Gå till innehåll

Gene Roddenberry


speck

Rekommenderade inlägg

Gene roddenberry var polis. Han läste en del SciFi och funderade på om man kunde göra något politiskt inom framtiden. Han var även väldigt intresserad av vetenskap och då mycket vad NASA höll på med.

Hans vision för Star Trek var att försöka integrera så mycket folkslag som möjligt, ingen annan serie under 60-talet hade så många olika nationer i en serie (för att inte tala om alla andra världar sedan med=).

Hans vision var även att all hunger, svält och fattigdom var borta i framtiden, och människans strävan är inte längre det materiella (men det är Ferengiernas dock!).

Om ni har möjlighet, så kolla på säsong 5 av The next generations extramaterial.

Där finns en Tribute to Gene Rodenberry, den är def. värd att se!!

(Detta ämne kanske skulle passa bättre på "allmänt om StarTrek dock..)

Redigerad av Mr Borg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte då jag började se Star Trek göra en sån test på mig själv om jag tyckte att hans avsnitt var bättre än dom som gör dom nu.

Men någon jättestor skillnad märkte jag inte. Visst tycker jag det är skoj att se vad han som började med Star trek tänkte på, men som swagt ser jag ingen större skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gene hade en vision av människan och hennes framtid, förmodligen i större omfattning av vad som ses i serierna. Många av hans idéer möttes inte av någon större entusiams och han fick kämpa mot trångsynta TV bolag. Han var nyskapande på sin tid och såg också tittarna som intellektuella individer som kunde ta till sig de historier som berättades i serierna. Om man tar ett avsnitt som gjordes under Genes översyn så ser man ofta ett mer filosofisk drag jämfört med ett nyare avsnitt där det läggs större vikt på teknologin. Om det är något som försämrats så är det avsaknaden av detta. Tyvärr har vissa svårt att ta sig förbi den visuella ytan i de äldre serierna, och anser därför att de serier och avsnitt som tillkommit efter Genes bortgång är bättre.

För den som vill veta mer om Gene Roddenberry så kan jag rekomendera Star Trek: The Motion Picture 20th Anniversary Collectors' Edition som, förutom musiken till första filmen, innehåller en extra skiva där Gene talar om sig själv och sina idéer, om Star Trek och science fiction och även samtal mellan Gene och t.ex William Shatner, DeForrest Kelly och Sarek. :)

När man lyssnar på den skivan inser man vilken fantastisk person Roddenberry faktiskt var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gene hade en vision av människan och hennes framtid, förmodligen i större omfattning av vad som ses i serierna. Många av hans idéer möttes inte av någon större entusiams och han fick kämpa mot trångsynta TV bolag. Han var nyskapande på sin tid och såg också tittarna som intellektuella individer som kunde ta till sig de historier som berättades i serierna. Om man tar ett avsnitt som gjordes under Genes översyn så ser man ofta ett mer filosofisk drag jämfört med ett nyare avsnitt där det läggs större vikt på teknologin. Om det är något som försämrats så är det avsaknaden av detta. Tyvärr har vissa svårt att ta sig förbi den visuella ytan i de äldre serierna, och anser därför att de serier och avsnitt som tillkommit efter Genes bortgång är bättre.

Han kanske egentligen vill varna oss för vad framtiden kommer att innehålla. Jag har också hört att han hade flugit räddningsuppdrag i något krig, så han har ju sett hur folk lider under ett krig. Efter tredje världskriget i ST så blir det fred.

Så han kanske vill att en fred kommer innan det eventuella tredje världskriget kommer. Jag själv annser inte att det är en fråga OM det kommer bli ett tredje världskrig, utan NÄR det blir ett om man tänker på hur det är i världen idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gene hade en vision av människan och hennes framtid, förmodligen i större omfattning av vad som ses i serierna. Många av hans idéer möttes inte av någon större entusiams och han fick kämpa mot trångsynta TV bolag. Han var nyskapande på sin tid och såg också tittarna som intellektuella individer som kunde ta till sig de historier som berättades i serierna. Om man tar ett avsnitt som gjordes under Genes översyn så ser man ofta ett mer filosofisk drag jämfört med ett nyare avsnitt där det läggs större vikt på teknologin. Om det är något som försämrats så är det avsaknaden av detta. Tyvärr har vissa svårt att ta sig förbi den visuella ytan i de äldre serierna, och anser därför att de serier och avsnitt som tillkommit efter Genes bortgång är bättre.

För den som vill veta mer om Gene Roddenberry så kan jag rekomendera Star Trek: The Motion Picture 20th Anniversary Collectors' Edition som, förutom musiken till första filmen, innehåller en extra skiva där Gene talar om sig själv och sina idéer, om Star Trek och science fiction och även samtal mellan Gene och t.ex William Shatner, DeForrest Kelly och Sarek. :)

När man lyssnar på den skivan inser man vilken fantastisk person Roddenberry faktiskt var.

När jag ser på Star Trek, och hör interdjuver med Gene Roddenberry, så märks att han har en posetiv syn på framtiden. Han hoppas på en bättre värld. Det är en härlig tanke, och jag skulle gärna villja leva i genes värld. Tyvärr så tror jag inte att den mäniskliga rasen någonsin skulle kunna enas som i Star Trek. Vi är allderleds för egoistiska och maktgalna som ras, för att detta ska kunna ske. Men jag skulle gärna hoppas att Roddenberrys dröm blir sann någon gång i framtiden.

Att den yngre ST-publiken har svårt att ta till sig Tos på grund av det visuella är tråkigt, men tyvärr sannt. Givetvis så kan Tos kännas lite förlegat p.g.a sin "gammla" utseendet, men jag anser att handlingen i avsniten oftast är lika bra som dagens avsnitt, och även över dagens standard. Att det är mer teknik i dag är inte fel. Det kan snarare vara väldigt intresant och lärorokt. Dock så tycker jag att det filosofiska, som Expendable Ensign nämner, tyvärr får stå undan lite för det tekniska. Men i stort så tycker jag att dagens skapare av ST gör ett utmärkt jobb. Med undantag för ENT, som jag på många sätt är väldigt besviken på. Jag undrar ofta vad Gene skulle ha att säga om den serien.

Jag har lyssnat på "Star Trek: The Motion Picture 20th Anniversary Collectors' Edition", och den är mycket underhållande. Den rekomenderas starkt. Genes humor är härlig och interdjuverna lika så. William Shatner har stora svårigheter att skilja mellan sin egen identitet och Kirks. Han har till och med mage att säga till Gene Roddenberry, "Get of my bridge", If memory serves.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans vision var även att all hunger, svält och fattigdom var borta i framtiden

Han speglade ofta istället dessa problem genom att Kirk & Co stötte på orättvisor, fattigdom och andra problem på andra planeter. Gene ville på detta sättet kritisera världen för hur den såg ut idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

http://www.trek5.com/lowerdecks/ hittade jag den första iden för star trek tos

den enda personen som var med där och i tv-serien var en viss Mr. Spock och sen namnet som dom andra kallar Dr. McCoy "Bones" var ett namn som man skulle använda på Doktorn där. Ni kan hitta orginal pappren där, namn ni måste kunna bra engelska och ladda ner ett visst program för att kunna läsa det. :vulcan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...