Gå till innehåll
Aike

Diskutera och betygsätt Star Trek Into Darkness (Spoilervarning!)

Betygsätt Into Darkness  

30 medlemmar har röstat

1. 1.

• Mästerlig
      6
    • Mycket bra
      9
    • Bra
      6
    • Godkänd
      1
    • Icke godkänd
      7
    • Usel
      1

Rekommenderade inlägg

Ja, nu är väntan över. Star Trek Into Darkness har släppts, än så länge på bara på galapremiärer och pressvisningar, men snart har vi alla sett den.

Vad tyckte du om filmen? Vad var bra? Vad var dåligt? Diskutera och betygsätt här. Här kan du också spoila fritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är alldeles för trött för en riktig recension á la fanboy nu, ska slänga mig i sängen strax och kommer nog somna innan kroppen nuddar madrassen. Jag lämnar er dock med ett ord som bäst beskriver mina känslor om filmen för tillfället:

HER-RE-GUD!

Om ordet används på ett positivt eller negativt sätt får ni se först imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följande recension kommer innehålla massvis med spoilers utan spoilermarkering, det här är den enda varningen ni får, så om ni vill undvika spoilers innan filmen, läs då inte recensionen nedan.

Jag gillar inte att recensera en film jag bara sett en gång, jag brukar vilja se den minst två gånger så att man har den ganska bra i minnet. Mycket av den här recensionen kommer därför röra de viktigare delarna i filmen. Efter att jag sett filmen några gånger till kommer nog fler synpunkter dyka upp i tråden.

Som jag misstänkte är det lite mer fart i den här filmen, som startar med en både rolig och spännande jaktscen/räddningsaktion USS Enterprise gör på planeten Nibiru. Kort efter får vi se Bruce Greenwood som Pike igen, som läxar upp Kirks arroganta beteende och meddelar honom om att han inte längre är kommendör över USS Enterprise. Något oväntat och ett bra sätt att förmedla att vad som helst kan hända i filmen.

Jag hade personligen föredragit om lite längre tid gått mellan den första filmen och den här, Kirk och Spocks vänskap hade känts lite mer trovärdig då. Visst kan man bli nära på ett år, men med tanke på hur deras relation startade tycker jag att det hade varit mer passande för senare, viktiga scener i filmen om deras vänskap hade mognat under en längre tid.

Peter Weller är ett välkomnat ansikte och en bra karaktär som filmens andra skurk, även om han själv inte ser sig som sådan. Filmens stora skurk då, John Harrison? Det har varit mycket skriverier om vem han kan tänkas vara. Är det Khan, eller kanske Gary Mitchell? Tja...

När det blir känt att 72 nedfrusna kroppar ligger gömda i lika många missiler höll jag tummarna för att det trots allt inte skulle vara Khan som var skurken.
När han lätt slår ut en liten armé klingoner höll jag tummarna för att det trots allt inte skulle vara Khan som var skurken.

När han tog emot runt 8-10 slag av Kirk utan att verka ta någon skada höll jag tummarna för att det trots allt inte skulle vara Khan som var skurken.

När han började förklara för Kirk att han var överlägsen på alla sätt och vis samt varför höll jag tummarna för att det trots allt inte skulle vara Khan som var skurken.

Ja, sen kom förstås orden: "MY NAME IS KHAAAAN!"

Jag suckade för mig själv. Sambon klappade mig på handen som att säga "Naawww, det blir nog bra ska du se." Jag var inte ensam om missnöjet, medan jag bara suckade hörde jag flera "Nej!" i biografen. Jag blev rent av förbannad. Det här har ju fans spekulerat om ända sedan långt innan filmen ens börjat spelas in. Khan har alltid varit den man diskuterat mest om som skurk för nästa film både före, under och efter inspelningen var klar. Varför då välja Khan av alla, när det knappast kan vara överraskande för någon? Känns väldigt fantasilöst.

Varför, i hela friden, skapa en alternativ tidslinje för att kunna göra lite som man vill endast för att gå i gamla fotspår och använda sig av den kändaste skurken i Star Treks historia på nytt? Det känns idéfattigt. Förklaringen om hur Khan upptäcktes och hur det har att göra med händelserna i förra filmen förmildrade det hela lite. Handlingen tar även en oväntad vändning när dom gör något unikt med karaktären och storyn genom att ta hjälp av Khan för att besegra Admiral Marcus.

När jag insett att det nog kan bli bra ändå, händer det. Mina ögon kan inte tro det. Hjärtat bultar snabbt som attan och sambon klappar min hand igen som att säga "Good for you!" Vad är det jag bevittnar? Jo, det är ju SPOCK! Den riktiga Spock. Leonard freakin' Nimoy dyker upp i rutan, något jag aldrig ens misstänkt eller vågat drömma om. Jag får samma känsla jag fått fyra år tidigare då man bara ville skrika som en liten flicka på en Justin Bieber konsert. Scenen var kort, men ack så bra! Den lyckades faktiskt göra hela Khan grejen mer acceptabel genom att koppla ihop de båda händelserna genom att Spock från den gamla tidslinjen berättar för Spock från den nya tidslinjen om faran Khan innebär.

Lite överraskad är jag själv över faktumet att jag fullkomligt älskade hela Wrath of Khan rip-offen där en viktig medlem i besättningen offrar sig själv för att rädda skeppet. Det var en nice touch att Kirk och Spock ändrade roller jämfört med originalet. Det hela var väldigt rörande, J.J. hade rätt, jag satt med tårar i ögonen i biomörkret. Visst, det var billigt och smått fantasilöst, men banne mig - det funkade!

Här ser man klart skillnad på talangen hos folket som är involverade i den här filmen jämfört med dom som gjorde Nemesis. Nemesis lilla försök till en Wrath of Khan-inspirerad film föll pladask medan flertalet scener som är totala rip-offs i den nya filmen lyckades riktigt bra i mitt tycke. Jag diggade till och med Spocks efterföljande "KHAAAAAAAAN!!!"

Nåja, efter Kirks dödsscen kändes nästan allt annat som en stor bonus, jag var så nöjd med att dom lyckats komma undan med hela Khan-grejen på ett smart sätt, att ha fått se Spock Prime på vita duken igen samt underhållningen man fått fram till dess. Filmen är lång och det känner man. Den verkade aldrig ta slut, på ett positivt sätt. Jag satt och njöt nästan hela filmen. Spocks fightscen mot Khan var episk, jag diggade den skarpt och sättet dom tog tillbaka Kirk på var smart och rätt gjort. En The Search for Kirk-film hade nog fansen inte varit positivt inställda på.

Filmen kändes modig på fler sätt än ett. Oavsett om man gillade hela Wrath of Khan-grejen, vilket jag misstänker kommer vara det den mesta kritiken kommer handla om, så var det modigt. Originalscenen är trots allt mer eller mindre den mest kända och minnesvärda scenen i Star Treks historia och att göra en nästan scen-för-scen remake av scenen med vissa ändringar, när man vet hur känsliga Trekkies kan vara, takes balls!

I senaste filmen störde jag mig på vissa av huvudkaraktärerna, bland annat Chekov och Scotty. Här stör jag mig inte på någon i originalbesättningen. Antingen är dom skrivna bättre den här gången eller så har jag helt enkelt vant mig vid rolltolkningarna jag hade problem med senast, jag vet nog svaret på den frågan på fredag kväll, då jag ser filmen för andra gången.

Soundtracket var stundtals lite för likt förra filmens, på både gott och ont. 2009 års soundtrack var bra, men det är inte ett soundtrack jag lyssnar på väldigt ofta efter att ha lyssnat på det ett par gånger, till skillnad från andra bra Star Trek soundtracks, främst dom av Jerry Goldsmith, som jag aldrig tröttnar på. Att detta då stundtals är likt förra filmens score innebär kanske att det blir samma problem där. Men bortsett från att lyssna på det separat så passade musiken bra in i filmen.

Man kan inte annat än undra om dom inte kunnat göra om lite i storyn och istället ha skapat en ny skurk? Som ny skurk hade Cumberbatch varit mer minnesvärd än han var i rollen som Khan. Han gjorde inte rollen sin egen som Ricardo Montalban gjorde. Hans taktik verkade bara vara att se och låta så ondskefull ut som möjligt. Som skurk var han bra, men som Khan mätte han förståeligt nog inte upp till Montalbans ikoniska rolltolkning. Med det sagt skulle han givetvis inte ha försökt göra rollen som Montalban gjorde, han borde bara försökt göra något annorlunda. Om det varit en ny skurk och dom ändå gjort Kirks dödsscen hade nog fansen blivit ännu mer upprörda, i och med att det är Khan finns det ändå en koppling mellan de två filmerna. Med ny skurk hade Spock Prime förmodligen inte synts till i den här filmen, så jag ska nog bara hålla **** och vara glad :)

Sådär, det var mina tankar efter min första titt på filmen. Jag återkommer som sagt förmodligen med fler efter en eller ett par tittar till. Jag väljer även att vänta med röstningen till på fredag av samma anledning. Just nu känner jag för att ge den högsta betyg, men jag är fortfarande så uppspelt en dag senare att jag känner att jag måste smälta hela upplevelsen lite.

Efter att Aike år 2009 sett förra filmen för första gången skrev han "Star Trek är tillbaka!" Jag väljer att använda mig av orden Star Trek is prospering!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska lägga upp en längre recension på sidan senare idag, men först vill jag bara kommentera på en sak:

Var det någon mer som la märke till att Praxis kändes lite väl tidigt sprängd? Dålig research eller en del av den nya storyn?

Redigerad av loghaD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MEGASPOILERS NEDAN!

Väntar med att rösta till på fredag. Just nu smälter jag upplevelsen. Jag är inget stort fan av Ricardo Montalban eller Wrath of Khan. Tycker filmen är lite överdramatisk och ibland fånig men jag älskar miljöerna och dialogerna mellan Kirk, Spock och Bones. Är ett stort fan av Cumberbatch. Tyckte hans rollprestation var exemplarisk. Han spelade verkligen på ovissheten huruvida han var ond eller god. Tyckte inte alls han verkade hotfull hela tiden utan väldigt ambivalent. Cumberbatch kan charma alla kvinnor precis som Khan enl karaktärsbeskrivningen kan.

Det som verkligen gjorde filmen för mig var Spock prime. Visste inte att han skulle dyka upp så det var en klart positiv överraskning.

Ska nog se filmen på dagen också på fredag. Kanske man kan få med sig en trekker eller 2 eftersom det är klämdag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MEGASPOILERS NEDAN!

Det som verkligen gjorde filmen för mig var Spock prime. Visste inte att han skulle dyka upp så det var en klart positiv överraskning.

Visst var det du som gjorde en glädjegest med armarna när Spock Prime dök upp på skärmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som dock är lite tråkigt säger jag som inte har sett filmen är att de flesta rykten som kom redan förra våren stämde. Khan, Spock Prime och klingoner. Det var ju egentligen bara Kirks död som de bara fanns lösa rykten om att en huvudhjälte skulle dö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt är att Inot Darkness nu sjunker på IMDB som en sten. Var uppe på 8,6 förut. Nu är den nere på 8,2. Visst bara 2000+ röster, men betygen är klart sämre än förra gången. Gissar att det är fler sjuor och åttor denna gången. Samtidigt har väl dock omröstningsmekanismen ändrats. Förut kunde man rösta innan en film hade haft premiär. Nu dröjde det ett tag innan man fick börja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MEGASPOILERS NEDAN!

Visst var det du som gjorde en glädjegest med armarna när Spock Prime dök upp på skärmen?

Det kan jag nog tänka mig att det var. Det satt 2 pers mellan oss iklädda blåa TOSuniformer. Jag hade en svart Sthlm Trekkers tshirt. Jag kommenterade din flickväns coola namn. Var kvar till alla eftertexter var slut.

Redigerad av RoLaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag nöjde mig med att krama om tjejens hand så hårt att hon kommer ha svårt att skaka hand dom närmaste veckorna.

'aDDu'lIjDaq tlhIngan 'Iw tu'lu'ba'! {Du har uppenbarligen klingonskt blod i dig!}

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som oroar mig mest är att det är väldigt blandat vad folk tycker nu bland de som gillade den förra filmen. I alla fall om man tittar på IMDB och Trekbbs. Många tycker den förra var bättre, och ganska många betydligt bättre. Det behövs bra word of mouth för att filmen skall slå i USA. Men är det tillräckligt det som kommer från Europa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis sett Into Darkness: Ett ord fantastiskt! En mycket värdig uppföljare som nu känns som den bästa Star Trek-filmen tillsammans med den förra. Återkommer med mer utförlig recension imorgon efter att jag har sett den en gång till senare ikväll. 10/10!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, nu har man sett Into Darkness!

Jag säger som Wayne och Garth i Waynes's World då jag för övrigt är ganska mållös: "We're not worthy!".

En ren och skär homage till TOS, Wrath of Khan och en kärleksförklaring till oss Trekkers.

Det värmer som fan i hjärtat!

Redigerad av _trelene_

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fler som tycker att den var icke-godkänd, men ingen vågar tala om varför? Det kan ju bara vara folk som har sett den på tidiga visningar, i utlandet eller pressvisningen tidigare i veckan som tycker så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu