Jump to content

The Klingon Dictionary med på SR PP3:s lista över jubileum 2015

loghaD

Recommended Posts

Programledarna i radioprogrammet PP3 i SR P3 upplever att det fanns väldigt många jubileum att fira år 2014:

• 25 år sedan massakern vid Gyllene Fridens Torg
  • 20 år sedan Kurt Cobain dog
  • 100 år sedan Första Världskriget bröt ut
  • 25 år sedan Berlinmuren föll
  • 50 år sedan Martin Luth King, jr. fick Nobels fredspris
  • 125 år sedan Eiffeltornet invigdes
  • 10 år sedan Facebook skapades
  • 25 år med The Simpsons (i sin nuvarande form) och 15 år med Family Guy
  • 50 år sedan The Rolling Stones släppte sitt första album
  • 20 år sedan The Latin Kings släppte sitt första album
  • med mera...

De tyckte att det här med jubileum var intressant, så de ville ha förslag på jubileer som inträffar år 2015.

Jag tog lite på skoj och skickade in att det kommer att vara 30 år sedan första utgåvan av The Klingon Dictionary släpptes, och därmed lade grunden för ett av världen's mest kända konstruerade språk. Många klingonister anser att 1985 är språket's sanna födelseår, eftersom boken upphöjde språket från en mängd filmrepliker till ett system som flera kunde ta till sig och använda för att kommunicera.

Till min stora överraskning såg jag idag att de hade tagit med mitt förslag på sin omröstning om vilket jubileum de ska "fira skiten ur nästa år" (deras ord, inte mina). Tanken är att vinnarförslaget ska få en radiosänd temavecka tillägnad sig.

Jag tror inte att förslaget har någon vidare chans att vinna omröstningen, men jag tycker alltid det är kul att se vaj Holmaj Dun (vårt storslagna krigarspråk) uppmärksammas i svenska medier :)

Rösta kan man göra här. Alternativen är:

• Saturday Night Live (40 år)
  • Robyns debutalbum (20 år)
  • Tillbaka till framtiden (30 år sedan första filmen, samt att Marty McFly reste till år 2015 i uppföljaren)
  • Super Mario Bros. (30 år)
  • Xena krigarprinsessan (20 år)
  • Let's Dance (10 år)
  • One Direction (5 år)
  • Rökförbud på krogen (10 år)
  • Bert - den siste oskulden (20 år)
  • The Klingon Dictionary (30 år)

Funderade på det, men samtidigt vill man ju inte anklagas för att "kuppa" omröstningen, eller för att driva en "röstningshär". I vilket fall känner jag mig grymt partisk, så jag försöker att ligga medellågt :P

Kul om informationen når ut till så många som möjligt, dock!

Edited by loghaD

Ja, då får det nog bli en liten artikel, helt enkelt :)

Ni har nog rätt; vi finns ju trots allt till för att informera!

Tror verkligen inte att det här har mycket till chans att komma etta, men om det genererar intresse så kanske det ändå leder till att det diskuteras, och får det någon lyssnande trekkkie (eller språkentusiast) att dra på smilbanden så är ju bara det en seger :)

Funderade på det, men samtidigt vill man ju inte anklagas för att "kuppa" omröstningen, eller för att driva en "röstningshär". I vilket fall känner jag mig grymt partisk, så jag försöker att ligga medellågt :P

Kul om informationen når ut till så många som möjligt, dock!

Det är ju dock så "demokrati" fungerar på internet. Tokigast fanbase vinner :P

Aj då, satt och skrev på en artikel och lyssnade samtidigt på PP3, men det visade sig att omröstningen redan var avslutad; trodde den skulle hålla på hela veckan.

Vann gjorde Super Mario Bros., med Bert den sista oskulden och Tillbaka till framtiden på andra respektive tredje plats.

...men The Klingon Dictionary kom inte sist, i alla fall :) Den distinktionen fick Let's Dance, som fick 0 röster!

Aja, får väl kanske göra en egen temavecka i artikelform, helt enkelt :P

57628316.jpg

Edited by loghaD