Gå till innehåll
Borg1

Vulcaner

Rekommenderade inlägg

:vulcan:

*Vulcans upptäckte warpdrive långt innan människorna på jorden upptäckte warp.

*Människornas "first contact" blev med Vulcans som blev människornas lärare.

*Vulcans hade långt före människorna relationer till andra raser och man hade en överlägsen databas med kunskap.

*I serien Enterprise är Vulcans före när det gäller teknologi och deras skepp kan färdas snabbare.

*Vulcans är överlägsna när det gäller logiskt tänkande.

*Vulcans hade en viktig roll i skapandet av Fedreationen.

*Vulkans har telepatiska förmågor och de har förmågan till "mindmeld".

*Vulcans är dessutom starkare och snabbare än människor.

Ändå så i TNG, DS9 och VOY, så verkar jordens människor ha tagit över i Federationen. Jorden har blivit den viktigaste planeten och generalerna i Star Fleet kommer med få undantag från jorden. Varför tappade Vulcans sitt försprång? Varför verkar jorden dominera Federationen i TNG, VOY och DS9?

Någon som kan hjälpa mig med den pusselbiten i utvecklingen i Star Trek?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Människans speciella egenskap (i ST-universumet, verkligen inte i verkligheten) är att samarbeta, att föra personer/raser med olika idéer samman så att dessa lär sig att respektera varandra istället för att se varandra som hot. Människan sätter samarbete före tävlan.

"Humans build communities" <-- Det där sas av Delenn i ett avsnitt av Babylon 5 för att lyfta fram människans bästa egenskap, men det stämmer nog lika bra i Star Treks universum.

Eftersom människan är rasen som är drivkraften bakom upprättandet av Federationen, så är det inte så konstigt att de får den ledande positionen. Federationen var förmodligen, som Morn säger, deras idé. :)

SPOILERS FÖR ENTERPRISE:

Att människans förmåga att föra samman raser kommer att bli det som lägger grunden för Federationen verkar ganska uppenbart i Enterprise. De tre grundande raserna är människor, vulcans och andorians. Captain Archer har ju redan vid flera tillfällen agerat medlare mellan dessa två raser, och kommer troligen i framtida avsnitt att ta det hela ännu längre ända till det går så långt att de allierar sig och därmed skapar fröet till Federationen.

Redigerad av Sotunk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
De tre grundande raserna är människor, vulcans och andorians.

Tack för svaret Sotunk!

Från var har du fått information om hur Federationen skapades?

Spoilervarning:

Jag såg igår Enterprise 2x15 där Archer förhandlade fram en vapenvila mellan Vulcans och Andorans. Att det är just de tre raserna (människor, Vulcans och Andorans) som först kommer att grunda Federationen har, vad jag vet, inte framgått.

Jocke verkar sitta inne med information om skapandet av Federation då han i databasen för Enterprise skriver följande om Vulcans:

rasen medverkade i stora delar i skapandet av "the United Federation of Planets".

Morn, som vet att Bolians var med från början, verkar också ha kunskap om hur Fed startade.

Var finns information om hur de gick till när Fed skapades?

Jag har nu sett alla serier utom TOS och TAS.

Redigerad av Borg1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tack för svaret Sotunk!

Från var har du fått information om hur Federationen skapades?

Det känns som en sådan där sak som "alla vet". Var det kommer ifrån ursprungligen är jag osäker på tyvärr. Men jag är ganska säker på att framtida händelser i Enterprise kommer att visa att det faktiskt är dessa tre raser som grundade Federationen. Med tanke på t.ex. Cease Fire, så verkar B&B ha en sådan utveckling i åtanke. :)

Morn: I vilket avsnitt avslöjas det att boolians är en av grundarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen så tror jag att serierna visar Federationen hur människornas synpunkt. Man har fokuserat på planeten jorden där mest människor bor samt rymdskepp med mest människor (Enterprise, Voyager etc). Men Federationen är ju stor, i andra delar kanske vulcans dominerar, trills i en annan, och k'tarians i en annan.

Redigerad av Excelsior

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Personligen så tror jag att serierna visar Federationen hur människornas synpunkt. Man har fokuserat på planeten jorden där mest människor bor samt rymdskepp med mest människor (Enterprise, Voyager etc). Men Fedrationen är ju stor, i andra delar kanske vulcans dominerar, trills i en annan, och k'tarians i en annan.

Ja, men Jorden är ju faktiskt Federationens huvudplanet (som i huvudstad), så en viss ledande position har ju den mänskliga rasen, eller hade åtminstone i början. :)

Redigerad av Sotunk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det känns som en sådan där sak som "alla vet". Var det kommer ifrån ursprungligen är jag osäker på tyvärr.  Men jag är ganska säker på att framtida händelser i Enterprise kommer att visa att det faktiskt är dessa tre raser som grundade Federationen. Med tanke på t.ex. Cease Fire, så verkar B&B ha en sådan utveckling i åtanke. :)

Morn: I vilket avsnitt avslöjas det att boolians är en av grundarna?

Vilka som i seriernas senare skede ingår i Federationen kanske är något "som alla vet" eller kan ta reda på.

Jag tror dock inte att "alla vet" hur Federationen grundades.

Att det var människor, Vulcans och Andorians som startade verkar vara något som du gissat utifrån sända avsnitt av Enterprise, Sotunk.

Morn som verkar känna till att Boolians medverkade kanske har en del fakta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vilka som i seriernas senare skede ingår i Federationen kanske är något "som alla vet" eller kan ta reda på.

Jag tror dock inte att "alla vet" hur Federationen grundades.

Att det var människor, Vulcans och Andorians som startade verkar vara något som du gissat utifrån sända avsnitt av Enterprise, Sotunk.

Nja. Det här är inget nytt som kommit i och med Enterprise. Att människor, vulcans och andorians är grundarna är något jag har sett många skriva massvis med gånger (på diverse andra forum och dylikt) allt sedan jag började se på Star Trek 1997. Det var därför jag skrev "något som alla vet".

Så det är inte bara en gissning från min sida. :)

Även jag väntar på ett svar från experten, Morn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till den mänskliga dominationen i Stjärnflottan, det är ju framförallt där människornas domination framstår, vad gäller själva Federationen framgår ju inte så mkt.

Människorna dominerar i Stjärnflottan på grund av att det är en plats där nyfikenhet och strävande är viktiga, och det är ju det som karaktäriserar människorna utöver gemenskapen/samarbetet i Star Trek. Vulcanerna har ju mer eller mindre stagnerat. De strävar ju inte direkt längre, iaf inte efter att förbättra sej själva. Att vulcaner inte föredrar Stjärnflottan framgår ju i att Sarek blir skitbesviken när Spock väljer Stjärnflottan framför "Vulcan Science Academy".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Att vulcaner inte föredrar Stjärnflottan framgår ju i att Sarek blir skitbesviken när Spock väljer Stjärnflottan framför "Vulcan Science Academy".

Dessutom är Spook den förste Vulcan att gå ut som kursetta på Starfleet Academy, så de måste varit mera intreserade av hålla sig för sig själv än att samarbeta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
De tre grundande raserna är människor, vulcans och andorians.

De raser som grundade Federationen var Människorna, Vulcanerna, Andorianerna, Tellariterna och de självständiga kolonierna på Alpha Centauri (människor)

Bolianerna är inte med bland grundarna och de kom till först LÅNGT efter att federationen skapats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
De raser som grundade Federationen var Människorna, Vulcanerna, Andorianerna, Tellariterna och de självständiga kolonierna på Alpha Centauri (människor)

Är inte Centaurianer ett självständigt folk även om de genetiskt är väldigt lika människor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har alltid diskuterats vilka som bor på Alpha Centauri men i Enterpriseavsnittet Twilight avslöjades det att det är en Jordkoloni.

Enligt ett tidningsutklipp från Picards album i Genarations blev Alpha Centauri självständigt kort innan Federationen grundades.

Läs hela artikeln här: [url=http://www.fleetyard.net/science/federation/notes.php]

(OBS, man brukar inte betrakta den här artikeln som "canon")

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite utanför detta ämnet, men vet någon var jag kan få tag på bilder av surak statyeter på internet...? Jag jobbar med att göra en i skolan, men jag kommer inte kunna göra allt perfekt... och det kanske inte blir så bra man vill. :vulcan:

Redigerad av speck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat över vulcans förmåga att förtränga sina känslor. Jag har förstått att logiken är mycket viktig för vulcans. Jag har uppfattat det som att de förtränger sina känslor. Detta betyder väl inte att de inte har några känslor utan att de bara förtränger dem.

Om man som människa saknar förmåga att uttrycka sina känslor är det ett hot mot den mentala hälsan. Varför är vulcans så annorlunda? Vad finns det egentligen för logik i att förtränga sina känslor alltid. Jag gillar när doktorn i Voy kommenterar att Tuvok inte vill prata om Pon Farr. Det verkade ju nästan som han skämdes. Hmm .................. det är ju också en känsla. Svårt att komma i från känslor.

Sedan har vi ju T´Pol i ent. Hon blir ju mer och mer mänsklig men hon kanske påverkas av människorna? :vulcan: :vulcan: :vulcan:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har jag också funderat på.

Det verkar som om det bara är vissa känslor som de förtränger eller kan förtränga. Spock sa ibland saker som "jag finner ingen anledning att stå här och bli förolämpad", när Kirk tyckte att han hade blivit mer mänsklig. För att bli förolämpad måste man ju känna sig förolämpad. Och Tuvok var ju mer än en gång irriterad på Neelix...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är enkelt varför det är logisk att förtränga känslor.

Känslor är det som spelar oss ett spratt som man varken kan vara beredd på vad som kommer. Den kan påverkar vårat tänkande och distrahera funderingar så att det inte blir som man tänkt sig. Känslor är oanvänbart opraktiskt i situationer som (tycka om) (en relation) (personliga åsikter)

I sådana fall så kan känslor påverkar så man väljer fel alternativ på grund av känslor som kommit och distraherat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu