Bradis_Mamma Posted February 26, 2004 Report Share Posted February 26, 2004 Hej. Jag har kollat upp lite sidor på nätet och de verkar lista avsnitten från TOS i olika ordning. Är de något som kan ge klarhet i detta och tala om i vilken ordning de bör ses?? Tack för hjälpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielSchenström Posted February 27, 2004 Report Share Posted February 27, 2004 Hej. Jag har kollat upp lite sidor på nätet och de verkar lista avsnitten från TOS i olika ordning. Är de något som kan ge klarhet i detta och tala om i vilken ordning de bör ses?? Tack för hjälpen. De listas i olika ordning beroende på om listan är efter sändningsdatum, Stardate eller produktionsdatum. Vad jag läst så fungerar det bäst med sändningsordningen (vilket är den ordning som andra Star Trek-DVD-samlingar kör med). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 1, 2004 Report Share Posted October 1, 2004 Fick min 1:a TOS-box igår, så jag tänkte jag skulle dra igång denna tråden igen. Vilken är den optimala titt-ordningen? "First Air-date", eller "Produktionsordning" eller "Stardate ordning" Rent logiskt :vulcan: kronologiskt kanske man skulle se det i "Stardate ordning" MEN rent KULTurelt i "First Air-date" Produktionsordningen kanske inte är så het, såvida man inte tycker att Kirk o co verkligen bör bli äldre och äldre, på riktigt, allteftersom säsongerna fortlöper. Vad tycker ni andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted October 1, 2004 Report Share Posted October 1, 2004 Jag ska erkänna att jag inte skulle ha tänk på vilken ordning jag sett dem. Jag hade valt ut höjdarna och sett resten sen. Men av dina alternativ framstår STARDATE som det jag skulle rakaste. Jag skulle inte stå ut med att se "Were No Man Has Gone Before" i mitten av säsongen Dock är de ju i en viss ordning på skivorna (First Air-date) så nån poäng måste det finnas med den ordningen också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 1, 2004 Report Share Posted October 1, 2004 Jag ska erkänna att jag inte skulle ha tänk på vilken ordning jag sett dem. Jag hade valt ut höjdarna och sett resten sen. Men av dina alternativ framstår STARDATE som det jag skulle rakaste. Jag skulle inte stå ut med att se "Were No Man Has Gone Before" i mitten av säsongen Dock är de ju i en viss ordning på skivorna (First Air-date) så nån poäng måste det finnas med den ordningen också <{POST_SNAPBACK}> Jo, First Air-date ordningen på skivorna innebär att kör man igenom skivorna i tur och ordning så blir det som det en gång var i amerikat på 60-talet. Detta måste ju vara av extrem vikt för en nostalgisk, fet, yankiee..... "Where no man has gone before" kommer faktiskt först, vilken ordning du än väljer. Men det är ändå en konstig pilot. eller hur. Det är som vilket avsnitt som helst, förutom att spock har en gul tröja ;) Och Yeoman smith, som bara står som en skyltdocka på bryggan och ser blond ut... :lol: ("Name's Smith, Sir" Är det enda hon säger i hela episoden när Kirk kallar henne för Jones) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenski Posted March 7, 2005 Report Share Posted March 7, 2005 Jag ska erkänna att jag inte skulle ha tänk på vilken ordning jag sett dem. Jag hade valt ut höjdarna och sett resten sen. Men av dina alternativ framstår STARDATE som det jag skulle rakaste. Jag skulle inte stå ut med att se "Were No Man Has Gone Before" i mitten av säsongen Dock är de ju i en viss ordning på skivorna (First Air-date) så nån poäng måste det finnas med den ordningen också <{POST_SNAPBACK}> Jo, First Air-date ordningen på skivorna innebär att kör man igenom skivorna i tur och ordning så blir det som det en gång var i amerikat på 60-talet. Detta måste ju vara av extrem vikt för en nostalgisk, fet, yankiee..... "Where no man has gone before" kommer faktiskt först, vilken ordning du än väljer. Men det är ändå en konstig pilot. eller hur. Det är som vilket avsnitt som helst, förutom att spock har en gul tröja ;) Och Yeoman smith, som bara står som en skyltdocka på bryggan och ser blond ut... :lol: ("Name's Smith, Sir" Är det enda hon säger i hela episoden när Kirk kallar henne för Jones) <{POST_SNAPBACK}> Ska be att få vara lite viktigpetter här då Where no man has gone before är inte piloten. Det är det första avsnittet som sändes i TV. Piloten sändes aldrig, men finns dock att få tag i på DVD numera (från amazon exempelvis). Vad jag vet finns inte det avsnittet med i boxarna som säljs nu. The Cage heter det avsnittet där för övrigt kaptenen heter Pike. http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00...9120169-7649766 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted March 7, 2005 Report Share Posted March 7, 2005 Where no man has gone before är inte piloten. Det är det första avsnittet som sändes i TV. Piloten sändes aldrig, men finns dock att få tag i på DVD numera (från amazon exempelvis). Vad jag vet finns inte det avsnittet med i boxarna som säljs nu. The Cage heter det avsnittet där för övrigt kaptenen heter Pike. http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00...9120169-7649766 <{POST_SNAPBACK}> The Cage ska finnas med i säsong 3-boxen, enligt en annan tråd på forumet Men å andra sidan så innehåller ju dubbelavsnittet Menagerie klipp från The Cage, mer eller mindre hela avsnittet, så har man sett Menagerie har man i princip sett The Cage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted March 7, 2005 Report Share Posted March 7, 2005 Ska be att få vara lite viktigpetter här då Where no man has gone before är inte piloten. Det är det första avsnittet som sändes i TV. Piloten sändes aldrig, men finns dock att få tag i på DVD numera (från amazon exempelvis). Vad jag vet finns inte det avsnittet med i boxarna som säljs nu. The Cage heter det avsnittet där för övrigt kaptenen heter Pike. http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00...9120169-7649766 <{POST_SNAPBACK}> Jo, den ligger som bonus i tredje boxen, i två versioner också! Men "The cage" är inte piloten. "The Cage" skulle varit piloten. Men Desilu/Paramount var inte nöjda med den så de spelade in ännu en pilot "Where no man has gone before" som blev den slutgilltiga piloten! (Fast då var Jeffrey Hunter upptagen så man plockade in William Shatner som James T. Kirk i stället) Resten är historia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenski Posted March 7, 2005 Report Share Posted March 7, 2005 Ska be att få vara lite viktigpetter här då Where no man has gone before är inte piloten. Det är det första avsnittet som sändes i TV. Piloten sändes aldrig, men finns dock att få tag i på DVD numera (från amazon exempelvis). Vad jag vet finns inte det avsnittet med i boxarna som säljs nu. The Cage heter det avsnittet där för övrigt kaptenen heter Pike. http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00...9120169-7649766 <{POST_SNAPBACK}> Jo, den ligger som bonus i tredje boxen, i två versioner också! Men "The cage" är inte piloten. "The Cage" skulle varit piloten. Men Desilu/Paramount var inte nöjda med den så de spelade in ännu en pilot "Where no man has gone before" som blev den slutgilltiga piloten! (Fast då var Jeffrey Hunter upptagen så man plockade in William Shatner som James T. Kirk i stället) Resten är historia. <{POST_SNAPBACK}> I stand corrected. =) Gott att höra att The Cage är med i sista boxen. Någon sa att den inte var med överhuvudtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bradis_Mamma Posted March 7, 2005 Author Report Share Posted March 7, 2005 Ska be att få vara lite viktigpetter här då Where no man has gone before är inte piloten. Det är det första avsnittet som sändes i TV. Piloten sändes aldrig, men finns dock att få tag i på DVD numera (från amazon exempelvis). Vad jag vet finns inte det avsnittet med i boxarna som säljs nu. The Cage heter det avsnittet där för övrigt kaptenen heter Pike. http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00...9120169-7649766 <{POST_SNAPBACK}> Jo, den ligger som bonus i tredje boxen, i två versioner också! Men "The cage" är inte piloten. "The Cage" skulle varit piloten. Men Desilu/Paramount var inte nöjda med den så de spelade in ännu en pilot "Where no man has gone before" som blev den slutgilltiga piloten! (Fast då var Jeffrey Hunter upptagen så man plockade in William Shatner som James T. Kirk i stället) Resten är historia. <{POST_SNAPBACK}> Har börjat se i stardateordning och det var nog fel...... en massa saker förklarar på fel sätt å så..... rörande Cage så tycker jag att Pike och hans gäng verkar mer mysigt är Kirk å co (hans yeoman är klart snyggare är Kirks bystiga blondin :P) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenski Posted March 7, 2005 Report Share Posted March 7, 2005 Har börjat se i stardateordning och det var nog fel...... en massa saker förklarar på fel sätt å så..... rörande Cage så tycker jag att Pike och hans gäng verkar mer mysigt är Kirk å co (hans yeoman är klart snyggare är Kirks bystiga blondin :P) <{POST_SNAPBACK}> Hehe, ja man undrar ju lite hur allt hade sett ut om det hade blivit Pike istället för Kirk. Mindboggling... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Worf Posted March 8, 2005 Report Share Posted March 8, 2005 Jag ska erkänna att jag inte skulle ha tänk på vilken ordning jag sett dem. Jag hade valt ut höjdarna och sett resten sen. Men av dina alternativ framstår STARDATE som det jag skulle rakaste. Jag skulle inte stå ut med att se "Were No Man Has Gone Before" i mitten av säsongen Dock är de ju i en viss ordning på skivorna (First Air-date) så nån poäng måste det finnas med den ordningen också <{POST_SNAPBACK}> samma sätt här... orka se allt som det ska vara :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted April 22, 2005 Report Share Posted April 22, 2005 ordningen är ju lite sjuk HAHA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peak Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 Produktionsordningen är den enda vettiga ordningen. Det var i den ordningen England släppte sina VHS:er. Stardate-ordning blir ju liite mysko, med tanke på att de bara hittade på numrena allteftersom och de tänkte inte igenom själva konceptet speciellt mycket när de körde den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts