loghaD Posted December 30, 2014 Report Share Posted December 30, 2014 Programledarna i radioprogrammet PP3 i SR P3 upplever att det fanns väldigt många jubileum att fira år 2014: 25 år sedan massakern vid Gyllene Fridens Torg 20 år sedan Kurt Cobain dog 100 år sedan Första Världskriget bröt ut 25 år sedan Berlinmuren föll 50 år sedan Martin Luth King, jr. fick Nobels fredspris 125 år sedan Eiffeltornet invigdes 10 år sedan Facebook skapades 25 år med The Simpsons (i sin nuvarande form) och 15 år med Family Guy 50 år sedan The Rolling Stones släppte sitt första album 20 år sedan The Latin Kings släppte sitt första album med mera... De tyckte att det här med jubileum var intressant, så de ville ha förslag på jubileer som inträffar år 2015. Jag tog lite på skoj och skickade in att det kommer att vara 30 år sedan första utgåvan av The Klingon Dictionary släpptes, och därmed lade grunden för ett av världen's mest kända konstruerade språk. Många klingonister anser att 1985 är språket's sanna födelseår, eftersom boken upphöjde språket från en mängd filmrepliker till ett system som flera kunde ta till sig och använda för att kommunicera. Till min stora överraskning såg jag idag att de hade tagit med mitt förslag på sin omröstning om vilket jubileum de ska "fira skiten ur nästa år" (deras ord, inte mina). Tanken är att vinnarförslaget ska få en radiosänd temavecka tillägnad sig. Jag tror inte att förslaget har någon vidare chans att vinna omröstningen, men jag tycker alltid det är kul att se vaj Holmaj Dun (vårt storslagna krigarspråk) uppmärksammas i svenska medier Rösta kan man göra här. Alternativen är: Saturday Night Live (40 år) Robyns debutalbum (20 år) Tillbaka till framtiden (30 år sedan första filmen, samt att Marty McFly reste till år 2015 i uppföljaren) Super Mario Bros. (30 år) Xena krigarprinsessan (20 år) Let's Dance (10 år) One Direction (5 år) Rökförbud på krogen (10 år) Bert - den siste oskulden (20 år) The Klingon Dictionary (30 år) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted December 30, 2014 Report Share Posted December 30, 2014 Man kanske skulle försöka mobilisera trekkers med en nyhet och sedan också försöka få med ST-föreningarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted December 30, 2014 Author Report Share Posted December 30, 2014 (edited) Funderade på det, men samtidigt vill man ju inte anklagas för att "kuppa" omröstningen, eller för att driva en "röstningshär". I vilket fall känner jag mig grymt partisk, så jag försöker att ligga medellågt :P Kul om informationen når ut till så många som möjligt, dock! Edited December 30, 2014 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 30, 2014 Report Share Posted December 30, 2014 Tycker som Mr Trek detta är en nyhet. Vet dock inte om vi kan mobilsera tillräckligt många trekkers för detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted December 30, 2014 Author Report Share Posted December 30, 2014 Ja, då får det nog bli en liten artikel, helt enkelt Ni har nog rätt; vi finns ju trots allt till för att informera! Tror verkligen inte att det här har mycket till chans att komma etta, men om det genererar intresse så kanske det ändå leder till att det diskuteras, och får det någon lyssnande trekkkie (eller språkentusiast) att dra på smilbanden så är ju bara det en seger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted December 30, 2014 Report Share Posted December 30, 2014 Funderade på det, men samtidigt vill man ju inte anklagas för att "kuppa" omröstningen, eller för att driva en "röstningshär". I vilket fall känner jag mig grymt partisk, så jag försöker att ligga medellågt :P Kul om informationen når ut till så många som möjligt, dock! Det är ju dock så "demokrati" fungerar på internet. Tokigast fanbase vinner :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 31, 2014 Report Share Posted December 31, 2014 Det var kul! Självfallet röstade jag och jag kommer även att sprida omröstningen så gott jag kan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted December 31, 2014 Author Report Share Posted December 31, 2014 (edited) Aj då, satt och skrev på en artikel och lyssnade samtidigt på PP3, men det visade sig att omröstningen redan var avslutad; trodde den skulle hålla på hela veckan. Vann gjorde Super Mario Bros., med Bert den sista oskulden och Tillbaka till framtiden på andra respektive tredje plats. ...men The Klingon Dictionary kom inte sist, i alla fall Den distinktionen fick Let's Dance, som fick 0 röster! Aja, får väl kanske göra en egen temavecka i artikelform, helt enkelt :P Edited December 31, 2014 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 31, 2014 Report Share Posted December 31, 2014 Synd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts