Gå till innehåll

Sverige är med och utvecklar ny rymdfarkost


Nyhet

Rekommenderade inlägg

ixv_preparing_return_for_future_missions_090617.jpgESA med åtta av sina medlemsstater, däribland Sverige (genom FOI - Totalförsvarets forskningsinstitut), utvecklar en framtida rymdfarkost kallad Intermediate eXperimental Vehicle (IXV), som ska utgöra en testbädd för framtida bemannade färder i ESAs regi.

Farkosten blir kilformad och kommer att vara packad med sensorer. Den är tänkt att sändas upp med en ny liten raket (Vega) under 2012 från Franska Guyana. Till skillnad från "dumma" kapslar, är IXV utrustad med styrraketer och två rörliga vingklaffar för att kontrollera återinträdet i atmosfären. IXV kommer att nå hastigheter runt 7500 km/t innan den bromsas upp under sista fasen med hjälp av fallskärmar och landar i havet, varefter den ska kunna användas på nytt.

Se hela förloppet i en animerad http://www.youtube.com/watch?v=de8iP6mH2GU. (Om du har en snabb förbindelse, välj gärna HD-läget)

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket forskning och utveckling av nya rymdfarkoster nu för tiden. Tycker man hör om något varje månad. Frågan jag ställer är hur mycket som kommer att bli verklighet? Om allt fullföljs verkar det som att vi redan år 2050 kommer att se resor ut i rymden som vardag, för forskare och astronauter, kosmonauter och allt vad de hetter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att det var långt fler än 8 medlemmar i esa 12 eller 13 minst? Men det kanske bara är 8 som deltar i den här farkosten?

J.

ESA med åtta av sina medlemsstater, däribland Sverige...

Så som det är skrivet luter det absolut som det senare, dvs åtta medlemsländer som jobbar med farkosten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket forskning och utveckling av nya rymdfarkoster nu för tiden. Tycker man hör om något varje månad. Frågan jag ställer är hur mycket som kommer att bli verklighet? Om allt fullföljs verkar det som att vi redan år 2050 kommer att se resor ut i rymden som vardag, för forskare och astronauter, kosmonauter och allt vad de hetter.

Jag har funderat på samma sak. Är det så att utvecklingen har trappats upp eller är det helt enkelt så att vi hör mer om det nuförtiden? I vilket fall är det spännande att se vad som är på gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...