Jump to content

Diskutera och recensera Star Trek Beyond (Spoilers=

Hur bra är Star Trek Beyond  

9 members have voted

1. 1. Hur bra är Star Trek Beyond?

• Fantastisk
    • Mycket bra
    • Bra
    • Godkänd
    • Usel
      0
    • Sämst
      0

Recommended Posts

Min recension skrev jag nyss på Star Trek Databas - http://www.startrekdb.se/index.php?nyhet_id=4283 . Betyget blev 9 av 10. För diskussionens enkelhet kopierar jag min recension här: 

Efter att i natt ha sett Star Trek Beyond har jag nu möjlighet att bland de allra första i Sverige avlämna min recension. Det är inte så värst mycket spoilers.

Jag såg filmen på den svenska premiärenCapitol i Göteborg. Den var i 2D och möjligen kan känslan bli annorlunda efter att ha sett den i 3D nu på morgonen. På Capitol var det ett 80-tal som kom, så biografen hade fortfarande ett 140-tal platser tomma. Tråkigt att inte fler tog sig tid att komma, men jag gissar att SF:s dominans på marknaden gör det svårt för mindre biografer att synas - många som letade efter en midnattsvisning på biograf letade nog på sf.se i första hand och sökte inte på annat sätt. 

Så till recensionen...

Vi har här en film som vid sidan av det bombastiska och actionspäckade faktiskt återgår till det som är kärnan i Star Trek - utforskning. Vi ser en besättning som tre år in i sitt femåriga uppdrag börjar bli lite trötta men som samtidigt fortsätter att aktivt föra fram Federationens ideal till hittills outforskade områden. Vi ser en Kirk som är diplomatisk och mycket mer mognare än i tidigare filmer och som mer följer stjärnflottans regler (de flesta...) än tidigare. 

Actiondelen är mycket god även den - en okänd och mycket farlig fiende som utvecklat teknologi som försätter Federationen i mycket stor fara. Storyn haltar på vissa punkter (särskilt när det gäller vapenteknologin) men fiender och vänner beskrivs på ett sätt som känns trovärdigt. Människors berättelser bör ju alltid kännas äkta - oavsett hur storyn är eller i vilken genre den berättas. 

Jag säger som de allra flesta - Wow! - Nu är äntligen Star Trek på banan igen. De senaste två filmerna var bra, men denna film måste jag anse som den bättre av de tre. Betyget blir 9 av 10 - det lägre betyget beror på storyns vaga beskrivning i samband med viss vapenteknologi. / Pjotr'

Varmt tack för vinsten och priset. Det var en fantastisk upplevelse och jag hade mycket bättre plats än sist jag var på IMAX.

Recension: Jag tyckte filmen var en av de bättre i serien och får ett betyg klart över medelvärdet. Fienderna var av helt ny typ och det gav en mycket fräsch känsla där många stridscener gjorde att jag satt och gapade. Mig veterligt kan jag inte komma på någon liknande fiende i någon av Star Treks serier eller filmer och det är ett stort plus. Hade gärna sett att man minskat ner på skakiga kameran filmandet i en del närstridscener - Som det var nu blev man nästan åksjuk och hade stundtals svårt att fokusera.

Det var ett mycket lyckat lyft med en ny regissör och det är skönt att slippa JJ Abrams försök att härma Star Wars. Här har man återgått till det som för mig är kärnan i Star Trek och det kändes skönt och fräscht. Besättningen är ute på outforskat territorium och fienden känns formidabel och svårbesegrad på samma sätt som Borgerna var det i First Contact. Precis som i denna film (en av mina favoriter i serien) finns ändå humorn och de roliga onlinerna nära till hands trots den mörka och skrämmande omgivningen. Man behöver skratta i en sådan här actionrulle och det fick jag anledning till många gånger - Både åt "lillen" och åt små subtila vinklingar åt oss fans.

Även Enterprise kändes fräscht och mer genomarbetat än i de tidigare filmerna i det nystartade universumet. Det kändes mycket mer som att besättningen befann sig på ett och samma rymdskepp än till exempel i Star Trek där jag fick känslan att man vandrade runt i två eller tre olika rymdskepp designmässigt. Mycket bra!

Skurken var mycket bra spelad och den vithyade flickan bidrog mycket till stämningen och humorn. Dock ser jag gärna en kvinnlig skurk nästa gång eftersom jag vad jag kan minnas bara har sett manliga "huvudskurkar" i filmerna hittills. Det skulle väl vara ett tidens tecken med en kvinnlig elaking som ställer till problem för våra hjältar? J.

• 3 weeks later...

Jag verkar vara den ende jag känner som inte gillade filmen... ;)

En liten recension från mig:

Jag ska börja med att avslöja att jag inte alls gillar att se filmer i 3D. Dels irriterar jag mig på att jag alls behöver ha på mig glasögon (har aldrig det annars, då jag lyckligtvis är begåvad med en mycket god syn), dels tycker jag inte att det tillför särskilt mycket och dels tycker jag att det blir en lätt suddighet över bilden. Hellre då en vanlig 2D-film, som känns mycket skarpare.

Nu om själva filmen... som i stora delar var väldigt mörk, särskilt i början. Detta i kombination med att kameran rörde sig hit och dit, gjorde att man många gånger knappt visste om det man såg var upp eller ner eller hit eller dit. Detta förvärrades av en skakig actionkamera, som var alldeles för lättrörlig. Tacka vet jag då slutscenerna i Inception, där kameratekniken användes perfekt och man inte kände sig snurrig (mer än att försöka hålla alla parallella drömmar  i huvudet).

Precis som i Into Darkness, störde jag mig på vissa saker:

• Yorktown, denna enorma rymdstad. Okej att Starfleet har en del rejäla stjärnbaser, men de har ändå varit någorlunda rimliga i storlek. Den här kändes ju som i storleksklass med Dödsstjärnan (Ep IV & VI). Helt orimligt stor. Och alltför futuristisk. Samtidigt kunde man bland »civilbefolkningen« se folk som verkade gå omkring i kostymer med varsin attachéväska?! Lever kapitalismen fortfarande?
  • Återigen ställs besättningen mot en skurk, som vill förgöra jorden/Starfleet/UFP/galaxen av någon personlig anledning. Dvs samma upplägg som i de senaste 7 filmerna. Typ. Enda trösten är iaf att han inte var romulan...
  • På tal om skurken, så sade han i sin kritik av UFP att federationen hade funnits »i hundratals år«. Som före detta Starfleet-officer, borde han känns till att UFP är runt 100 år gammalt när filmen utspelar sig.

Det stora positiva i filmen var utan tvekan Jaylah. En mycket intressant och underhållande karaktär! Henne ser jag gärna mer av i nästa film, även om det väl knappast kommer att hända.

/ Kiwi

Beyond visas bara två gånger per dag i Göteborg nu i helgen och bara en gång per dag nästa vecka.

Tydligt tecken på att filmen inte lockar storpublik i Sverige heller. De som vill se filmen igen på bio bör nog ta chansen under nästa vecka och gärna bo nära en storstad. Annars är det nog nästan kört snart...

Det jag gillade med den är att den kan stå på egna ben. XI ansträngde sig hårt för att säga att den var i en annan tidslinje och XII snyltade (väldigt dåligt) på TOS och II.

Öppningen för uppföljaren är lovande. Minst två nya besättningsmedlemmar, varav en är som en liten apa utan byxor. Har Star Trek gått och blivit Galaxy Quest: TNG eller anime? :D

Edited by MisterSeVIIen