Gå till innehåll

Diskutera och betygsätt Star Trek Into Darkness (Spoilervarning!)


Betygsätt Into Darkness  

30 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Mästerlig
      6
    • Mycket bra
      9
    • Bra
      6
    • Godkänd
      1
    • Icke godkänd
      7
    • Usel
      1


Rekommenderade inlägg

Postad (redigerade)

Något jag noterade nu när jag såg den för första gången är att när Noel Clarkes figur släpper ringen i Section 31:s anläggning i London, så står det amiral Marcus på skärmen. Kan det vara så att Marcus var hjärnan bakom allting, även Londonattacken? Det är något filmen är lite oklar över. Men det tycks ju vara han som drar i strängarna hela tiden för att få Khan att fly och att ett krig med klingonerna ska kunna starta.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tror Roddenberry skulle vänt sig i sin grav om han sett det här. Om man hade respekterat Roddenberrys vision tycker jag att man skulle kunna göra något som utgick från pilotavsnitt the cage, innan Roddenberry tvingades ge upp alla sina ideal och göra en tramsserie istället. (Visst är det mycket som är bra med tos, men finns också mycket oförlåtligt).

Hårda ord. Att han inte fick precis som han ville efter The Cage är väl ingen hemlighet, men att han helt och hållet fick ge upp alla sina ideal med TOS är en löjlig överdrift.

Om Roddenberry dött efter The Motion Picture hade han blivit yr av allt vändande i graven eftersom han inte gjorde mycket mer än att klaga på Star Trek filmerna som kom senare fram till sin död.

Sedan var många saker som Roddenberry ville ha inte saker som hade med de ideal som han förde fram i The Motion Picture och TNG. Han ville ha en mycket mer sexualiserad Star Trek. Det var en av huvudkritiken från NBC mot The Cage, att den var för sexuell. Det antyds både det ena och det andra i avsnittet på det sexuella planet. Sedan ville han ha med sin älskarinna som en huvudroll, men NBC ville inte ha de politiska konflikterna det skulle innebära plus att man ogillade Majel Barett som skådespelerska. Hon var ingen man trodde kunde vara en frontfigur för en serie. Med tanke på att hon aldrig har haft några större roller och alla hennes kända roller är knutna till Gene Roddenberry-produktioner, så tyder det på att NBC hade rätt i hög grad.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så jag fattade det som. Att det var Marcus som ville ha krig. Varför skulle annars John Harrison gömma sig på Chronos (kan inte stava till detta. Quonos? suck!). Marcus hade ju gisslan i form av John Harrisons kamrater, så det var väl bara för honom att göra som Marcus ville.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

RED ALERT! SPOILERS!

Klart godkänd, ja allt upp till bra för mig. Gillande del två mer än förra delen. Benedict var ju strålande som Khan, fast han få inte påminde mycket om den gamla Khan. Fina Flashback moments: Kirk räddar enterprise och dör nästan av strålningen. Överaskande vändningar:Amiralen som väckte Khan och menade döda enterprise och Kirk's besättning. Huvudskurken dör inte! Ovanligt, men välkommet. Dåligt med filmen var som med så många filmer idag, överdrivet mycket action. Khan vs Spock i en boxningsmatch?!?! Nej tack.

Redigerad av startrek92
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Ja, det är lite underligt att databasen har varit så död, trots att det är över 100 000 som har sett filmen på bio. På Flashback är det ungefär lika mycket diskussioner om Into Darkness som för Star Trek för fyra år sedan. Så att tala om en allmän forumdöd håller tyvärr inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte att Into Darkness var mycket bra - storyn var intressant, skådespelarna gjorde ett bra jobb ect. Gillade hur de gjorde reaktorscenen.

Det som irriterade mig var att Christine Chapel reducerades till ett av Kirks engångsligg, hade varit kul att ha med henne i rebooten, och att det var väldigt mycket våld. Hade fått för mig att Spock är mer av en pacifist än hur han betedde sig i filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Smått pinsamt i såna fall. Hade det varit en TNG-film hade inte jag varit knäpptyst bara för att det knappast är min favoritserie.

Jag vet inte jag. Jag tror det har att göra med att det är en tråkig film. Det är så mycket som händer och så mycket action så det blir tråkigt till slut. "Undrar vad som händer nu då? Ah ok, ännu mera explosioner och snabba klipp." Jag kände samma när jag såg "Man of Steel"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nu har även jag till slut sett filmen. Har inte tittat på något ST på ett år eller så, så jag hade inte ens tänkt på att filmen släppts innan jag råkade skymta den på SF Anytime.

Jag ger den betyget bra. Den var över förväntan, men fortfarande i stort sett en rätt vanlig modern actionrulle som ger en god stunds underhållning, men inte mycket mer än så.

Dock ska väl nämnas att jag inte riktigt gillat i princip någon ST-film - för mig är det serieformatet som gäller. Dessutom har jag alltid ogillat Khan ..., så jag antar att förutsättningarna för min del inte var de bästa :P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Jag såg just om Into Darkness och måste säga att den var bättre än jag mindes den. Visst, det är till stor del en actionrulle, men det är en riktigt bra sådan. Den har dock även vissa mer trekkiga inslag i att den åtminstone uppmanar till lite tanke över hur långt man får gå för att skydda "paradiset" (Federationen och jorden). Amiral Marcus vilja att bryta mot mängder av ideal, för att bevara världen där dessa ideal frodas, känns helt klart relevant med dagens värld och amerikanska presidenter som Obama och Bush i bakgrunden. Khan är också en ytterst relevant karaktär med tanke på hur långt gentekniken idag har kommit. Jag hade dock helt klart önskat lite mer äventyrskänsla i filmen, vilket STXI nog lyckades bättre med. Jag hade också velat att att engineering inte gjorts om så totalt i de nya filmerna, och att de räddat Kirk på ett annat sätt, det blir ganska mycket deus ex machina över filmens slut. Into Darkness ger dock helt klart större möjligheter för eftertanke än vad STXI gör och är nog därför ändå den trekkigare av de två nya filmerna. Jag ger den 8/10 tribblar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

I genomsnitt tittade 122 tusen på den finländska tv- premiären av Into Darkness. Sändes på nelonen ( kanal 4) och var den addertonde mest tittade programen på kanalen den veckan. Resultatet kan nog ses som en besvikelse, eftersom den sändes på prima tid kl 21.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...