Gå till innehåll
Nyhet

Chris Pine vill se Kirk gå över till den mörka sidan

Rekommenderade inlägg

Chris Pine är ute på en PR-turné för den nyligen släppta action-filmen Jack Ryan: Shadow Recruit, och naturligtvis händer det också att han får en fråga om nästa Star Trek-film. När Total Film ställde honom en fråga om vad han skulle vilja se hända med sin rollfigur föreslår han att Kirk skulle kunna gå över till den mörka sidan:

"De som har sett [star Trek Into Darkness] vet att Kirk har återupplivats med Khans blod, så jag tror att det finns utrymme för Kirk att gå över till den mörka sidan, vilket vi förstås också har sett i originalserien. Det tror jag vore kul."

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontan reaktion? Buuuuuu!

Håller med. Det borde finnas tillräckligt många möjliga fiender, så det är inte nödvändigt att byta Kirk till andra sidan och med samma göra Star Trek även dystrare,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontan reaktion? Buuuuuu!

Jo, samma här. Vet inte hur mycket tanke han hade gett det egentligen, men både idén och motivationen till den känns ganska halvdana. Det är typiskt en så'n grej som funkar när man har en TV-serie och något nytt ska hända varje vecka, men inte när man göra filmer med 3-4 års mellanrum.

Pine-Kirk är inte riktigt etablerad nog för att det skulle kännas betydelsefullt om han blev mörkare; det krävs mer än en blodtransfusion för det.

Jag tänker mig exempelvis Shatner-Kirk's avsky för klingonerna ("Let them die!"), som hade kunnat äventyra fredsavhandlingarna. Det kändes betydelsefullt eftersom han hade en lång och legendarisk karriär bakom sig, en lång historik med klingonerna, och en personlig tragedi som sträckte sig över flera filmer (David introducerades i Star Trek II, mördades i Star Trek III och sörjdes i Star Trek IV innan försoningen i Star Trek VI), och det gjorde hans förakt förståeligt, och gjorde försoningen i Star Trek VI ("You have restored my father's faith." "You have restored my son's.") mycket mer meningsfull. Detta var också något som fortfarande kändes av i TNG och DS9; det faktum att freden de försökte bevara var grundad i Kirks resa gjorde den ännu mer betydelsefull.

Om någon ska ta en sväng på den mörka sidan (vilket jag är skeptisk till) känns det snarare som att det borde vara Spock. Det är han som har förlorat sin hemplanet, och med hans mors död förlorade han även sin länk med mänskligheten. I de nya filmerna har vi sett att han inte är fullt lika samlad som sin motpart i det "prima" universumet, och man kan ju fråga vad som skulle ske annorlunda på grund av detta.

För min del får en 50-årsjubileumsfilm gärna handla om relationen mellan vulcanerna och romulanerna. Det skulle kunna vara en snygg återkoppling till Star Treks ursprung, samtidigt som Vulcans och Romulus' öden känns definierande för de två universumen, och för både Kirks och Spocks personliga resor.

Se'n är det förstås lockande att återspegla ett klassiskt citat från TOS: "Balance of Terror":

In another universe, I could have called you ... friend.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har man gjort så många Wrath of Khan kopior så jag tycker det är dax för en komedi. The Voyage Home är fortfarande den bästa trekfilmen. Tycker inte TWoK är sådär lysande faktiskt. Mest överskattade filmen. Floppade för övrigt på svenska biografer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gick den så länge då? Jag har aldrig hittat några publiksiffror för varken The Motion Picture eller Wrath of Khan. The Motion Picture sågs iofs av 60 000 i Finland så det är möjligt att den dubbla siffran gäller för Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wrath of Khan är anledningen till att vi inte fick några fler trekfilmer på svenska biografer förrän FC. Anledningen man gav oss trekkers var att WoK floppat något katastofalt här i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore absolut dags för en Star Trek komedi. Visa att en film kan ännu idag vara bra utan att temat är dystert, som det verkar att vara i filmer överlag idag. Även att en film kan vara bra utan 60min med effekter och action. Jag tyckte om Into Darkness, men inte kändes det helt som en trek film.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wrath of Khan är anledningen till att vi inte fick några fler trekfilmer på svenska biografer förrän FC. Anledningen man gav oss trekkers var att WoK floppat något katastofalt här i Sverige.

Vem är man här? Och när gav man denna förklaring?

Tror att komedi eller att fokus på romulaner och vulcans är önskedrömmar.

Det mest troliga är att nästa film innehåller lite utforskning och klingoner. Detta baserat på händelserna i Into Darkness. Det vore på tiden att göra klingoner till huvudfiender igen, eftersom det inte har skett sedan Star Trek 6. Den behöver också på något sätt kopplas till Star Treks 50 årsjubileum.

Kanske vi kan hoppas på ett stort rymdslag med många skepp eller en utdragen fajt mellan Enterprise och en bird of prey ute i galaxen.

Ett giftemål mellan Uhura och Spock tror jag också att det finns chans för. Särskilt med tanke på att detta förmodligen är den sista filmen med detta gänget om den inte blir en gigantisk succé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas de blir fler filmer med nya besättningen, så kanske de mest konservativa trekkers godkänner dem bättre :) Annars blir det många år igen som man får läsa om hur de klagar på att allt är fel med nya besättningen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De har skrivit kontrakt för tre filmer (möjligen fyra med Pine, finns lite olika tolkningar), men sedan lär de bli för dyra eftersom de kommer att kräva mer betalt. Jag kan tänka mig att Pine också vill bli en egen stjärna och inte bara förknippas med Star Trek.

Förhoppningsvis blir det två filmer till, men jag tror att vi bara helt säkert kan räkna med en till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem är man här? Och när gav man denna förklaring?

Man är SF. Vi trekkers försökte få FC att gå upp på bio. Efter mycket om och men gick SF med på det. Men det tog lång tid. Förklaringen SF gav oss var den jag nämnt tidigare. Trodde alla svenska trekkers kände till FC-kampanjen.

De flesta av oss hardcore trekkers som lobbat för att FC skulle visas på bio i Sverige hade redan sett den utomlands.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag kände till att det var en kampanj för att visa FC, men inte att man gav den förklaringen. Var du med själv och kontaktade SF och UIP?

Jag såg FC på premiärdagen i USA. Det var tider det...man fick vallfärda till USA eller England för att se på Star Trek :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrev på namnlistor och skickade brev till SF. Hade ingen kontakt med UIP. Vallfärdade till Åbo eftersom FC gick på bio där.

Jorå, Wrath of Khan floppade rätt rejält. Tyckte själv att den var skräp efter det jag såg filmen. Var fly förbannad över att man dödat min favvo. Tyckte inte att Khan var det minsta intressant och jag tyckte att kläderna och frisyrerna var rent ut sagt förfärliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu