Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Om man ska tro Starfleet Commander (spel som bygger på TOS) så är anledningen till att Romulans är så expansionistiska att Romulus är den enda beboeliga planeten i deras område. Det finns alltså inga andra arter inom The Romulan Star Empire än just Romulans.

Enligt samma källa så bygger det politiska systemet på något som liknar det politiska spelet i de gamla italienska furstedömena.

• 6 månader senare...
Postad
Så pass..

Jag har bara sett första säsongen. Men eftersom mötet inte ska ske förren 2157 tänkte jag att det inte hade skett än. Men grabbarna på ENT har alltså reviderat historien ytterligare?

SPOILER

VARNING FÖR SPOILER NEDAN!!!

det är i avsnittet "Minefield" som ENT stöter på Romulaner. men bara ett av deras skepp, och vad man kan tro är deras planet. (man får aldrig veta om det är den planeten, och jag vet inte namntet på den.). men romulaner förekommer i ENT säsong 4.

Postad (redigerade)

Jag skulle inte jämföra Romulanerna varken med Soviet eller Japan. I Romulanernas rike råder viss åsiktsfrihet - Senatorerna och militära befälhavare verkar ha rätt stor rätt att säga vad de tycker om ett förslag innan det beslutas. (Star Trek Nemesis).

Tal Shiar verkar vara imperials "all seeing eye". Här kan man dra referenser till KGB men precis som med Section 31 är en referens till CIA mer berättigad. Tal Shiar spionerar visserligen på sina egna medborgare men deras främsta uppgift är "covert ops". Ta bara avsnittet där Dr Bashir åker till Romulus för en konferens. Vi lär oss att Tal Shiar gärna mördar folk ifall det främjar deras syften, men ändå är restektiva med detta.

För att välja non-canon källor så kan vi också välja spelet "Starfleet Command 3" där det berättas att Klingons och Federationen är överlägsna Romulanerna 12 till 1. Romulanerna föraktar klingons då de anser dessa vara dresserade djur - intressant nog har Cardassierna samma syn på klingons. Även om Romulanerna ser ner på både Klingons, Cardassier och Människor så underskattar de ingen av raserna. De är effektiva och kan åsidosätta personliga känslor för att uppnå sina mål, även om många av dem verkar ha en känsla för rättvisa och stolthet (som i avsnittet "The Defector").

Redigerad av Bromma_Herman
Postad

Själv tycker jag att det känns mer rätt att jämföra romulaner med Romarna innan kejsartiden. Det är en krigisk och expansivt imperium men medborgarna har ändå stor frihet att tycka och tänka fritt. Dessutom kan dristiga medborgare klättra ända upp till preatorposten med mycket tur, rätt stöd och en hel de skicklighet samt ekonomiska tillgångar, som de samlar på sig efterhand. J.

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu
  • Skapa nytt...