Gå till innehåll
Nyhet

CBS/Paramount ger Axanar svar på tal

Rekommenderade inlägg

Enligt CBS/Paramounts bilaga till stämningsansökan listas Qo'noS, Vulcan och många andra ikoniska platser och karaktärer som exempel på Axanars hävdade upphovsrättsbrott.

Det hettar till i tvisten om fanfilmen Axanars öde. I december lämnade CBS/Paramount in en stämningsansökan mot Axanar Productions, som de menar inkräktar på oräkneligt många varumärkesskyddade element av CBS/Paramounts intellektuella egendom. I februari återkom Axanar Productions med ett svar på stämningsansökan, där de yrkar på att tvisten läggs ner eftersom CBS/Paramounts klagomål inte är tillräckligt specifika. De hävdar även att det inte går att visa att långfilmen Axanar bryter mot amerikansk upphovsrättslagstiftning, eftersom filmen fortfarande är i förproduktionsfasen och eftersom manuset inte ens har färdigställts än.

I en bilaga daterad 11 mars 2016 refuterar CBS/Paramount påståendet att stämningen skulle vara prematur, och menar att de existerande verken (Prelude to Axanar och Vulcan Scene), tillsammans med svarandens egna beskrivningar av desamma, räcker för att påvisa upphovsrättsbrott. De menar även att långfilmen är i ett avancerat stadie, med planer på inspelningsstart i januari det här året. De åberopar även ett inlägg på Axanar Productions officiella Facebook-sida, där flera i produktionslaget poserar med vad som beskrivs som "ett färdigreviderat och låst manus".

Som en del i motivationen ställer CBS/Paramount upp två spalter med jämförelser mellan inslag i Axanar-verken och upphovsrättsskyddade Star Trek-verk, inklusive film, TV och böcker. Där förekommer flera konkreta exempel, såsom etablerade karaktärer, namngivna planeter, logotyper och till och med Garth of Izars kostym från TOS-avsnittet Whom Gods Destroy, som numera är i Axanar-huvudmannen Alec Peters' ägo. De nämner även en del lite mer abstrakta element, såsom Federationens karaktäristiska stjärnskeppsdesign och Star Treks övergripande gestaltning av action-äventyr i en science-fiction-miljö.

Enligt 1701News har Axanars PR-chef Mike Bawden kommer Axanar Productions få tillfälle att besvara den uppdaterade stämningsansökan i ett offentligt svarsanförande senare den här månaden, som eventuellt även kommer att innehålla ett nytt nedläggningsyrkande.

"Vi förstår att våra supportrar vill få klarhet i vad det är som sker. Vi ber er att ha tålamod medan vi formulerar vårt svar tillsammans med våra advokater på Winston & Strawn."

Källa Källa 2 Källa 3

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora orsaken bakom denna stämning ligger nog i att Axanar ändå haft en rejält stor budget i jämförelse med andra fanfilmer. Med en större budget kommer även ett större ansvar att vara korrekt gentemot upphovsrättshavare. 

För egen del känner jag en viss oro över att detta är den tvist som kan avgöra hur Paramount/CBS ser på all slags fanfilmsskapande framledes. Om de får en vinnande dom i detta fall har de lättare att sätta dit fler, så att säga. Detta gör mig faktiskt lite orolig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En anledning till att de särbehandlas är nog definitivt projektet's storlek och budget. Många fans (inklusive jag själv) har också reagerat på att de har ökat budgeten markant över tiden, och planerar att använda sin studio till flera projekt efter att Axanar är färdigt.

Producenterna tar även ut löner, om än ganska magra* sådana.

En annan viktig detalj är att de har beskrivit Axanar som en "professionellt producerad självständig Star Trek"-film, och uttryckligen sagt att de inte vill att den ska kallas för "fanfilm. CBS/Paramount har uttryck missnöje med denna formulering, som de anser trampar på deras (särskilt CBS') territorium. Ägarna vill ha en tydlig hierarki, där en film antingen är officiell eller fanproducerad; annars börjar franchisen degenerera till en genre.

Dessutom har Axanar Productions använt sin ganska stora plattform till att tala illa om Abrams-filmerna; de beskriver Axanar som "riktig Star Trek" och "den Star Trek fansen vill ha". Annars brukar fanfilmare förväntas visa rätt stor deferens till franchise-ägarna.

Det hjälper nog inte att de säljer en hel del merchandise under tiden (fortfarande ideellt, skulle jag tro, men likväl olicenserade produkter), t.ex. via sin gamla sida AxanarCoffee.com, där de sålde kaffeblandningar såsom Decaf-6 (med en D6-kryssare på förpackningen) och Izarian Gold.

Det är väl i och för sig inte så ovanligt att fanproduktioner gör det, men Axanar är kanske lite mer storskaliga.

Själv försöker jag undvika att ta en sida; jag tror helt klart att CBS/Paramount har rätt i lagen's mening, men jag skulle samtidigt väldigt gärna vilja se Axanar färdigställas, och vill inte ha en konflikt mellan ägarna och fansen.

Jag är lite bekymrad över hur projektet tycks bli större och större hela tiden, och undrar om de verkligen använder våra pengar så som jag hade förväntat mig. Jag hoppas att den här rättegången leder till mer transparens.

[Det kan nämnas att jag bidrog med några klingonska översättningar till Prelude to Axanar och även några som är tänkta att användas i själva filmen (om inte manuset ändrats sedan dess), så jag är kanske inte helt opartisk.]

*Hade inte kollat hur mycket de faktiskt tagit ut när jag skrev detta, men tydligen har huvudmannen gett sig själv 38 000 dollar, vilket är mer än medianårsinkomsten i både Sverige och USA. Det är vad jag förstått en engångslön som ska täcka hela produktionstiden, och han påstår själv att det knappt kommer att täcka en minimilön, men... Det känns lite väl.

Redigerad av loghaD
Uppdaterade påstående om löner med fotnot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar hur mycket detta påverkar Star Trek i allmänhet. Tror varken den nya filmens intäkter eller tittarsiffrorna för den nya serien påverkas alls.

De som är engagerade i fanfilmer, ser dem och donerar till dem är försvinnande få jämfört med antalet potentiella biobesökare och tittare. Tror inte ens att en majoritet av trekkers är bekanta med denna rättstvist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu