 Report Share Posted February 15, 2013 Ooooooh! röstade just och ska även rösta från jobbet, min bärbara och andra jobbet med hehe ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted February 15, 2013 Report Share Posted February 15, 2013 Det är faktiskt ett rätt bra namn men det fick ändå bli Proserpina och Eurydice för mig; jag förde en massa oväsen när de inte döpte Eris till Proserpina, så det här blir liksom min "hämnd" ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts