Jump to content
Sign in to follow this  
T'Jor

Romulaner

Recommended Posts

:tomte: Har kollat igenom avsnitten, men hittar inget om Romulans, någon som vet vilket stardate människorna först kommer i kontakt med Romulans? Vad vet ni om rasen?

Romulanerna är nog mina "favoritondingar" i Star Trek. Detta framförallt på grund av att de är så pass jämnbördiga med Federationen, till skillnad från exempelvis förhållandet mellan borg och Federationen där Federationen typ alltid tvingas slå ur underläge.

2156, eller om det var 2157 (sitter i skolan nu och kan inte kolla upp det), står det i The Star Trek Encyclopedia att de första gången kommer i kontakt med människorna och det leder till ett svårt krig de båda parterna emellan och att människorna som ett resultat av det kriget sedan bilder Federationen.

Så vad tror ni? Kommer Enterprise att träffa på Romulanerna i enlighet med vad som står i The Star Trek Encyclopedia (och följaktligen sagts i tidigare serier), eller kommer Enterprise att revidera även denna historia? Känns som att det vore riktigt juste om Enterprise i sjunde säsongen stöter på romulanerna... :)

Så pass..

Jag har bara sett första säsongen. Men eftersom mötet inte ska ske förren 2157 tänkte jag att det inte hade skett än. Men grabbarna på ENT har alltså reviderat historien ytterligare?

Nja, man får ju så att säga veta det utan att veta det. Nu var det ett tag sen jag såg det avsnittet, men vad jag komemr ihåg så hade jag inga problem med att passa in det i trek-historien när jag gjorde det.

Jag gillar också dessa dryga, överlägsna, iskalla lirare.

The Romulan Star Empire får ju faktiskt The Klingon Empire att blekna. De är ju mer facistiska än the Cardassians. Romulan Empire är lite kluvet då det består av två världar, en vacker och en mörk och full av dilithiumgruvor.

Jag måste tillägga att när det gäller rymdskepp så är nog The Romulan Warbird det absolut vackraste man se i rymden...alltså i ST-rymden.

The Romulan Star Empire får ju faktiskt The Klingon Empire att blekna. De är ju mer facistiska än the Cardassians. Romulan Empire är lite kluvet då det består av två världar, en vacker och en mörk och full av dilithiumgruvor.

Jag måste tillägga att när det gäller rymdskepp så är nog The Romulan Warbird det absolut vackraste man se i rymden...alltså i ST-rymden.

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå, Warbirden är estetiskt väldigt vacker men vad menar du med att Romulan Empire bara består av 2 världar. Räknar man inte in t ex alla de outposts de har?

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå, Warbirden är estetiskt väldigt vacker men vad menar du med att Romulan Empire bara består av 2 världar. Räknar man inte in t ex alla de outposts de har?

<{POST_SNAPBACK}>

Romulanerna har ju två planeter, Romulus och Remus.

Jag tycker också att fören eller fronten av en Warbird påminner om ett huvud på en Alien, från filmen Alien. :blink:

Romulans har ju fler planeter än sina två hemvärldar på samma sätt som Federationen och Klingonerna. Man får aldrig se någon av dom, men i nåt avsnitt ser man en bit av en karta över "the neutral zone".

Romulans har ju fler planeter än sina två hemvärldar på samma sätt som Federationen och Klingonerna. Man får aldrig se någon av dom, men i nåt avsnitt ser man en bit av en karta över "the neutral zone".

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men det är dessa planeter som är med i deras nationella symbol.

Det är dessa planeter som är deras ursprungs världar, om man inte räknar med Vulcan.

Jag läste någonstans att när de flyttade ifrån vulcan så koloniserade de världar och skapade utposter tills de hittade Romulus och Remus och gjorde dem till sina hemvärldar, de förra kolonierna och utposterna finns ju kvar i romulanska stjärnimperiet. Romulus för romulanska arten och Remus för den remanska arten. Romulanernas rike är ju äldre än klingons om jag har rätt för mig. De har många fler planeter och solsystem ??n klingons.

Sen är inte romulanerna/remanerna, inte fascister utan royalister med republikanskt styre, som gärna tar till sig militära medel när det behövs. Cardassier däremot är rena fascister/nazister, deras motto är ge allt till cardassierna och låt oss va härskarrassen annars eller få stryk typ.

Har alltid sätt romulanerna som SF-romare. Som Schwozh skrev gärna tar till sig militära medel när det behövs. Men endå är en någerlunda ordnad civiliserad rättsstat. Med tanke på att människor hoppar över från fredrationen för att blir "romulianer"

Har alltid sätt romulanerna som SF-romare. Som Schwozh skrev gärna tar till sig militära medel när det behövs. Men endå är en någerlunda ordnad civiliserad rättsstat. Med tanke på att människor hoppar över från fredrationen för att blir "romulianer"

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att Romulanernas likheter med Romarna skulle vara fler än det faktum att deras planeter heter Romulus och Remus, att de styrs av ett Senat, att Preatorer, Prokonsuler och Centurioner förekommer och att de har namn som Decius, Nanclus eller Xerius?

Jag skojar inte, jag har bara aldrig kommit på tanken att Romularna inte bara fått romerska namn utan också romerskt samhälle :)

Förutom archetektur, namn (som senaten) etc så finns det igentligen inte mycket som stödjer teorin, om man inte börja spekulera tex att Romulianerna använder slavar remulianerna etc

Vi vet igentligen väldigt lite om deras samhälle/lagar förutom att de verkar vara någon typ av cemi-demokrati halv-militärdiktatur med vad man kan kalla någerlunda civilicerade lagar.

Låter ganska romerskt, men som sakt de är bara spekulationer eftersom vi har väldigt lite ep som verkligen handlar om de romulianska samhället.

<{POST_SNAPBACK}>

Den bild jag har romulaner är att det är överlägsna, högdragna, lömska och illmariga. Deras samhälle är utan värme och kärlek.

Jag har alltid tyckt att romulans har många drag både från romarriket och från andra världskrigets Japan. Hela inställningen till att aldrig bli tillfångatagen och att offra sitt liv för att uppfylla sin plikt/rädda sin heder känns väldigt japansk. Jag tror inte att deras samhälle är utan kärlek, men när vi får se romulans så är det nästan inget annat än militärer som är i tjänst.

Jag har alltid tyckt att romulans har många drag både från romarriket och från andra världskrigets Japan. Hela inställningen till att aldrig bli tillfångatagen och att offra sitt liv för att uppfylla sin plikt/rädda sin heder känns väldigt japansk. Jag tror inte att deras samhälle är utan kärlek, men när vi får se romulans så är det nästan inget annat än militärer som är i tjänst.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl på det sättet att de "vanliga" romulanerna överskuggas av terror organisationen Tal Shiar, som verkar stå över självaste imperiet.

Det är tur att de kan slappna av med en Romulan Ale då och då. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Till det vill jag tillägga att de också har likheter med Sovjet. Främst p.g.a den slutna styrande gruppen, de ideologiska spionerna, avhoppare, strikt kontrollerat samhälle, säkerhetstjänsten som drar ur folk ur sina hem mitt i natten och utveklade spritvanor ;)

Nja, jag tycker mer att det liknar Japan fram till 1945 som också var ett väldigt slutet samhälle. Sovjetunionen var också ett slutet samhälle, men på ett annat sätt. En sovjetisk soldat lydde för att han blev skjuten annars, en japansk för att han blivit indoktrinerad hela sitt liv att tjäna kejsaren. Det finns många små likheter mellan den tidens Japan och romulans, men jag tycker att dom har en slags gemensam mentalitet också.

Spritvanor har vi ju inte fått veta något om egentligen, men om någon kan ordna lite romulan ale så ställer jag gärna upp på experiment för att utreda det närmare.

<{POST_SNAPBACK}>

Till det vill jag tillägga att de också har likheter med Sovjet. Främst p.g.a den slutna styrande gruppen, de ideologiska spionerna, avhoppare, strikt kontrollerat samhälle, säkerhetstjänsten som drar ur folk ur sina hem mitt i natten och utveklade spritvanor ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ser inte likheterna mellan Romulans och Sovjet. För det första så styrdes Sovjet av ett "parti" och genom en stark ideologi som drivkraften för hela samhällsstrukturen (kommunismen). Romulans verkar inte ha någon ideologi som är allmängiltig och de har heller inget parti som alltid styr. Romulans har istället en senat och den verkar ju bytas ut regelbundet. Visst har både Sovjet och Romulus auktoritära styrelsesätt men det kan man hitta i de flesta icke-demokratier. Mest påminner det Romulanska imperiet om Romarriket, en stark senat med makt, en stark och självständig militärmakt.

Dessutom kan man undra om det bor romulaner i hela imperiet, det kan det väl inte göra eftersom imperiet är så stort? Så precis som Romarriket (som styrdes från Rom) borde det alltså Romulaner endast bo på Romulus och kanske några andra planeter medan imperiet i stort sett bestå av erövrade raser och planeter.

Jag ser inte likheterna mellan Romulans och Sovjet. För det första så styrdes Sovjet av ett "parti" och genom en stark ideologi som drivkraften för hela samhällsstrukturen (kommunismen). Romulans verkar inte ha någon ideologi som är allmängiltig och de har heller inget parti som alltid styr. Romulans har istället en senat och den verkar ju bytas ut regelbundet. Visst har både Sovjet och Romulus auktoritära styrelsesätt men det kan man hitta i de flesta icke-demokratier. Mest påminner det Romulanska imperiet om Romarriket, en stark

senat med makt, en stark och självständig militärmakt.

Jag har inte sagt att Romulanerna inte liknar Romarriket eller Japan. Inte heller har jag sagt att Sovjet och Romulanska Imperiet är identiska. Jag säger bara att vissa Romulanska saker måste ha tagits från Ryssland. Ta t.ex avsnittet Face of the Enemy

- En Romulansk Prokonsul med kontroversiella idéer smuglas ut från Romulus med hjälp av Federationsagenter.

- En Tal Shiar-officer sprider skräck ombord på ett Romulanskt skepp eftersom hon kan sända besättingens familjer till arbetsläger om hon vill.

- En Federationsmedborgare lockades av det Romulanska samhället och hoppade av till dem. Han märkte sedan att allt inte var som han trott och han hoppade tillbaka.

- En Romulansk befälhavare sörjer sin far som blev bortförd från sitt hem mitt i natten för att han inte höll med regeringen.

Spionkulturen och hårdheten mot oliktänkande stämmer mycket väl in på Sovjetunionen, och även om Imperiet saknar ideologi av kommunist-typ har de drömmen om obegränsad expansion som alla Romulaner verkar stödja, och för dem som inte gör det vet vi ju hur det går.

Nu kommer många säga att "Cardassianerna liknar ryssar mer än Romulanerna gör", och det stämmer ju. Men Amerikanare har vanan att porträttera alla onda Aliens som sina fiender.