Efter 30 år är rymdfärjans era över och USA har inga egna farkoster som kan ta astronauter till rymden. Nasa riktar därför blickarna mot den privata sektorn för att hitta den nya generationen rymdfarkoster som kan ta över arbetet med att sända upp besättningar och last till ISS och i låg bana runt jorden. Fem efterföljare studeras och finansieras i dagsläget av Nasa.
CST-100
Boeing
Boeings farkost kommer inte bara att fungera som en taxi till ISS utan ska också kunna ta betalande passagerare till rymden.
Dragon
SpaceX
Under 2010 blev SpaceX det första privatägda företaget att sända upp en rymdfarkost i omloppsbana och därefter få ner den.
Dream Chaser
Sierra Nevada Corp
Den enda rymdfärjeliknande farkosten, och försedd med vingar, som deltar i de privata satsningarna. Men med en längd på bara 10 meter är den avsevärt kortare än sin föregångare.
MPCV
Nasa/Lockheed Martin
MPCV har konstruerats för betydligt längre uppdrag än de övriga farkosterna. Den kan våga sig så långt bort som till månen eller Mars.
Space vehicle
Blue Origin
Av de fyra företag som finansieras av Nasa kanske man vet minst om Blue Origin och dess rymdfarkost.