T'Les-M'Lara Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 Jag vet att det finns många guider där ute men på ett forum kan man ställa mer riktade frågor och få bättre svar på något sätt. Det blir inte lika fullt generiskt. Så denna tråd skall vara till för dem som vill lära sig Klingonska och de som kan, kan gärna vara läromästare! Jag är kan inget så låt mig börja med en fråga så får någon som kan språket lära mig det jag vill säga! "Hej, mitt namn är T'Les-M'lara, jag kommer i fredligt syfte!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 IogdaH på forumet är duktig på klingon. Han har en språkskola på youtube. http://www.youtube.com/watch?v=br9IAbqoeFQ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted May 26, 2013 Report Share Posted May 26, 2013 Yes, det är jag, det "Hej, mitt namn är T'Les-M'lara, jag kommer i fredligt syfte!" Det finns inget ord för "Hej", så det klipper jag bara bort. Klingoner anser sådana ord vara onödiga och slösaktiga. "Mitt namn är T'Les-M'lara." blir till *T'Les-M'lara* 'oH pongwIj'e'. Jag har här omringat namnet med asterisker, vilket är ett vanligt förfarande bland klingonister när vi skriver icke-klingonska ord i klingonska meningar. Vill man kunna skriva det med klingonska bokstäver får försöka koma på någon lämplig fonetisk approximation, exempelvis tIleS mIlara'. "Jag kommer i fredligt syfte." kan exempelvis översättas som veS ngoQ vIHutlh. ("Jag saknar krigaktiga mål.") eller - mer naturligt - jagh jIHbe'. ("Jag är inte en fiende.") Om ditt syfte specifikt är att skipa fred skulle du kunna säga jIrojmeH naDev jIHtaH. ("Jag är här i syfte att skipa fred."). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 27, 2013 Report Share Posted May 27, 2013 Kul! Du kanske ska ta upp din språkskola på Youtube och kombinera den med lektioner här på Databasen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted June 3, 2013 Report Share Posted June 3, 2013 Kul! Du kanske ska ta upp din språkskola på Youtube och kombinera den med lektioner här på Databasen.Mycket möjligt; sista tentan imorgon, se'n lär det bli mer aktivitet här från min sida Sedan ser det också ut som att jag kommer att hålla i en klingonskworkshop eller dylikt på året's Swecon (Fantastika 2013); återkommer med detaljer! För övrigt fortsätter jag twittra under namnet @klingonska; ibland mycket, ibland lite. Se'n kan jag också tipsa om att man kan like:a Klingonska Akademien på Facebook; när vi får nya medlemmar blir alltid extra benägna att skriva saker ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts