Sanmare Posted February 6, 2008 Report Posted February 6, 2008 Tja, det blir ju högre nummer hela tiden Jepp det första datumet var: 48315.6 och det sista var: 54973.4 så det har ju rörst sig så man kan ju tro att det är på nå specielt sätt man räknar... ??? 00000 ska vara 2161, bestämt några år i efterskott 48000 är ungefär 2373 50000 är ungefär 2375 Det verkar gå mellan 225,0 och 250,0 stardate på ett år, men vem vet? Fel av mig, om man nu kan hitta någon logik i detta. Jag såg just på avsnittet Flasback i Star Trek: Voyager. Stjärndatum 50 000 säger Tuvok att han tjänstgjorde på skeppet Excelsior stjärnadatum 9521, för 80 år sedan. Ett år på 365 dagar motsvaras här av 506 stjärndatumenheter. Om man räknar bakåt från stjärndatum 50 000 ungefär år 2375 borde stjärndatum 0000 vara år 2277, vilket inte stämmer alls med t.ex. Orginalseriens stjärndatumdateringar. Man skulle kunna anta att Federationen först införde ett stjärndatumsystem. Sedan, när fler planeter anslutit sig, infördes ett nytt. Detta har ju hänt upprepade gånger när det gäller vår verkliga kalender (t.ex från Juliansk till Gregoriansk tideräkning), så varför skulle inte Federationen ha kunnat göra detsamma? Det troligaste är dock att man gjort en jättemiss i manuset till detta avsnitt. Om nu stjärndatum 0000 är år 2277 så befinner vi oss år 2008 i stjärndatum - 136 114, enligt Star Trek: Voyagers sätt att räkna. Quote
Supreme Commander JAF Posted February 7, 2008 Report Posted February 7, 2008 Sant är att man har ändrat stardate systemet flera gånger i federationen. Har sett en uppräckning över olika förändringar för flera år sedan. En stor förändring gjordes mellan tos och tng och det är tng sättet som man räknar på i voy. J. Quote
Jocke Posted February 7, 2008 Report Posted February 7, 2008 För länge sedan skannade jag in denna text från faktaboken Star Trek Chronology och det är den "officiella" förklaringen av hur det fungerar med stjärndatum i ST. Quote
gronkal Posted July 4, 2009 Report Posted July 4, 2009 jag vill bara säga att i tng så använde dom ett logiskt system beroende på vilken säsong och vilket avsnitt det är och jag tror det verkara normalt att applicera samma i voyager och ds9. och det ska gå ungefär 1000 stardate units på ett vanligt år och jag har räknat att då går det ingefär 2.7 per dag. Quote
Mr Trek Posted July 5, 2009 Report Posted July 5, 2009 Jag lägger till detta som jag skrev i en nyhet som handlar om det nya stardatesystemet och kommer från författarna av den nya filmen: Det nya stjärndatumsystemet fungerar genom att man tar jordåret och sen sätter dagen på året efter en decimal, vilket betyder att det nu borde vara stjärndatum 2009.166 (hur det här systemet skall verka vettigt för icke-jordiska arter kan diskuteras eftersom de inte har 365,6 dagar per år) Quote
Recommended Posts