Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Bioupplevelse och publikreaktioner

Recommended Posts

Ja, diskutera detta här genom att svara på följande frågor.

1. Hur var publikreaktionerna när ni såg filmen? Hände det något speciellt före, under eller efter visningen.

2. Hur många var där? Hur många trekkers? Andra?

3. Och hur marknadsfördes Into Darkness i biografen??

Ok mina svar:

1. På 12.00-föreställingen på Bergakungen i Göteborg var det ganska lugnt. En del skratt och folk satt kvar längre under eftertexterna än man brukar. Det var nog en del trekkers i publiken. Och en del ny publik. Jag hörde vad som kan ha varit en tonårson och pappa diskutera att det var två Spocks med i filmen efteråt. Pappan som var mer insatt sa att man skulle se den första filmen.

21.30-föreställningen i samma biograf hade jag hoppats skulle vara lite mer livad med applåder och liknande. Tyvärr var det nog 18.15 alla som brukar gå på WCT var där. Det var inga applåder alls, även om man hörde att en hel del i publiken förstod skämt som inte alla gjorde. Så en liten besvikelse var det eftersom jag faktiskt hade bokat biljetter till den tidiga föreställningen, men hade tagit fel på tiden. Som tur var fanns det dock platser kvar till den senare föreställningen ;) Det var dock mer reaktioner 21.30 än 12.00. Innan föreställningen var också några från WCT framme vid bioduken och informerade om föreningen och lottade ut affischer.

2. Jag var förvånad att det var nog 80-100 på den tidiga föreställningen. Många verkade som sagt vara trekkers eftersom de satt kvar länge under eftertexterna. På den senare föreställningen verkade det vara väldigt många som bara ville se en bra film. Jag kände igen några från WCT, men det var få i uniformer. Bara Ola Sandberg från WCT och en av hans kollegor bar uniform. Däremot stötte jag på en person i TNG-uniform på väg ut från bion när jag anlände till den sena föreställningen.

3. Det är ganska magert med marknadsföring för Into Darkness i Göteborg. Inte alls som SF Sergel eller Rigoletto i Stockholm. Allt som fanns var affischer med Cumberbatch i korridoren efter biljettinsläppet samt några av de äldsta som kom redan förra året prydde väntsalarna vid salongerna. Inga affischer på utsidan av bion eller i den stora foajén där biljetterna säljs vad jag såg. Märkligt med tanke på hur många trekkers det finns i Göteborg. Har UIP satsat allt krut i Stockholm? Någon som var på Biopalatset (Göteborgs andra stora biokomplex) och såg hur det var där?

Edited by Aike

1. Ganska tråkigt i Linköping måste jag säga. Verkade inte vara många Trekkies i publiken då väldigt få skrattade då man "skulle" skratta. Kändes nästan som det bara var vi i vår rad på 10 pers som förstod alla skämt. Inga applåder alls. Tänkte kick-starta applåderandet när filmen var slut men kände mig väldigt säker på att publiken skulle applådera ändå. Så blev det aldrig, jag skäms :(

2. Halvfullt, om ens det.

3. Hade en stor standee poster, precis som den på Rigoletto utanför salongen filmen visades i.

Var på väg till Kungshallen, där vi alla skulle träffas, när jag fick ett samtal från en kompis att han glömt sin biljett hemma. Vi möttes upp och jag fick omedelbart bege mig till Sergel för att fixa så att han skulle bli insläppt iaf. Därför hann jag inte konversera med så många. Sedan valde jag att handla på Texas Burger (Eldoradoburgaren) för att sedan bära ner maten och sitta med de andra. Kalle Kuckel, var du där?

Före filmen gick Peter Söderlund upp på scen och välkomnade alla och lottade ut medlemsskap i Stockholm Trekkers. Det var åtminstone 50-60 trekkers på föreställningen. Salongen var fullsatt. Såg folk med uniform och Star Trek t-shirts som jag vet inte har varit på Stockholm Trekkers Trekdagar. Ljudet var så fruktansvärt högt att man inte hörde några publikreaktioner. Filmen fick en varm applåd under sluttexterna.

Utanför biografen hängde en enorm affisch, vilken jag mycket gärna ville ha. Funderade över huruvida den skulle få plats hemma hos mig. Kanske kan hänga den på husgaveln? Trappan på Sergel hade redan bytt till reklam för Fast N Furious. Annars fanns det några standees och affischer runt om på Sergel.

1. Det hände inget speciellt alls faktiskt på Filmstaden i Umeå, varken före eller efter föreställningen. Folk skrattade på de rätta ställena men annars inget. Inte ens applåder efter filmen. Jag fick en känsla av att majoriteten av publiken var sådan som i första hand går på bio utan att egentligen bry sig om vilken film man ser.

2. Jag hade nog förväntat mig att det skulle vara åtminstonde någon som kom utklädd men jag såg ingen så det är svårt att sia om hur många trekkers förutom jag som var där. Salongen var inte heller fullsatt som jag faktiskt hade förväntat mig.

3. Marknadsföringen var den vanliga, posters runt väggarna. Inget speciellt just för Into Darkness.

Var i en halvfull salong på Bergakungen i Göteborg. Mycket skratt och igen tyckte jag publiken verkade vara mer mainstream än trekkiemässig. Lite förvånad över att det var en hel del par där med.

Runt 25 personer i biosalongen vid mitt tredje besök. Tyckte att publiken var bättre än den på premiären i Linköping. Man hörde ganska tydligt att skämten och referenserna uppskattades, så det var nog många Star Trek fans under denna visning.

Besökte bion en halvecka efter premiären. I min hemstad var det bor c.45 tusen. Publikantalet var dock en besvikelse...11! Min hemstad är helt enkelt inte en trek stad :P Då jag var och se på star trek 11 var det 3 personer!

Var och såg filmen för 3:e gången på dagtid på nationaldagen och då var det säkert 40-50 pers i salongen. Heron City i Kungens Kurva.

Edited by RoLaren

Hej brukar få skit för när jag skriver grym eller fräckt när jag kommenterar något här. Men nu tänker jag

Skriva det igen strax. Var och såg filmen en dag efter premiären och det var inte riktigt lika bra som den förra JJ Adams gjorde Men det går fortfarande bara att sammanfatta filmen med ett ord:

------------------------------------------------------------- *GRYM* -------------------------------------------------------------------

Dock har jag tyvärr inget svar på de tre frågorna när jag var helt inne i filmen och lycklig för att äntligen få se den =0)

Länge leve STAR TREK

//Fredrik KS

Edited by Norts82