Lieutenet Lind Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Är det bara jag som inte förstår hur stardate funkar?? ??? Är det nån som kan förklara till mig hur det funkar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Callandor Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Jag har oxå funderat på hur dom räknar datumet???? :klingon: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Det finns inget system, det är bara påhittat rakt av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Här kan ni läsa om stardates STARDATES IN STAR TREK FAQ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jello Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Hehe, kul. Jag trodde allt i Star Trek hade en logisk förklaring. Tydligen inte. Kanske något att doktorera i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted May 13, 2002 Author Report Share Posted May 13, 2002 så det finns ingen speciell orning när dom använder stardate i Voyager??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted May 13, 2002 Report Share Posted May 13, 2002 Tja, det blir ju högre nummer hela tiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted May 13, 2002 Author Report Share Posted May 13, 2002 Tja, det blir ju högre nummer hela tiden Jepp det första datumet var: 48315.6 och det sista var: 54973.4 så det har ju rörst sig så man kan ju tro att det är på nå specielt sätt man räknar... ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 På startrek.com kan man ladda ner en sak som visar stardate och man kan räkna ut stardates med den. Jag har en sån. Man måste kanske också ladda ner en annan sak för att den ska gå igång. Ifall så står det på samma sida har jag för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlox Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Ungefär 1000 stardates är ett jordår. Voyager utspelades i nästan 7 år och om man räknar på det så utspelades Voyager under 6657.8 stardates. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted May 15, 2002 Author Report Share Posted May 15, 2002 Det låter verkligen svårt att förstå.... finns det ett änkelt sett att förklara det på.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted May 16, 2002 Report Share Posted May 16, 2002 Ja..... det finns ett visst antal stardate för varje år...men vilka det är är bara påhittade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted May 16, 2002 Author Report Share Posted May 16, 2002 Ja..... det finns ett visst antal stardate för varje år...men vilka det är är bara påhittade typiskt skulle vara roligt om det var äkta.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Ella Posted May 28, 2002 Report Share Posted May 28, 2002 På startrek.com kan man ladda ner en sak som visar stardate och man kan räkna ut stardates med den. Jag har en sån. Man måste kanske också ladda ner en annan sak för att den ska gå igång. Ifall så står det på samma sida har jag för mig. den "saken" måste jag ha, var någongstans på Startrk.com hittade du den (letar frenetiskt) ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted May 31, 2002 Report Share Posted May 31, 2002 Tyvärr hittar den inte. Ska sätta upp den på mina prylar på lunarstorm. Mitt namn är Plastsoldatskrigaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Ella Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 hittade ngnsorts räknare på startrek sounds and vision (eller vad den nu heter) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted June 2, 2002 Report Share Posted June 2, 2002 Nu har jag laddat upp Stardate caclulatorn på Lunar. Det här är inte samma jag pratat om i början. Det här är ett amatör program har jag för mig. Men det är ändå bra. Det gick visst inte. Ska försöka igen senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 (edited) Jag har hittat ett sätt att räkna ut stardate. Det är inte det "riktiga" men det går. Dagen stardate är 213353.84 Först tar du århundradet tjugoförsta (i England och USA) =21 Året i århundradet =3 (2003) Dagar som gått av året delat med 0,365 = 353 (ungefär) Procent som gått av dagen =84 (när jag skrev) (Man kan ta procenten mer nogrannare ifall man vill ha exakt tid.) Edited May 9, 2003 by Vulcan_Tuvok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 12, 2003 Report Share Posted May 12, 2003 Tyvärr hittar den inte. Ska sätta upp den på mina prylar på lunarstorm. Mitt namn är Plastsoldatskrigaren Finns ingen med detta namn på Lunar. Kan det vara nån bokstav fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GuZZLo Posted May 13, 2003 Report Share Posted May 13, 2003 Här är lite kuriosa i ämnet! http://isc.faqs.org/faqs/star-trek/stardates/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik/Out Posted May 16, 2003 Report Share Posted May 16, 2003 Jag har också funderat på dett grymt mycket, mest satt jag och funderade på det när jag såg avsnittet TIME SQUARED från ST: TNG säsong 2. Där så anger dom ett speciellt stjärndatum som skilljer sig sex timmar från det datum dom var vid den tid punkten. Tyvärr minns jag inte om får reda på båda sjärndatumerna. Mina egna ideer om detta är att datumet tar hänsyn till avstånd från jorden och jordens riktiga datum. Ju längre bort från jorden desto högre värden får datumet. Tyvärr så funkar inte detta, men kanske hade varit en logisk förklaring som Vulcans hade gillat, det kan ju i så fall också förklara varför olika ställen i universum har olika datum med vid exakt samma tidpunkt. Hade man tänkt på det när man började använda Stardate så skulle det vara så att man kunde åka till ett stardate vid senare tillfälle. 523067.7 Eftersom rymden är x y z så är dom två första nummren X , dom två nästa Y och dom två sista före punkten Y, på så sätt har man fått fram ett ställe i rymden. Siffran efter . (punkt) påverks av dom två sex första och ger tiden på jorden. Oj vad jag flummar :visslar: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted May 17, 2003 Report Share Posted May 17, 2003 Ska snart lägga upp programet på min nya lunar: Lord_Gimli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 25, 2004 Report Share Posted January 25, 2004 Jag har hittat en gammal diskussion från 2001 på det engelskspråkiga forat Section31, som jag sparat på min dator, angående stjärndatum. Här är lite utdrag ur den diskussionen: De första två numren i datumet avser året: 2364 - 41xxx (TNG's 1st season) 2365 - 42xxx 2366 - 43xxx 2367 - 44xxx 2368 - 45xxx 2369 - 46xxx (DS9's 1st season) 2370 - 47xxx (TNG's last season) 2371 - 48xxx (VOY's 1st season) 2372 - 49xxx 2373 - 50xxx 2374 - 51xxx 2375 - 52xxx (DS9's last season) 2376 - 53xxx 2377 - 54xxx (current date and VOY's last seasoN)Varje dygn delas in i 1000 delar (1000 divisions), enligt följande uträkning: every division (every 1/1000-part) is 8,76 hours (if we agree on every year being 365 days, if it is 366 days then it would be 8,784 hours). XX500.0 would then be at 1200 hours (i.e. at noon) the 2nd of July. (365 days divided in 2 is 182,5 days) XX500.1 would be exactly 52,56 seconds later. (1/10 of 8,76 hours) (Detta under förutsättning att indelningen är linjär, rent teoretiskt finns det väl andra sätt att dela in i 100-delar på...) En annan, lite mer klurig bit, är frågan om årsangivelsen (42xxx, etc) är lika med ett år som börjar med januari. Summing up, in stardate yyxxx.z, yy is the year, xxx is the time passed in the year (000 being the beginning, 999 the end), and z is the time of day. However, we do not know if a year still starts on January 01 - any other date would be possible. We have one clue: In "The First Duty", stardate 45703.9, earth was shown, and it appeared to be summer or autumn. Taking January 01 as yy000.z, 45703.9 would be September 14 - well within the possibilities of what we saw. So, taking January 01 as yy000.z may not be the accurate stardate, but it will at least come close.Varför startade då dateringssystemet år 2323 (år 0) eller år 2324 (år 1)? Antagligen för att de dessa år tog beslut om det, men som kuriosa: år 2323 blev Jean-Luc Picard antagen vid sitt andra försök till stjärnflotteakademin och år 2324 föddes Beverly Crusher. :P Gene Roddenberry verkade dock inte ha funderat så särskilt mycket på detta med dateringar. Det mesta av ovanstående är, om än kvalificerade, efterkonstruktioner. En notering ur ett av inläggen säger att Gene tänkte sig följande om ex stjärndatum 47124.6: The 4 was susposed to be the 24th century. The 7 was the season the Next Generation was in. The 1 is to describe what part of the year it was. 1 = Early season Episodes. 5 = Mid Season Episodes. 9 = Late Season Episodes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 15, 2004 Report Share Posted September 15, 2004 (edited) Vill bara bjussa på denna länken. http://blaser.tzo.com/stardates/calculate.php Fungerar bara för TNG, DS9 & VOY eran. ENT utspelar sig ju innan Stardate räkningen. Och TOS (TAS) Är en annan femma... Det finns många på nätet, men denna verkar vettig, tror jag <_< Edited September 15, 2004 by OnO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanmare Posted February 6, 2008 Report Share Posted February 6, 2008 Tja, det blir ju högre nummer hela tiden Jepp det första datumet var: 48315.6 och det sista var: 54973.4 så det har ju rörst sig så man kan ju tro att det är på nå specielt sätt man räknar... ??? 00000 ska vara 2161, bestämt några år i efterskott 48000 är ungefär 2373 50000 är ungefär 2375 Det verkar gå mellan 225,0 och 250,0 stardate på ett år, men vem vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts