Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Stoikerna är de vulcans i mänsklig gestalt... :huh:  :D  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, så måste det vara! :)

I varjefall måste de vara så nära en stoiker man kan komma, i varjefall om det jag lärt mig om stoicism stämmer! :D

Postad

En idé med vulcans är ju att de ska ha problem med känslor. dvs. att kontrollera dem. I deras tidigare gestalt (innan surak) blev det ju krig för de minsta småsaker och våldet höll på att utrota dem alla. Surak hade en ny livsstil som resulterade i mindre våld och därmed förändrades hela samhället. Jag tror det är viktigt att göra skillnad på känslor och känslor så att säga. det vi t.ex. kallar hat är en stark känsla som vi emellanåt kan kontrollera. Tänk er att ha så starka känslor att de helt tar överhanden... det är väl så vulcans hade det innan suraks tid

• 6 månader senare...
  • 6 år senare...
Postad

Jag är ganska nyfrälst star trek-fan och undrar om Vulcans uppkomst. Hur "kom de till"? Jag har läst om Sargon och sett avsnittet "Return to Tomorrow" som handlar om när Spock och Kirk får kontakt med Sargon. Men om han var Vulcans "fader" vart kom han ifrån från början?

Postad

I TNG-avsnittet 6:20 "The Chase" framkommer det att...

alla humanoider härkommer från en ras som för länge sedan är utdöd. När den rasen reste runt i galaxen hittade de inga tecken på civilisation så de planterade ut sitt DNA och hoppades på att i framtiden skulle deras DNAättlingar kunna hitta civilisationer under deras egna rymdresor. Sargon och hans kumpaner koloniserade andra planeter långt senare och det är mycket möjligt att just Vulcan blev koloniserad av Sargons folk. Oavsett så härstammar alla raser i alfakvadranten från den ursprungliga rasen i TNG.

Postad

I TNG-avsnittet 6:20 "The Chase" framkommer det att...

alla humanoider härkommer från en ras som för länge sedan är utdöd. När den rasen reste runt i galaxen hittade de inga tecken på civilisation så de planterade ut sitt DNA och hoppades på att i framtiden skulle deras DNAättlingar kunna hitta civilisationer under deras egna rymdresor. Sargon och hans kumpaner koloniserade andra planeter långt senare och det är mycket möjligt att just Vulcan blev koloniserad av Sargons folk. Oavsett så härstammar alla raser i alfakvadranten från den ursprungliga rasen i TNG.

Tack för svaret, ska kolla den episoden så snart som möjligt!

Innebär det alltså att Sargon med hans kumpaner var de första vulkanerna? Vet man vart han kom ifrån eller vilken "ras" han klassades som?

Postad

Välkommen hit Volcanic! Det finns en serie avsnitt i Enterprise-serien (de börjar med 4.7 "the forge") som behandlar den vulcanska kulturen och var deras sätt att leva kommer ifrån.

PS. Om du är intresserad av att diskutera någonting räcker det att skriva på ett ställe. Det finns en funktion som heter "Visa nytt innehåll" uppe till höger, så att ingen behöver "leta" efter de senaste diskussionerna. Av den anledningen stänger jag den nya diskussionen du skapat; Ro har redan svarat dig i den här tråden och jag tycker att diskussionen hör hemma här. :) Än en gång, välkommen hit! Hoppas du ska trivas!

Postad

Det är sant att det inte rör sig om exakt samma kulur före TNG som efter TNG men jag tycker ändå att de avsnitten är intressanta ur kultursynpunkt - Vulcans har inte alltid varit så som de gestaltas i senare serierna - något de har hintat om i flera av andra serierna också.

Postad

Vill du läsa böcker som handlar om Vulcans och tiden under och efter Surak skulle jag tipsa om Josepha Sherman och Susan Schwartz böcker, Exodus, Exiles och Epiphany.

De är förvisso inte "kanon" (inte bombom varianten) men jag gillade dem.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...