Jump to content

Bryan Fuller: Antologiserieryktena är falska

Nyhet

Recommended Posts

Det är mindre än en månad kvar till Comic-Con San Diego, då vi förhoppningsvis kommer att få mer konkret information om den nya TV-serien. Under den långa väntan har många rykten florerat, men nu förklarar Bryan Fuller att två av de mest populära ryktena är falska.

Det har gått mer än tio år sedan Star Trek: Enterprise lämnade TV-tablån, och därmed markerade slutet för 18 oavbrutna år med Star Trek på TV. Den nya TV-serien har plockat medverkande från franchisens alla hörn, från Alex Kurtzman till Nick Meyer. Just Nick Meyer har nämnt att Star Trek VI: The Undiscovered Country är "en startpunkt för nästa serie", vilket många har tolkat som att serien kommer att utspela sig efter den filmen men innan Star Trek: The Next Generation, alltså någon gång mellan 2293 och 2364. I en intervju med Moviefone avslöjar dock medskaparen Bryan Fuller att sådant inte är fallet, och han passar samtidigt på att avblåsa ryktet om att den nya serien skulle vara en säsongsantologi.

"Det är rätt skojigt. Jag har läst att serien skulle utspela sig före The Next Genration men efter The Undiscovered Country, vilket är falskt. Jag har läst att det skulle vara en antologiserie, vilket inte stämmer. Så det är intressant att se de där påståendena, och se sanningen ihopblandad med myter. Man tänker, "Åh, just den där biten fick de rätt." Men det är som sanningsmätaren på PolitiFacts; det är en del som är delvis sant, och annat som är "pants on fire"-falskt."

Fuller säger även att han har pratat med Mae Jemison, som var den första svarta kvinnan i rymden, och som listar Nichelle Nichols' roll i originalserien som en av sina viktigaste inspirationskällor. Han säger att han vill fortsätta att skildra en inklusiv framtid med plats för alla, vilket han säger kommer att märkas både i seriens rolltillsättning och i dess karaktärsskildringar. På frågan om serien kommer att involvera några redan etablerade karaktärer svarade han "Tids nog. Tids nog."

Källa

[ Till originalnyheten ]

Håller fortfarande tummarna för primäruniversumet efter Nemesis och Voyager, men känner på mig att det kommer att bli antingen Kelvin-universumet eller ett helt nytt.

Hans yttrande om att serien tids nog kommer att involvera redan etablerade karaktärer tyder i och för sig på att det kan vara primäruniversumet, men det finns ju många andra sätt att blanda in dem på; samma karaktärer kan ju existera i flera universum, och i annat fall finns ju alltid rumtidsanomalier.

Edited by loghaD

Jag har lite svårt att förstå varför man vill fortsätta efter DS9, Voyager och Nemesis.

Alla trådar är i princip avslutade, alla fiender är besegrade. Och i många fall skulle det vara hemskt att se hur illa en del av de gamla Star Trek-skådisarna har åldrats (Lien, Mulgrew, McNeil för att nämna några). Bevara figurerna som de en gång var i stället för göra många besvikna.

Dessutom finns det massor med böcker för de som vill läsa vidare om figurerna och den världen.

Jag föredrar helt klart antingen en ren reboot/reimagining eller att den utspelas just efter Undiscovered Country, eftersom Shatner skulle kunna vara med. Och han är den ende Star Trek-skådisen som skulle dra extra prenumerationer och tittare.

Edited by Aike

Tja, det faktum att det finns massor av böcker tyder väl på att det finns en hel del kvar att göra ;)

Jag tycker att det finns gott om material kvar att utforska. Dels så finns det fortfarande många fler planeter att ha TNG:eska äventyr på, och som bakgrund till det hela har vi det förfallande romulanska imperiet (med stor potential för diskussioner om flyktingpolitik) och Spock's gamla reunifikationsrörelse. Jag skulle också vilja se en serie som utmanar och går bortom Primärdirektivet; det vore till exempel intressant om klingonerna går ifrån att erövra planeter, och istället börjar resa runt och avsätter diktatorer, hindrar folkmord, avvärjer naturkatastrofer och löser svältproblem på sätt som Federationen vägrar göra (ty HEDER! och ÄRA! och allt det där). Sedan har vi cardassiska unionen under nytt ledarskap och ferengerna verkar stå inför ett helt nytt levnadssätt.

Och vad gäller gamla karaktärer så ser jag gärna att de hålls till ett minimum. Gärna en i första avsnittet som i TNG och framåt, men sedan räcker det.

Edited by loghaD

Är Beyer med? Då blir jag lite orolig. Jag säger inte att hennes böcker är dåliga, men är det något som alltid finns med är det ett överdrivet hjälteglorifierande, som jag ser det. Vilken roll har hon i den nya serien - är det manus enbart?