Jump to content

Diskussionstråd: Avsnitt 3 - "Context is For Kings"

loghaD

Omdöme: Avsnitt 3 [opinionsundersökningen stängs efter 1 vecka]  

6 members have voted

1. 1. Vad tyckte du om det tredje avsnittet av Star Trek: Discovery?

• 5 - Mycket bra
      2
    • 4 - Bra
      4
    • 3 - Okej
      0
    • 2 - Dåligt
      0
    • 1 - Mycket dåligt
      0

This poll is closed to new votes

• Please sign in or register to vote in this poll.
  • Poll closed on 10/09/2017 at 07:00 AM

Recommended Posts

Så var det äntligen måndag igen! Idag har Context is For Kings, det tredje avsnittet av Star Trek: Discovery, premiär på Netflix.

Här är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika spoilers så bör du träda fram försiktigt.

Gå gärna in på databassidan för detta avsnitt och lämna ett betyg eller en recension. Det ska bli spännande att följa hur vår bild av serien utvecklas från avsnitt till avsnitt :)

Det här avsnittet sätter verkligen färg på serien och känns som en mycket bättre pilot avsnitt än de två första som mer och mer känns som en prequell/backstory episod som la en god grund till serien men inte gjorde så mycket för själva serien som sådan. Nu är vi verkligen igång och det är mängder med öppna frågor som kräver svar.

Man får verkligen känslan av att kastas rakt in i dramat och Michael känns mycket mer som en "Fish out of the water" karaktär nu än i de första avsnitten. Här får man känslan av att hon måste lära sig skeppets och spelets regler under resans gång vilket gör att ramarna inte känns så fasta och begripliga som i tidigare serier. Man får en "vad som helst kan hända" känsla och det är väldigt snyggt gjort. Tänk Battlestar Galactica möter Game of Trones i Star Trek tappning med lite Alien känsla instoppad.

Det är mycket intressant på gång men det jag ställer mig mest frågande till förutom Discoverys uppdrag är varför vissa besättningsmän har svart badge och varför vissa har Borg lika implantat över delar av ansiktet? Jag trodde nästan det var Seven of Nine som skymtade förbi ett tag. Har det här nya sättet att resa på lätt till att Discovery har fått tag på Borg teknologi eller är det bara ett sätt att göra serien mer futuristisk? En av karaktärerna som skymtade förbi hade något som såg ut som Landos assistent i Cloud City - Vad han nu heter.

På det hela taget ett riktigt bra avsnitt och en mycket bättre pilot än piloten. J.

Jag blev helt klart positivt överraskad.  Jag tyckte att de första avsnitten var som bäst okej men Context is For Kings var riktigt bra. Ser precis som Supreme Commader JAF fram emot att få svar på alla de frågor som uppkom i avsnittet. Men nu känns det väldigt ovant att vänta en hel vecka...

Det blev bara "Bra" från mig det här avsnittet (kontra "Mycket bra" för 1&2), men det har nog mer att göra med att det var så spännande att få ny Star Trek än att det här avsnittet faktiskt var sämre. Avsnittet gjorde ett bra jobb med att introducera nya karaktärer och en ny miljö, och att göra mig ivrig att lära mig mer.

Burnham's dilemma är väldigt intressant, men jag får lite svårt att ta det på allvar ibland eftersom hon egentligen inte bär ansvar för kriget; T'Kuvma hade planerat detta, Rejac attackerade henne och klingonerna öppnade slutligen eld utan provokation. Det betyder förstås inte att hon inte kan uppfattas som skyldig till att starta kriget av andra (och av sig själv), men jag tycker att serien verkar behandla hennes skuld i frågan som ett faktum, snarare än en åsikt.

Sedan kvarstår ju att hon begick myteri, vilket förstås är allvarligt, och även att hennes beslut att borda sarkofagskeppet - istället för att använda torpeder - ledde till Georgiou's död; detta är skäl nog för henne att ha en allvarlig inre kris, och för en fortsatt komplicerad relation med Saru.

Jag gillar Stamets väldigt mycket; han känns hittills som den karaktär man lättast kan sympatisera med, trots att han avsiktligt framställs som svår att arbeta med. Visst, han framstår som väldigt bitter, men det är inte utan anledning, och man får se en annan sida av honom när han pratar med sin forskarkollega. Det verkar även som att det kan bli intressanta konflikter mellan honom och Lorca.

Vad gäller Lorca så är jag lite orolig över hans gestaltning. Jag kan förstå att man vill visa en mer problematisk befälhavare, men han verkar nästan ond, vilket får mig att undra om detta faktiskt kommer stt bli en berättelse om hur oliktänkande människor kan lära sig att arbeta tillsammans eller om han kommer att behöva dö eller avsättas innan säsongen är slut.

En del av det jag hör från producenterna tyder dock på att jag har fel, och i så fall blir ju detta en intressant upptäcktsfärd för mig; vi får se.

Jag stör mig ganska mycket på detaljen att Lorca har ett gornskelett i sitt "menageri"; återigen så har jag inget emot att han är problematisk, men att ha kvarlämnorna av en sentient varelse så där ... det kan väl ändå inte vara okej?

I och för sig kanske gornerna har en annan syn på hantering av döda kroppar än vad vi har ... och även vi tar ju och visar upp gamla likdelar på muséer, fast då ska de vara väldigt gamla.

Jag är inte så förtjust i monsterjaktscener såsom den vi såg ombos USS Glenn, men när jag tänker efter så tog den upp en ganska liten del av avsnittet, och gav Burnham en möjlighet att visa upp sin förmåga.

Några kul detaljer:

* Jag gillade den hyssjande klingonen. Det var ett trevligt litet humormoment i en serie som skulle behöva fler sådana, och som någon som kritiserat klingonska designen så måste jag ändå säga att han såg riktigt bra ut.

* Snygga referenser till flera tidigare serier, exempelvis i att Amanda Grayson läste Alice i Underlandet för Spock (och Michael), och några av miljöerna i sporteleporteringsscenen.

* Undertexterna till det här avsnittet avslöjade att det klingonska ordet för "spor" är SanmIr (pluralform: SanmIrmey).

Några negativa petitesser:

* Jag är inget fan av hologramdisplayer; dels tycker jag inte att de passar in i den här eran, och dels är jag inte så övertygad om att de faktiskt är fördelaktiga förutom i väldigt specifika situationer. Att avlusa kod på en hologramdisplay verkar som något jtav en mardröm.

* Jag tyckte att de datorgenererade skeppexteriörerna när vi först flög över stjärnskeppet Discovery var ganska fula. Eventuellt skönmålar jag lite av nostalgiskäl, men jag minns det som att sådana scener var betydligt snyggare i exempelvis TNG, där man använde riktiga studiomodeller.

Däremot var skyttelhamnen (eller vad man nu ska kalla den) väldigt snygg, och den var tydligen också helt datorgenererad, så plus för det.

Gillade avsnittet väldigt mycket. Kapten Lorca var en ny favorit. Verkar vara en annorlunda kapten, och på vissa sätt dela de drag som så många av "skurkkaptenerna" hade i TOS. Men förhoppningsvis använder han de för att göra gott.

Samtidigt är jag imponerad över Martins förmåga i actionscenerna, hon gör dem väldigt bra.

Det verkar också vara en grupp besättningsmedlemmar med mer karaktär än tidigare serier -- alla figurerna är annorlunda och har mer tydliga karaktärsdrag.

Jag gillade avsnittet. Jag gillar så starkt Michael Burnham som är så kraftigt återhållsam, men sedan när det väl gäller exploderar hon till action. Den karaktären kommer att utvecklas så mycket under denna första säsong!

Konflikten mellan Paul Stamets och kommendör Lorca känns fräsch och rimlig. Skall bli spänannde att se mer av detta. Samtidigt verkar Lorca vara en person som tål att sägas emot, för när det väl gäller sätter han ner foten tydligt.